Afsluiting - Reisverslag uit Beijing, China van Ellen Jongh - WaarBenJij.nu Afsluiting - Reisverslag uit Beijing, China van Ellen Jongh - WaarBenJij.nu

Afsluiting

Door: Ellen de Jongh

Blijf op de hoogte en volg Ellen

09 April 2007 | China, Beijing

Hallo lieve allemaal,

Inmiddels ben ik in Beijing ter afsluitng van mijn trip. Morgen vlieg ik naar Amsterdam waar ik om 3 uur zal landen:-) Wel een gek idee om straks weer thuis te zijn, maar ik weet dat ik weer terug zal gaan naar Mongolie dit jaar. Hebben jullie fijn pasen gevierd? Ben benieuwd. Dankjulliewel voor de reacties. Ik weet dat de afgelopen week weinig nieuws is gemeld.

Bij terugkomst van white lake realiseer ik me dat ik nu echt alles op alles moet zetten. En wil dit project slagen dan heeft het geen zin om te wachten op Otgoo en ook van Bolor hoor ik niets meer, maar dat betekent waarschijnlijk dat ze in Hustai park zit.

Ik vertel Otgoo dat ik alleen op onderzoek uit ga en de kinderen zelfstandig zal ophalen. Van een afstand helpt Otgoo. Ze heeft contact gelegd met een hospital van de universiteit waar ik 6 kids mee naartoe zal nemen.
Nu zal ik iedere dag op pad zijn met maximaal 6 kids. Het leuke is, dat het nieuws ich als een lopend vuurtje verspreid: die Hollandse werkt met kinderen uit de weeshuizen. Soene geeft me een jacket en muts, Michel schoenen en een trui. Ik bewaar ze voor de laatste ochtend. Mijn dagen bestaan uit kinderen ophalen, naar UB, foto's nemen, ze terugbrengen, foto's opslaan, printen, sorteren, batterijen opladen, memory cards.

Maar wat een goed plan om het zelf te doen!! Het voelt goed, ondanks dat ik nauwelijks Mongools spreek en lang niet iedereen engels spreekt.
Bij State Orphanage is er een hoop geren als ik om de kidneren vraag. Boven blijken de jongens te wonen en op de eerste verdieping de meiden. Bij Lotus gebeurt bijna hetzelfde: de kidneren roepen elkaar en soms is er ineens een kind dat ook graag meewil, maar niet eerder de kans had. En dus neem ik alsnog 2 kinderen mee van State en 1 van Lotus. In ieder groepje is er wel 1 kind dat een beetje engels praat en ik kom er steeds beter in en voel me steeds beter op mijn gemak.

Zelfs op zaterdag ben ik nog zo druk bezig dat ik niet meer naar de black market kan en ook de brieven en foto's en kadootjes niet meer naar Naraa's familie kan brengen. Gelukkig wil Otgoo dit wel voor me doen. Jammer genoeg heb ik ook geen tijd meer om te zoeken naar een goede expositieruimte later dit jaar. Wel blijk dat half augustus de kids van zomerkamp terugkomen. Voorafgaand daaraan in juni is te vroeg en dus verwacht ik dat ik wederom 3 weken in augustus aanwezig zal zijn, mits ik dit op kantoor thuis kan regelen, want dat loopt natuurlijk ook gewoon door. Maar nu ben ik zover en als de afsluiting bij de State Orphanage allerartelijkst is (ik ben vies in mijn 2 weken gedragen spijkerbroek, maar toch krijg ik een hug van de directeur en leg hem nog een keer uit wat see you later betekent :-) is dat een prettige afsluiting. Ook bij Lotus (ik ben inmiddels helemaal geintroduceerd en de kinderen groeten me continue) is de hilariteit over de foto's groot. Het is prettig om de kinderen te zien stralen en lachen als ze de foto's zien. Sommige zijn heel aardig, maar lang niet allemaal. Van velen weet ik nu welke ze willen gebruiken voor de expositie.

En dan heeft Bolor een verrassing:-) We hebben een date en ze heeft Nandia uit Hustai meegenomen!!! Geweldig zo'n maaltijd met zijn 4 en. Een hoop gelach enze wandelen me naar huis. Tot volgend jaar!
Tot slot trakteer ik Otgoo op een wijnavondje, maar 1 glas blijkt voldoende en de olijven vallen niet echt goed in aarde als ze ze probeert. En dan ineens zegt ze me een gift te willen geven en doet haar horloge af. Ik ben volslagen verrast door deze aktie en dit is een groot gebaar weet ik als ze vertelt dat ze dit vorig jaar van haar zus kreeg. Omdat ik haar het examen engelse boek heb gegeveb, voor alle autoritjes en veel lunches heb betaald en verder veel zelf aan het project heb gedaan, geloof ik dat ik het toch kan aannemen,na nog een keer sure? gevraagd te hebben.

Heb ik er nu een 3e homeland bij???

Nog een laatste afzakkertje en tot snel!!

liefs,
El

  • 09 April 2007 - 15:00

    Pap En Mam:

    Je blijft nu zeker bij de tijd met zo'n gedenkwaardig horloge!We zien je morgen met wellicht een niet zo'n zware rugzak!!We zijn blij je dan weer te zien en zeker te horen!!Goede vlucht!!
    Liefs pap en mam

  • 10 April 2007 - 08:42

    Annelies:

    Beijing...doet me denken aan een maand of 8 geleden. Ik zat wat te janken op mijn hotelkamer toen jij belde om mee te gaan naar het Park of Heavely Peace. Dat was een fijne middag he!
    Goeie terugreis, dikke zoen

  • 26 April 2007 - 20:25

    Remo:

    Hey Ellen, het is leuk te lezen dat je reis naar het verre oosten zo goed bevallen is! Volgt er nog een expositie met de foto's van de kids of denk je aan een virueel collage?

    Groetjes van motormuis Remo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Nieuwe culturen zien, andere omgevingen beleven: het maakt me geweldig nieuwsgierig. Vroeger met familie en ook met vrienden in Europa op vakantie, steeds vaker trek ik er in de vakantie alleen op uit. Wat ooit begon met een krappe portemonai naar Polen op wintersport, mondde de jaren erna uit in over grenzen kijken. Groot-Brittannië doorkruiste ik een paarmaal en eenmaal vrijwilligerswerk op Tenerife gedaan, wilde ik de andere continenten verkennen. Nu kost dat tijd en vaak toch ook wat geld ;-). Blij dat ik in 2002 Zuid-Amerika kon verkennen. Een echte reiservaring die 2 maanden duurde, waarvan 3 weken alleen in Argentinië en Brazilië). Helaas ging het vrijwilligerswerk met o.a. luipaarden niet door, doordat er stroperijen plaatsvonden. In Zuid-Afrika (Durban) had ik meer geluk met het werken in een rehabilitatiecentrum om vervet monkeys te verzorgen: CROW. Als je er in de buurt bent, moet je echt langsgaan, want ze doen heel goed werk! Nog voordat er rellen in Kirgizië plaatsvonden, hadden fotobeelden van dit land mijn hart gestolen. Door de nog steeds durende onrust daar,ben ik me op Mongolië gaan richten. En dat heeft mijn hart gestolen sinds mijn reis in 2006. Op deze site lees je de verhalen die ik er sindsdien beleef. Tussendoor in Nederland maak ik regelmatig uitstapjes; ook deze zijn er te lezen.

Actief sinds 08 Juni 2006
Verslag gelezen: 166
Totaal aantal bezoekers 111443

Voorgaande reizen:

04 Mei 2023 - 04 Mei 2023

Bericht van het thuisfront

20 Augustus 2012 - 25 Augustus 2012

Rome ontdekken

02 April 2012 - 21 April 2012

Fietsen voor Mongolië

17 September 2011 - 07 November 2011

Azië Mongolië tot Delhi

30 Juni 2006 - 24 Augustus 2006

Mijn eerste reis

18 Februari 2013 - 30 November -0001

balanseren en loslaten

Landen bezocht: