Weerzien met Otgoo - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Ellen Jongh - WaarBenJij.nu Weerzien met Otgoo - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Ellen Jongh - WaarBenJij.nu

Weerzien met Otgoo

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen

22 September 2011 | Mongolië, Ulaanbaatar

Ze ziet er nog hetzelfde uit,iets volwassener en in kurige kantooroutfit. Ik daartentegen in spijkerbroek en fleece.
Na 4 jaar ontmoet ik Otgoo weer, een blij weerzien.

UB guesthouse heeft een nieuw appartement erbij. Ik verblijf er met nog een paar anderen en wat een geluk: vrij internet in de slaapzaal!

Ulaanbaatar blijft veranderen: wegen in UB zijn meer geasfalteerd. Overal duiken nieuwe panden op. Op de binnenplaats voor de school is een fontein gemaakt, niet dat ie het doet.

Op het plein voor guesthouse is een basketbalplek gemaakt, met hoge hekken en al.

Chez Bernard is echter weg en ook het kleine engelse bookshopje is niet meer. Ananda's Café dat gerund werd door Lotus childeren draagt een nieuwe naam. Ik zie het vanuit de bus.

Mijn eerste volle dag in UB verloopt zeer op rolletjes. In een mum van tijd sta ik bij het grote bus station Dragon Center. Ik rijd er in een volle locale bus heen. De zinnen Mongools komen langzaam weer op gang. Alleen vergis ik me in het woord voor morgen en overmorgen. Een jongen trekt me mee. Het is namelijk 1 uur en de bus vertrekt. Op tijd zeg ik "margash, margash". Hij stopt en wijst naar het gebouw: "ticket". Zover was ik ook :-)
Aan het loket heb ik geluk: ik weet in het Mongools uit te leggen wat ik wil en ze antwoordt me in het engels.

De bus rijdt gigantisch om en ik beland in de suburb en word nagestaard als ik laconiek een heuvel opklim. Wat een uitzicht over de stad en wat loopt ie ver door! De suburbs zijn een verzameling van houten huizen en gers. Alleen in het centrum vind je de enorm hoge gebouwen.

Ben ik de eerste dag met mijn roommate op pad geweest, nu lukt het om Otgoo te bereiken. Ze heeft plannen om naar Australie te gaan voor een master degree Community. Tijdens het etentje smeden we nieuwe plannen om kinderen in opvangtehuizen te helpen in hun ontwikkeling. Zo kent ze een "kindergarten" die gehandicapte kinderen host. Deze hebben speciale hulpmaterialen nodig zodat ze wel kunnen functioneren. Deze zijn niet makkelijk voorhanden in Mongolie. En als de kinderen 10 jaar zijn gaan ze terug naar hun familie. Klinkt mij vreemd in de oren, want dan komt het dus neer op de ouders en deze moeten verder getraind worden.

Otgoo ziet haar bijdrage vooral als coordinator en regelaar vanuit UB. Naast mij kent ze nog 3 mensen die langere tijd vrijwilligerswerk doen: een australisch stel dat in de medische wereld zit en een Canadese die vooral spullen verzamelt en opstuurt.

Na mijn bezoek aan westerlijke provincie (Aimag)Olgii zal ik met Otgoo de plannen uitwerken. Met het vooruitzicht in haar appartement een echte Mongolse maaltijd te krijgen, laat ik de volgende dag Ulaanbataar achter me.

liefs aan het thuisfront en dankjullie voor alle berichten!

El

  • 04 Oktober 2011 - 09:28

    Tinelou:

    wat boeiend dat je die veranderingen kunt volgen!

    heb je ook een "plaatje" van de suburbs met gers en houten huizen?
    moet een bijzonder gezicht zijn
    Mooi om te zien
    wsch hard om in te leven?

  • 04 Oktober 2011 - 11:31

    Ellen De Jongh:

    he Tinelou, plaatje heb ik wel, maar niet digitaal. Geplaatste foto's zijn per mobiel. De filmpjes krijg ik er niet op.

  • 07 Oktober 2011 - 11:52

    Esther Blaauw:

    Hi Ellen, kreeg de link van je collega. Leuk om te lezen hoor! Ik ga je volgen. Wens je een bijzondere en goede reis toe ; )!

    Groet van je OWV- collega Esther Blaauw

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Nieuwe culturen zien, andere omgevingen beleven: het maakt me geweldig nieuwsgierig. Vroeger met familie en ook met vrienden in Europa op vakantie, steeds vaker trek ik er in de vakantie alleen op uit. Wat ooit begon met een krappe portemonai naar Polen op wintersport, mondde de jaren erna uit in over grenzen kijken. Groot-Brittannië doorkruiste ik een paarmaal en eenmaal vrijwilligerswerk op Tenerife gedaan, wilde ik de andere continenten verkennen. Nu kost dat tijd en vaak toch ook wat geld ;-). Blij dat ik in 2002 Zuid-Amerika kon verkennen. Een echte reiservaring die 2 maanden duurde, waarvan 3 weken alleen in Argentinië en Brazilië). Helaas ging het vrijwilligerswerk met o.a. luipaarden niet door, doordat er stroperijen plaatsvonden. In Zuid-Afrika (Durban) had ik meer geluk met het werken in een rehabilitatiecentrum om vervet monkeys te verzorgen: CROW. Als je er in de buurt bent, moet je echt langsgaan, want ze doen heel goed werk! Nog voordat er rellen in Kirgizië plaatsvonden, hadden fotobeelden van dit land mijn hart gestolen. Door de nog steeds durende onrust daar,ben ik me op Mongolië gaan richten. En dat heeft mijn hart gestolen sinds mijn reis in 2006. Op deze site lees je de verhalen die ik er sindsdien beleef. Tussendoor in Nederland maak ik regelmatig uitstapjes; ook deze zijn er te lezen.

Actief sinds 08 Juni 2006
Verslag gelezen: 217
Totaal aantal bezoekers 111461

Voorgaande reizen:

04 Mei 2023 - 04 Mei 2023

Bericht van het thuisfront

20 Augustus 2012 - 25 Augustus 2012

Rome ontdekken

02 April 2012 - 21 April 2012

Fietsen voor Mongolië

17 September 2011 - 07 November 2011

Azië Mongolië tot Delhi

30 Juni 2006 - 24 Augustus 2006

Mijn eerste reis

18 Februari 2013 - 30 November -0001

balanseren en loslaten

Landen bezocht: