Naadam festival - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Ellen Jongh - WaarBenJij.nu Naadam festival - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Ellen Jongh - WaarBenJij.nu

Naadam festival

Door: Ellen de Jongh

Blijf op de hoogte en volg Ellen

13 Juli 2006 | Mongolië, Ulaanbaatar

Sain baina uu!
Jahoor Thijs ik lees jullie berichten ook. Waarschijnlijk zitten jullie nu zelf in Frankrijk. Mocht dat nog komen: heel veel plezier!!
Lotti: leuk! thanks voor je bericht!
Het is nu bijna 4 uur in de middag. Gisteren heb ik de organisatie MACNE gesproken, waarmee ik naar het Hustai National park ga. Waarschijnlijk ga ik al vanavond en word ik opgehaald bij het guesthouse. De eigenaar zal een telefoontje krijgen.
Ulaanbaatar doet veel westerser aan dan Rusland in het geheel. Overal spreken ze wel een beetje engels en veel commercials en borden met coca cola. De taal valt dan soms wel mee. Hallo, dankjwewel, dag, eten, ja en nee kan ik zeggen en een heel klein beetje kan ik tellen. Op sommige uitzonderingen na. Bijvoorbeeld als ik op een festivalterrein ook naar het toilet wil, mag ik er blijkbaar niet door. Omdat ik 2 mannen zie, denk ik dat het het herentoilet is (nou ja gat in de grond dus). Aan de andere kant zit de deur dicht en ik moet toch echt. Een beetje assertiver dus, maak ik wat stennis want ik houd het niet meer en dan mag het dus wel ??!!
Vanochtend vroeg al naar het stadion gegaan. Op de heuvels om de stad zie ik het gezicht van wat ik vermoed Chinggis (Genghis) Khaan zal zijn en mongools schrift dat zegt dat Mongolie 800 jaar bestaat. In dit stadion zijn vandaag de finales van het worstelen en worden de certificaten uitgedeeld van de 5 beste paarden door de minister president en er is een afgevaardigde van de Verenigde Staten. Ik heb een kaartje kunnen kopen voor 1500 tugrug, wat ongeveer 1 euro is. Gisterenmiddag was ik laat op weg naar de paardenraces buiten de stad. Een vriendelijke mongoolse dame moet gedeeltelijk dezelfde kant op, maar eerst moeten we 10 minuten lopen en ik heb geen idee of ze me begrepen heeft. Dat blijkt dus van wel ( ik kan inmiddels het paardengehinnik goed nadoen :-). Onderweg zie ik biljarttafels buiten staan en kleine kinderen met enorme keus. Ze rijden hier op het eerste gezicht heel netjes, maar met de breedte hebben ze soms moeite: getuuter omdat er ineens eentje van rechts of links blijkt te komen. Onderweg is de weg gespert door een aanrijding en dan blijkt het te laat om verder te gaan. Ik mis de races en koop weer een kaartje in de bus terug: een klein briefje wat op een lottobriefje lijkt voor 200 tugrug... Op de heenweg kopen we het kaartje bij een oud vrouwtje dat bij iedere halte uit het raam schreeuwt wat de bestemming is of of iemand nog meemoet, dat weet ik niet. Ze ziet eruit alsof ze in Nederland bij de slagersafdeling werkt, keurig met naambordje..
Ik ben met de twee engelse meiden op stap, die ik al in Moscow ontmoette en waarmee ik in de trein naar Ulaanbaatar heb gezeten. We slapen in hetzelfde hostel en gisteren ben ik met eentje nog wat wezen drinken aan de overkant van de straat bij een plaatselijke rockband :-). Inmiddels heb ik me goed kunnen douchen want de watertoever is gerepareerd!
Het is heel bijzonder om dat worstelen te zien: het duurt soms nog geen minuut, soms 10 minuten per partij. Stel je een rond voetbalstadion voor, gras in het midden en langs de kant om de 2 meter een politieagent. Meestal zijn er 3 partijen tegelijk op het veld. Er omheen lopen 2 scheidsrechters in traditioneel blauwe mongoolse kostuums. Verder nog heel veel mannen, waarvan het me niet duidelijk is wat ze daar doen. Ik schiet een heel rolletje vol! Tussendoor kun je in en uit lopen. Op de achtergrond is het commentaar en chinees aandoende muziek (een duidelijk verschil met russisch!) te horen. Om het terrein heen wordt eten en souvenirs verkocht. Ik koop een mongools spel met beenderen, waarmee je de toekomst kan lezen :-) Ik heb het eerder bij de Aussies gezien.

Na deze mailsessie ben ik pas weer op 25 juli in Ulaanbaatar. Ik hoop dat met jullie alles goed gaat. De knoflook niet bedorven is Anke :-0

  • 13 Juli 2006 - 09:35

    Pap En Mam:

    Hoi ellen,
    Ik wist niet dat je van worstelen hield,maar ja je moet alles meemaken!!Wij hopen dat het tot 25 juli net zo voorspoedig blijft gaan als tot op heden!Hier wordt wat af gefietst met het mooie weer!
    liefs pap en mam!

  • 13 Juli 2006 - 21:48

    Annemarie:

    Hoi El! Wat een geweldig avontuur. Heerlijk. Ik kijk uit naar je volgende bericht. Met dat genieten komt het wel goed zo te lezen. Met ons gaat het prima. Dit weekend gaan we in Frankrijk met 2 vrienden onze nieuwe tent uittesten. We hebben hem al 1x opgezet en hij is groot! Hier lekker zomers weer dus ook wij genieten. Tot na de 25ste! Liefs, A'rie

  • 14 Juli 2006 - 07:28

    Laurens - Projects Abroad:

    Hallo Ellen,
    Wat schrijf je leuk en wat heb je al een mooie en indrukwekkende dingen meegemaakt! Veel plezier nog en ik zal je met veel plezier blijven "volgen". Groetjes uit een zonnig NL.

  • 17 Juli 2006 - 12:29

    Ineke Schout -de Waal:

    Hoi Ellen,
    Je moeder bracht me het kaartje met je mailadres. Wat leuk dat ik je nu kan volgen op je reis.Enorm, wat je allemaal ziet en meemaakt.Ik verheug me nu al op het volgende verhaal.Geniet maar heel veel; ik doe dat met jou vanuit Leersum.Hartelijke groeten, Ineke Schout

  • 19 Juli 2006 - 19:42

    Pap En Mam:

    Lieve El, Hoe was het rond en met de paarden, hebben ze nu een zadel en kon je er op rijden? We zijn reuze benieuwd wat je weer hebt meegemaakt. Ons landje heeft de tweede hittegolf en loopt op tot 36 graden celsius. Voor het eerst in de historie is de wandelvierdaagse na 1 dag afgelast, vooral de buurt van Lent over de dijk langs de Waal waar weinig bomen staan was extreem. Afgelopen week nog naar Jopie Huisman museum geweest en naar Stavoren. Voor het eerst over de afsluitdijk gereden! We hopen spoedig weer van je te vernemen. Liefs, pap en mam.

  • 23 Juli 2006 - 12:15

    Moniek:

    Hey Ellen!!
    Was gister bij je ouders en je moeder heeft me dit adres gegeven. Echt leuk om je verhalen te lezen. Ik kende de site overigens wel; ben eergister teruggekomen van een buitenlandstage Curacao! Heel veel plezier daar nog!!
    Groetjes van je exbuurmeisje Moniek!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Nieuwe culturen zien, andere omgevingen beleven: het maakt me geweldig nieuwsgierig. Vroeger met familie en ook met vrienden in Europa op vakantie, steeds vaker trek ik er in de vakantie alleen op uit. Wat ooit begon met een krappe portemonai naar Polen op wintersport, mondde de jaren erna uit in over grenzen kijken. Groot-Brittannië doorkruiste ik een paarmaal en eenmaal vrijwilligerswerk op Tenerife gedaan, wilde ik de andere continenten verkennen. Nu kost dat tijd en vaak toch ook wat geld ;-). Blij dat ik in 2002 Zuid-Amerika kon verkennen. Een echte reiservaring die 2 maanden duurde, waarvan 3 weken alleen in Argentinië en Brazilië). Helaas ging het vrijwilligerswerk met o.a. luipaarden niet door, doordat er stroperijen plaatsvonden. In Zuid-Afrika (Durban) had ik meer geluk met het werken in een rehabilitatiecentrum om vervet monkeys te verzorgen: CROW. Als je er in de buurt bent, moet je echt langsgaan, want ze doen heel goed werk! Nog voordat er rellen in Kirgizië plaatsvonden, hadden fotobeelden van dit land mijn hart gestolen. Door de nog steeds durende onrust daar,ben ik me op Mongolië gaan richten. En dat heeft mijn hart gestolen sinds mijn reis in 2006. Op deze site lees je de verhalen die ik er sindsdien beleef. Tussendoor in Nederland maak ik regelmatig uitstapjes; ook deze zijn er te lezen.

Actief sinds 08 Juni 2006
Verslag gelezen: 382
Totaal aantal bezoekers 111446

Voorgaande reizen:

04 Mei 2023 - 04 Mei 2023

Bericht van het thuisfront

20 Augustus 2012 - 25 Augustus 2012

Rome ontdekken

02 April 2012 - 21 April 2012

Fietsen voor Mongolië

17 September 2011 - 07 November 2011

Azië Mongolië tot Delhi

30 Juni 2006 - 24 Augustus 2006

Mijn eerste reis

18 Februari 2013 - 30 November -0001

balanseren en loslaten

Landen bezocht: