Waar is de expositie.....? - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Ellen Jongh - WaarBenJij.nu Waar is de expositie.....? - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Ellen Jongh - WaarBenJij.nu

Waar is de expositie.....?

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen

22 Augustus 2007 | Mongolië, Ulaanbaatar

Onder de schutting grabbelen twee kleine handjes naar een lollystokje. Mongools gebrabbel en twee vrolijke koppies op een autootje; ze rijden me bijna om ver.

Ik ben terug bij Lotus en ontmoet nu Didi langere tijd. Ik heb er een goed gevoel over en voor 4 of 5 kinderen zou Blue Sky Now! op de korte termijn iets kunnen betekenen hopen we. Ik zal haar zien voordat ik naar Nederland vertrek. Ze wil de lijst met toekomstdromen hebben en vertelt hoe het met de kinderen gaat. Er zijn nu zo'n 140 kinderen, waarvan velen zeer klein. Munkhtuul en Ganaa zijn er vandoor. Ze zijn pas 15 jaar maar vormen een koppel dat steeds de hort op is. En Selenge ligt in het ziekenhuis; zij is een van de enthousiastelingen van het project, maar kon moeilijk lopen en nu wordt een rib als bod in haar heup geplaatst als ik het goed begreep. Ik vraag of ik haar mag bezoeken; ze zal er weken of maanden doorbrengen. In de tearoom in UB vraag ik Otgonbayar of ze een briefje wil schrijven aan Selenge. Zij en Undrakh herkennen me meteen en ik krijg een sapje voor niets.

Als ik met Erkhmaa aankom bij het ziekenhuis wordt net Selenge's wond verschoond. Het ziekenhuis oogt schoon maar simpel en met ouderwetse apparatuur. Het is appart om te zien hoe de bloeddruk met een soort grote knijpers om enkels en polsen gemeten wordt. Het valt op dat er geen verrijdbare tafel is en apparatuur ligt op bed. Het eten is er goed en ze slaapt goed, vertelt ze. Maar opvallend is dat nadien Erkhmaa zelf op de markt verband moet halen (10 m voor zo'n 4 euro) en ook medicijnen blijken door het Lotus zelf betaald te moeten worden. Ze wil graag naar de modevakschool in UB. Ik gun het haar zo. Ze schrijft gedichten over en schrijft soms zelf, over haarzelf. Ik zeg haar dat ze die goed moet bewaren en dat ik hoop dat ze zich snel beter voelt. Wat kun je doen? Ik weet dat ze make up leuk vindt dus heb ik wat meegenomen, net zoals kleurpotloden en een schetsblok. Ik beloof terug te komen met de camera. Ook Erkhmaa heeft erg met haar te doen. Selenges ouders zijn overleden en er is een slechte band met haar zus...

Omdat Erdenes niet meer heeft teruggebeld ben ik wederom zelf de hort opgeweest voor de expositie. Met Otgoo achterhaal ik het nummer van de general director van het Children Palace. Hij wil me wel ontmoeten, of ie engels spreekt??
Nee dus, Met Otgoo aan de telefoon als vertaler, probeer ik te spreken met hem. 200 dollar voor 4 dagen!! Dacht het niet! Over 2 dagen 50 dollar blijken we te kunnen praten, maar hij wil dat ik terugkom met vertaler. Als ik het Otgoo vertel, wil ze tijdens lunch wel mee, maar als we dit willen bevestigen, krijgen we ronduit een NEE te horen. Dan niet. Gelukkig weet Didi de Arts Council te vinden. Daar ligt nu de vraag voor en Rebekah van Australie kan ik wel goed verstaan. Morgen, uiterlijk vrijdagochtend weet ik meer van haar. Het maakt het wel spannend. In een budhist centrum ontmoet ik per toeval de directeur daar en hij vertelt hoe hij aankijkt tegen zakendoen in Mongolie. Veel is herkenbaar: grotere scheiding tussen arm en rijk met ontkenning van de armen, moeilijk te plannen en zeer familiegericht, corruptie is ook hier niet geheel vreemd. Als toerist krijg je regelmatig net 10 tugrug wisselgeld minder terug. Maar dan kennen ze mij nog niet! Wat op de bon staat betaal ik, maar aan bewust geld achterhouden, heb ik een broertje dood. Heb je eenmaal kennissen en een netwerk dan kan het leuk zijn. Ueli, van origine zwitser kent Didi en vertelt over zijn community based werk ten oosten van UB. Daar wordt kinderen geleerd wat de effecten van onder andere alcohol zijn. Ik vraag of voor deze lessen ook kinderen buiten de community kunnen aansluiten? Er lijkt wat te broeien, maar ik kan er nog geen vinger op leggen. In ieder geval heb ik morgen een date om om 9 uur mee te gaan naar de plaats waar een kunstenares met kinderen werkt. En mogelijk kan ik 's avonds een meditatie in het mongools bijwonen.

Ach ja, en dan ontmoet ik ineems Erdenes in joggingpak op straat??!! Ze is verrast door de uitspraak van de directeur, maar heeft zelf een andere adviseur gesproken. Morgen spreekt ze de board, maar is na 7 jaar op zoek naar een andere baan en wil dan mijn contacten bij TPA weten. De cirkel draait zo leuk door en nu zijn er straks 2 organisaties die een plek voor de expositie zoeken.
Zal ik tussentijds nog naar het platteland kunnen??

En dan vergeet ik nog te vertellen van de vrijwiliger die misschien met de camera's wil werken, het winnen van een weddenschap met een Israelier (nee de hoogste berg van Mongolie ligt echt onder de 4500m, geloof me maar), een ontwrichte deur in jeugdherberg, drinken in de kroeg....

De moeheid neemt af en ik voel me toch steeds meer het Mongoolse netwerk binnenglippen. Als ik dat treinticket maar geregeld krijg, ggrrr.

Anyway, ik hoop dat de mails nog boeiend genoeg blijven en dat met julie alles goed gaat:-)

liefs,
Ellen

  • 22 Augustus 2007 - 12:58

    Bonnie:

    Nou je berichten blijven interessant hoor! Ga zo door met netwerken en die exposities komen helemaal goed. Hier op VROM verder weinig spannends

  • 22 Augustus 2007 - 14:11

    Meris:

    Hai Ellen! Wat een hoop nieuws; lijkt zowel niet-echt-soepel, als leuk te gaan. Ben beetje kort; we zijn net weer met werk begonnen en ook hier liggen stapels en worden we alweer gelijk moe. (Vakantie was gelukkig wel ontspannend en heerlijk.) Succes met netwerken! Vooral die 2 expo plaatsen vasthouwen!
    Groet van Meris

  • 22 Augustus 2007 - 19:46

    Pap En Mam:

    Hallo El,
    Je berichten zijn meer dan boeiend! De creativiteit in het doen en laten van je is inspirerend om te lezen. Ben trots op die "oude gabber"De zekerheid of je het platteland nog haalt? Je moet vast weer keuzes maken. We zijn benieuwd El, je bent er altijd voorgegaan, dus zal het ook deze keer lukken. Heel veel succes wederom!
    Heb je nog van Dean gehoord? Gelukkig is Yucatan met zijn tempels "gespaard"gebleven. De kust van Tulum heeft een staartje gehad. 1 sept. hebben we de reunie. Het weer is hier wisselend. Met ons alles OK. Liefs pap en mam.

  • 24 Augustus 2007 - 07:07

    Lourens:

    Ha Ellen!
    Geweldig om je belevenissen zo uitgebreid te kunnen volgen!! Zeker omdat ik UB als de dag van gisteren voor me zie en nog steeds de schitterende vlaktes en mooie mensen in mijn hoofd heb. Je houdt deze beelden levend.
    Succes daar! Ik weet zeker dat het je gaat lukken. Doorzettingsvermogen, creativiteit en sociaal. Dat heb je, en daar gaat het zeker mee lukken!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Nieuwe culturen zien, andere omgevingen beleven: het maakt me geweldig nieuwsgierig. Vroeger met familie en ook met vrienden in Europa op vakantie, steeds vaker trek ik er in de vakantie alleen op uit. Wat ooit begon met een krappe portemonai naar Polen op wintersport, mondde de jaren erna uit in over grenzen kijken. Groot-Brittannië doorkruiste ik een paarmaal en eenmaal vrijwilligerswerk op Tenerife gedaan, wilde ik de andere continenten verkennen. Nu kost dat tijd en vaak toch ook wat geld ;-). Blij dat ik in 2002 Zuid-Amerika kon verkennen. Een echte reiservaring die 2 maanden duurde, waarvan 3 weken alleen in Argentinië en Brazilië). Helaas ging het vrijwilligerswerk met o.a. luipaarden niet door, doordat er stroperijen plaatsvonden. In Zuid-Afrika (Durban) had ik meer geluk met het werken in een rehabilitatiecentrum om vervet monkeys te verzorgen: CROW. Als je er in de buurt bent, moet je echt langsgaan, want ze doen heel goed werk! Nog voordat er rellen in Kirgizië plaatsvonden, hadden fotobeelden van dit land mijn hart gestolen. Door de nog steeds durende onrust daar,ben ik me op Mongolië gaan richten. En dat heeft mijn hart gestolen sinds mijn reis in 2006. Op deze site lees je de verhalen die ik er sindsdien beleef. Tussendoor in Nederland maak ik regelmatig uitstapjes; ook deze zijn er te lezen.

Actief sinds 08 Juni 2006
Verslag gelezen: 148
Totaal aantal bezoekers 111431

Voorgaande reizen:

04 Mei 2023 - 04 Mei 2023

Bericht van het thuisfront

20 Augustus 2012 - 25 Augustus 2012

Rome ontdekken

02 April 2012 - 21 April 2012

Fietsen voor Mongolië

17 September 2011 - 07 November 2011

Azië Mongolië tot Delhi

30 Juni 2006 - 24 Augustus 2006

Mijn eerste reis

18 Februari 2013 - 30 November -0001

balanseren en loslaten

Landen bezocht: