Baikal lake en treinreis - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Ellen Jongh - WaarBenJij.nu Baikal lake en treinreis - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Ellen Jongh - WaarBenJij.nu

Baikal lake en treinreis

Door: Ellen de Jongh

Blijf op de hoogte en volg Ellen

12 Juli 2006 | Nederland, Amsterdam

Hallo allemaal,
Wat heerlijk jullie reacties te lezen en te zien dat meerderen zich hebben aangemeld :-). Thanks!
Na de laatste mail ging alles zo snel!!
Het internetcafe dicht, dus op goed geluk naar Angarahotel, goede gok wat ik kon jullie dus emailen en bovendien bellen. In de benedenhal krijgen een duitse backpacker en ik geen tijd voor koffie: of ik Ellen de Jongh ben ???!!!!! Het telefoontje dat ik zojuist pleegde om mijn ticket naar Ulaanbaatar op te halen, werpt vruchten af. In mum van tijd zit ik in de taxi en een half uur later heb ik het ticket! Gelukkig wacht de taxichauffeur bij een aftands gebouw in een of andere buitenwijk en komt een keurig aangekleedde dame met mijn ticket. Ze spreekt perfekt engels en regelt dat ik op het busstation een ticket naar Olkhon Island kan kopen. Mijn droom komt uit en ik vertrek zelfs een uur eerder dan mijn kaartje aangeeft. Reden? Een dronken stel en een keurige dame maken stennis bij de balie. Geld terug en later betalen we zelf de chauffeur. Als dank moet ik wel het bier aannemen van de dronkaard, oeps.
7 uur later met 4 Australiers gereisd te hebben over hobbelige zandwegen en een boot (onze chauffeur is geweldig, want er zijn teveel auto's voor de kleine pont, we komen laat aan en toch gaan we met de eerstvolgende mee!!), deel ik met 2 van hun een kamer. Wat een prachtige plaats: glooiende groene heuvels, uitleg over shamanism, mountainbiking, volle zon, in Baikal lake zwemmen (ok, 2x 1 minuut, maar toch: 5 graden of zoiets), heerlijke omul vis gegeten. Rauw vind ik dit het lekkerste. 's Avonds bij het kampvuur zingen en praten. Ok, ik doe niet mee met de 100% alcohol actie. Een goed plan, want mijn room mate Rob kunnen Kyle en ik vervolgens afvoeren naar ons huis. Hij lijkt wel een lappenpop! Maar als we zelf later aankomen leeft ie gelukkig nog, alleen krijgt hij later niet op tijd de deur open en staat ie in onze kamer te plassen. Deur opengedauwd en hij valt nog net niet over de reling...

Mijn laatste avond blijkt dat ik russische vrienden heb, ha, want ik word voor de 'inner party' uitgenodigd en moet aan de wodka geloven. 40% drinken en niet ademenen maar direct een augurk of citroen. Beetje vage avond, maar wel errug leuk ;-)

Treinreis was absurd. Goede trein, nette coupe, alleen dronken mongool in de coupe, die in mijn oor tettert en een of andere vechtstoot wil doen als ik van mijn bovenbed wil afspringen. Hij zou een boedhist zijn, waarschijnlijk in de resterende tijd ?? Zijn vrouw is beter aanspreekbaar. Alhoewel wij elkaar maar moeilijk begrijpen, zodat de koreaan next door vertaler is. Ik krijg voortdurend eten toegestopt van haar, want ze denkt dat ik een arme student ben. Ik zie er dan ook wel een beetje als schooier uit na de koude douces op het eiland en geen in de trein). Bovendien geeft ze me haar adres in case of noodgeval.
Bij de grens wel 6 keer een of andere declaration ingevuld. Na 4 uur wachten aan russische kant (slenteren over perron) eindelijk actie. Ons treinstel wordt 4 keer van spoor veranderd en dan kunnen we er weer in. Aan de Mongoolse kant beginnen ze sneller, wel worden de coupes op smokkelwaar gecheckt door mannen en vrouwen in legerkleding. Vervolgens worden we bestormd door geldwisselaars. We spelen ze tegen elkaar uit en ik heb een goede koers. Had ik nu maar al mijn roebels gewisseld. zucht.

Het gaat goed, maar ben ontzettend moe. Vandaag misschien nog naar Naadaam festival voor paardenraces en morgen hoop ik de mensen naar het project te ontmoeten. Voor de rest staat slapen op het programma:-)

liefs,
El

  • 12 Juli 2006 - 05:36

    Eric:

    Hai El, is er ook iemand niet dronken daar of lijkt dat maar zo? Goed om te zien dat je op je eerste "rustplek" bent aangekomen. Als ik alles zo lees kan ik me voorstellen dat je graag even bij wil tanken. Slaap ze. Groet Eric

  • 12 Juli 2006 - 09:44

    Pap:

    Ellen wat maak je weer van alles mee,je blijft een avonturier!!Ze hebben ,zoals verwacht geen wijn!Dat slapen nu belangrijk is ,begrijp ik!!
    ben je nog naar de paardenraces geweest?Nu in ieder geval alvast een rustpunt gevonden en kun je het paardrijden ook weer eventueel beoefenen!!

  • 12 Juli 2006 - 10:04

    Mam:

    Wat ben ik blij El voor je dat het ticket en dat soort zaken goed verlopen zijn! Ook die hobbel heb je genomen, geweldig om dat van je te vernemen. Je schrijft zo beeldend en leuk, wellicht maak je er straks een boekje van! Heb je al veel foto's genomen? Gezichten ook? Of is dat moeilijk t.a.v. "hun ziel meenemen"? Juist die verschillende gezichten van mensen is wat ook jou zo intrigeerd, toch? We hebben nog gekeken op internet: www.Kromvier.nl, leuk ook die binnenfoto's. We zijn erg trots op je! Fijn dat je nu je rust even neemt! Succes alvast met het volgende traject. Wat zal je genieten! Hier gaat alles goed en weer oplopende temperaturen! Echt zomerweer! Liefs, mam xxx

  • 13 Juli 2006 - 21:38

    Annemarie:

    Hoi El! Geweldig dat je op het eiland geweest bent!! En dapper dat ook jij in het Baikalmeer gezwommen hebt! Erg mooi om je verhalen te lezen. Heel veel verkwikkende slaap en nog heel veel mooie momenten toegewenst!!
    Liefs, A'rie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Nieuwe culturen zien, andere omgevingen beleven: het maakt me geweldig nieuwsgierig. Vroeger met familie en ook met vrienden in Europa op vakantie, steeds vaker trek ik er in de vakantie alleen op uit. Wat ooit begon met een krappe portemonai naar Polen op wintersport, mondde de jaren erna uit in over grenzen kijken. Groot-Brittannië doorkruiste ik een paarmaal en eenmaal vrijwilligerswerk op Tenerife gedaan, wilde ik de andere continenten verkennen. Nu kost dat tijd en vaak toch ook wat geld ;-). Blij dat ik in 2002 Zuid-Amerika kon verkennen. Een echte reiservaring die 2 maanden duurde, waarvan 3 weken alleen in Argentinië en Brazilië). Helaas ging het vrijwilligerswerk met o.a. luipaarden niet door, doordat er stroperijen plaatsvonden. In Zuid-Afrika (Durban) had ik meer geluk met het werken in een rehabilitatiecentrum om vervet monkeys te verzorgen: CROW. Als je er in de buurt bent, moet je echt langsgaan, want ze doen heel goed werk! Nog voordat er rellen in Kirgizië plaatsvonden, hadden fotobeelden van dit land mijn hart gestolen. Door de nog steeds durende onrust daar,ben ik me op Mongolië gaan richten. En dat heeft mijn hart gestolen sinds mijn reis in 2006. Op deze site lees je de verhalen die ik er sindsdien beleef. Tussendoor in Nederland maak ik regelmatig uitstapjes; ook deze zijn er te lezen.

Actief sinds 08 Juni 2006
Verslag gelezen: 215
Totaal aantal bezoekers 111493

Voorgaande reizen:

04 Mei 2023 - 04 Mei 2023

Bericht van het thuisfront

20 Augustus 2012 - 25 Augustus 2012

Rome ontdekken

02 April 2012 - 21 April 2012

Fietsen voor Mongolië

17 September 2011 - 07 November 2011

Azië Mongolië tot Delhi

30 Juni 2006 - 24 Augustus 2006

Mijn eerste reis

18 Februari 2013 - 30 November -0001

balanseren en loslaten

Landen bezocht: