2006 bijna op zijn eind - Reisverslag uit , van Ellen Jongh - WaarBenJij.nu 2006 bijna op zijn eind - Reisverslag uit , van Ellen Jongh - WaarBenJij.nu

2006 bijna op zijn eind

Door: Ellen de Jongh

Blijf op de hoogte en volg Ellen

30 December 2006 | ,

Lieve allemaal,

Sonja Barend houdt ermee op. Mooie herinneringen. Ik zie me nog zitten aan de salontafel thuis met nootjes en een glaasje prik, terwijl de discussie van de buis spatten. Een nieuwe generatie is al aan de gang en de nieuwe staat voor mijn deur. Famke danst in haar jazzballetgroep. Dik geschminkt en met grote ogen doet ze het thuis nog eens voor. In de winkel blader ik het nieuwe boek van Tippi, kind van Afrika, door. Magnefiek in natuurlijke onschuld, puur en ongerept. Was dat wat ik zocht in Mongolië? Misschien. De wijdsheid in ieder geval. En die gun ik iedereen. Symbolisch, want in dat drukke Ulaanbaatar zal ik terugkeren. Half maart 2007 is het zover. Jammer dat Fuji niet mee wil doen, maar daarvan zal het niet afhangen. Symboliek dus, want in UB wil ik een creatief project opzetten voor de toekomst voor Mongoolse kinderen. Ik ben beginneling, maar heb hopelijk genoeg baggage. Een beetje steentje bijdragen kan geen kwaad bedenk ik. Èn het levert een grappig kadootje met de Sint op. Stephanie geef ik 100 schoolmaaltijden en Arnoud geef ik een voetbal. Om weg te geven, via Novib. Ik overval Stephanie samen met Arnoud en dat is erg grappig!
Polly uit Australië laat ik van Sint meegenieten: een ger als een surprise. We genieten verder van een haring met uitjes en verkleumen met voldoening op de basaltblokken bij de Scheveningse haven. Schlemmer is de juiste ambiance om Mongoolse herinneringen op te halen. Het is kort, maar super om zo weer bij te praten. Dan maakt leeftijdverschil van 10 jaar niet uit en we beloven contact te houden: always, als zij mij op de tram zet voor Russische les en zelf op Schiphol haar vriend zal ophalen.
In Groningen laat ik me verwennen in een goed hotel en met mijn portemonai: shoppen. Da's goedkoop zo vlak voor kerst en dus: een rokje hier, een shirtje daar. Daar is eigenlijk geen plek voor, als ik de grond thuis niet meereken. Als ik voor mijn huisdeur staat, heb ik geen sleutel meer. Tricia biedt uitkomst en we combineren een gezellige avond met een logeerpartij. En Iaira heeft mijn reservesleutel goed bewaard zodat ik de volgende dag weer het huis in kan. Met die rugzak, met al die kleren, nog terugdenkend aan het buitengewoon goede en minimalistische theater van Alaska: krachtig en tot in essentie getimed. Stephanie en ik zijn het erover eens: een must en willen graag nog eens. Buiten de Randstad bij de drie gezusters voelt vriendschap belangrijk. Thanks Steph.
De sleutelescapade weet niet te voorkomen dat ik mijzelf verslaap en twee dagen retraite met het Waddenbureau mis. Het is niet anders: het lukt me niet meer om op een redelijk moment op Borkum aan te komen en om nu in Emden te overnachten om 's ochtends met het vliegtuig aan te komen? Sorry guys!
Nieuwe kleren, misschien de vakantie maar eens gebruiken voor opruimen. En dan kan ik ook de werkelijk interessante verhalen uit de Op pad's halen. Maar niet voordat ik Kerstin onverwachts in Dudok fijne dagen wens. Het is me gelukt de dvd van de blanke masai te bestellen en dus verras ik haar ermee. In Leersum is niet alles bij het oude:-) Voor het eerst slaapt het hele gezin de avond voor kerst daar. Ik zie oude en vertrouwde atributen. Wat kan een mens veel waardevolle zaken in huis halen en de waarde zit hem altijd in die herinnering. Maar met zijn allen vieren is de praktijk van de dag en als het aan ons ligt dan doen we het volgend jaar precies zo:-)
Een mooi dineetje bij mij thuis misstond niet. Goede voornemens werden weer verzonnen, nieuwe collega's de hand geschud!!

Lindsay en Polly schrijven de liefste emails vanuit het buitenland. Ik stuur morgen een email naar Kurt en Josh, heus, ik mag dat niet vergeten. De kaarten moeten nog steeds de deur uit. Op een of andere manier ben ik er nog niet helemaal aan toe. Alsof de tijd me inhaalt. Was het maar waar in Irak. Alsof de middeleeuwen zich herhalen, maar uiteindelijk met een goede afloop? Vandaag een gedenkwaardige dag. Dan wens ik de bevolking daar net zo'n kerst als dat ik had. Niet om kerst zelf, want echt gelovig ben ik niet en in het oosten staan andere vieringen vooraan. Maar de warmte en de gezelligheid, die zou toch voor iedereen moeten gelden?

Beter goed gejat dan slecht verzonnen luidt het gezegde, maar zo mooi als zij het kan zeggen, is er geen éen. Nog 1 keer in 2006:
voor straks lekker slapen en morgen gezond weer op!

liefs en tot in 2007!!!

  • 31 December 2006 - 09:36

    Ineke Schout:

    Hoi Ellen,
    Leuk, om de laatste dag van het jaar nog een bericht/verhaal van jou te ontvangen. Nu kan ik je meteen de allerbeste wensen sturen voor het nieuwe jaar. Ik hoop dat 2007 een heel goed en productief jaar voor je mag worden, natuurlijk in goede gezondheid !!Ik ben zeer benieuwd naar je
    project in Mongolie.Heb je al een plan hoe je dat
    aan gaat pakken? En weet je al wat je met de kinderen gaat doen?Ik zal het allemaal wel lezen in je mail!
    Hartelijke groeten, Ineke




  • 06 Januari 2007 - 14:42

    Pap En Mam:

    Wederom een lyrisch verhaal!Was leuk met kerst!Tot spoedig ziens of horens!!

  • 27 Januari 2007 - 22:47

    Heleen:

    hoi ellen, ik plan deze zomer een reis naar o.a. mongolië, dus ik wilde je het één en ander vragen. ZOu je zo vriendelijk willen zijn mij een mailtje te sturen, zodat ik jou vervolgens kan mailen? Danhoef ik niet je hele berichtenpagina vol te typen :)
    Dankjewel!
    Groetjes van heleen, suchamonkeyhead@yahoo.com

  • 31 Januari 2007 - 10:31

    Roger:

    Goh, wat schrijf jij levendig en losjes. kanjer...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Nieuwe culturen zien, andere omgevingen beleven: het maakt me geweldig nieuwsgierig. Vroeger met familie en ook met vrienden in Europa op vakantie, steeds vaker trek ik er in de vakantie alleen op uit. Wat ooit begon met een krappe portemonai naar Polen op wintersport, mondde de jaren erna uit in over grenzen kijken. Groot-Brittannië doorkruiste ik een paarmaal en eenmaal vrijwilligerswerk op Tenerife gedaan, wilde ik de andere continenten verkennen. Nu kost dat tijd en vaak toch ook wat geld ;-). Blij dat ik in 2002 Zuid-Amerika kon verkennen. Een echte reiservaring die 2 maanden duurde, waarvan 3 weken alleen in Argentinië en Brazilië). Helaas ging het vrijwilligerswerk met o.a. luipaarden niet door, doordat er stroperijen plaatsvonden. In Zuid-Afrika (Durban) had ik meer geluk met het werken in een rehabilitatiecentrum om vervet monkeys te verzorgen: CROW. Als je er in de buurt bent, moet je echt langsgaan, want ze doen heel goed werk! Nog voordat er rellen in Kirgizië plaatsvonden, hadden fotobeelden van dit land mijn hart gestolen. Door de nog steeds durende onrust daar,ben ik me op Mongolië gaan richten. En dat heeft mijn hart gestolen sinds mijn reis in 2006. Op deze site lees je de verhalen die ik er sindsdien beleef. Tussendoor in Nederland maak ik regelmatig uitstapjes; ook deze zijn er te lezen.

Actief sinds 08 Juni 2006
Verslag gelezen: 192
Totaal aantal bezoekers 111415

Voorgaande reizen:

04 Mei 2023 - 04 Mei 2023

Bericht van het thuisfront

20 Augustus 2012 - 25 Augustus 2012

Rome ontdekken

02 April 2012 - 21 April 2012

Fietsen voor Mongolië

17 September 2011 - 07 November 2011

Azië Mongolië tot Delhi

30 Juni 2006 - 24 Augustus 2006

Mijn eerste reis

18 Februari 2013 - 30 November -0001

balanseren en loslaten

Landen bezocht: