Klamme thee en hutong - Reisverslag uit Beijing, China van Ellen Jongh - WaarBenJij.nu Klamme thee en hutong - Reisverslag uit Beijing, China van Ellen Jongh - WaarBenJij.nu

Klamme thee en hutong

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen

23 Juni 2008 | China, Beijing

Hij zegt hallo en loopt aan de hand van zijn moeder. Twee jaar? Een broekje met poepgat. De straat is druk en het is gelukkig iets minder warm dan gisteren, 20 graden, maar wat een klamme deken krijg je hier om je heen. Douchen is lekker en hard nodig. Als ik iets uitwas is het de volgende dag weer droog.
Ik zit op de stoep voor een supermarktje. Tricia kijkt naar crackers. Altijd handig om als ontbijt bij je te hebben.

Wederom ben ik in China, Beijing. Vertrouwt en tegelijkertijd nieuw, want ik ben niet alleen. Leuk om verhalen te kunnen delen. En natuurlijk geweldig dat Tricia een goed business ticket heeft kunnen regelen! De stoelen kunnen in alle standen en met het voorgerecht lijkt het eten veel belovend. Maar als ik het goed begrepen heb is continental airlines toch wel iets beter.
Na een geweldige nacht, staan we op chinese bodem. Ik druk op het knopje satisfied, want mijn paspoort wordt goedgekeurd bij de douane en met knopjes mag je aangeven of je tevreden bent over de service.
Het is minder gesleep dan vorig jaar, maar misschien volgende keer toch iets minder meenemen.
In de jeugdherberg word ik gelijk herkend. Ach ja, beetje regular nu ik voor de 5e keer incheck. Prima tweepersoonskamer.

's Middags speuren we de hutong af voor de markt. Vanalles wordt er verkocht; van kleding tot fietsonderdelen tot fruit. Kersen, appels, bananen. Met de flesjes water schoongespoeld in de hostel: heerlijk! Ook het oude stekje voor hotpot aangedaan. Niet heel spicy voor Tricia, maar uiteindelijk bevalt het prima.
Alle toeristische zaken laten we voor wat het is, ook geen muur etc. Nee wij gaan voor de sfeer in de hutongs. Belanden onverwacht in een peperdure theezaak. Ik kom er naar buiten met een prachtig theetableau. Lekker handig op de eerste dag om te kopen, ehem. We zien dat er regen wordt verwacht met onweer. Het zal ons benieuwen. Het komt met bakken uit de hemel de volgende dag, maar rond die tijd zitten wij in een heel mooi theehuisje en genieten we van de thee en kletsen heel wat af. Naar de toilet buiten word ik mooi begeleid door een chinees met paraplu. Deze vakantie wordt rustig opgebouwd:-)
Het is een prachtig wijkje!! Huizen zoals bij ons in de hutong, maar net iets netter. Als ik een sieraad wil passen, lacht het vrouwtje vriendelijk. Ik betaal (tuurlijk weer met korting), maar als we weggaan blijkt haar zaak onder water te lopen. Arme, arme. Gelukkig heeft ze hulp, want ik zag ons al de rest van de avond water scheppen.
De silkmarket laten we voor wat het is, alle gadgetwinkels speurt Tricia wel nog even af. Beijing is wel wat moderner geworden (straten verbreed en met verkeersstrepen), hoewel het in de rij staan nog geen grote hobby van ze is. En wat ben ik blij dat ik af en toe de roggels hoor, ehem. Ach ja de ware inborst wordt nooit vergeten, haha. De smog is hier enorm en het valt me nog mee dat ik geen vervuilde neus heb.
Hebben we vanacht 10 uur heerlijk geslapen (zo dat had ik nodig!!), zullen vanacht weer kort slapen. De rugzakken moeten gecheckt, het tableau ingepakt en met Air China gevlogen. Dat betekent met de taxi om 4.30 AM weg. Het nichtje van Naraa, mijn Mongoolse lerares zal ons ophalen in Ulan Bator. Leuk, want dat is dan weer een lokaal contact. We hopen naar het westen te kunnen en naar de Gobi, tussendoor zullen we rond 11 juli weer in UB zijn. Ik kijk er erg naar uit! Word vanbinnen zo blij als een kind als ik bedenk dat ik snel die kant opga.

Ik hoor dat Guus gewonnen heeft, dus iedereen kan de oranje outfits met koninginnendag 2009 weer aan. Ach ja Guus is ook Hollands. Trekken jullie, voetbalfans, het nog?

Veel liefs en tot in UB!

Ellen

  • 23 Juni 2008 - 14:10

    Anke:

    ha die swiep,

    wat een gave berichten weer uit het verre china. ja, guus heeft gewonnen, maar de olympische spelen komen ook nog.... in peking...dus oranje kan al weer in augustus. maar zuur is het wel nu ja. leuk om te horen dat alles zo goed is gegaan en leuk dat je nu getweet bent. geniet volop van de komende weken. dank nog voor jouw lieve berichtje op het antwoordapparaat. we denken aan jullie daar in het verre oosten en lezen mee! groet, je zus anke vanuit het haagse zuid west

  • 23 Juni 2008 - 14:37

    Pap En Mam:

    WAT een leuk verhaal en fijn te vernemen dat jullie genieten!Veel succes bij de "Mongolen"en ook daar weer een goed verblijf!
    liefs pap en mam

  • 23 Juni 2008 - 15:03

    Annelies:

    Ik dacht dat je morgen pas ging... Hoe dan ook, hoe eerder hoe beter!
    Geniet er weer van. Hou ons op de hoogte!
    xxx

  • 23 Juni 2008 - 20:23

    Tinelou:

    voetbal
    ja
    dan is de wereld opeens even
    klein
    en jij zit alweer in beijing
    is je van harte gegund
    en
    zoals je weet
    ben ik stiekem klein beetje jaloers

    past je ''deux-pieces'' nog?
    als je nog bij hem langs gaat
    doe hem de groeten
    ik draag zn spullen regelmatig!

    groetje
    tinelou(v d E)


  • 23 Juni 2008 - 21:45

    Bernadette Leeuwangh:

    Hoi Ellen en Tricia!
    Wat leuk om te lezen hoe het met jullie gaat. Spannende reis lijkt me. Alhoewel het nu nog niet zo spannend klinkt met die thee enzo, maar wel relaxed. Veel plezier!!!
    Groetjes, Bernadette.

  • 24 Juni 2008 - 09:57

    Patrick:

    Met enige jaloezie heb ik je blogje gelezen. Gaaf hoor! Als ik het zo lees weet ik het weer: ik moet ook snel weer naar Azie. Ik heb de roggels gemist! Nou ja.. die dan net niet, maar wel veel andere dingen. Heerlijk om jezelf zo de ruimte te geven, toch?

    lieve groet vanuit Antwerpen

  • 24 Juni 2008 - 09:58

    Patrick:

    Met enige jaloezie heb ik je blogje gelezen. Gaaf hoor! Als ik het zo lees weet ik het weer: ik moet ook snel weer naar Azie. Ik heb de roggels gemist! Nou ja.. die dan net niet, maar wel veel andere dingen. Heerlijk om jezelf zo de ruimte te geven, toch?

    lieve groet vanuit Antwerpen

  • 24 Juni 2008 - 17:47

    Mirjan:

    Dag dames!

    Leuk om jullie avonturen te lezen. Klinkt allemaal erg goed en ook relaxed. Wat goed van Tricia dat ze geen thee tableua heeft gekocht :-) (doet me namelijk denken aan de theeserviezen en schotels op eerdere reizen :-)) Hoop dat jullie goed in Mongolie aankomen en geniet ervan! (maar dat gaat vast lukken).

    Groetjes,
    Mirjan

  • 25 Juni 2008 - 15:21

    Michiel:

    Jaloers!!! Geniet ervan en veel plezier met je theetableau!

  • 25 Juni 2008 - 19:22

    Martin:

    Leuk om weer te lezen over de avonturen in het verre oosten! Scheelt natuurlijk wel dat er nu voldoende tijd is om te genieten zonder druk te zijn met exposities e.d. Hier weinig oranje meer te zien op een vergeten welpie na..
    Beiden een leuke en voorspoedige reis gewenst!!

    Groeten,
    Martin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Nieuwe culturen zien, andere omgevingen beleven: het maakt me geweldig nieuwsgierig. Vroeger met familie en ook met vrienden in Europa op vakantie, steeds vaker trek ik er in de vakantie alleen op uit. Wat ooit begon met een krappe portemonai naar Polen op wintersport, mondde de jaren erna uit in over grenzen kijken. Groot-Brittannië doorkruiste ik een paarmaal en eenmaal vrijwilligerswerk op Tenerife gedaan, wilde ik de andere continenten verkennen. Nu kost dat tijd en vaak toch ook wat geld ;-). Blij dat ik in 2002 Zuid-Amerika kon verkennen. Een echte reiservaring die 2 maanden duurde, waarvan 3 weken alleen in Argentinië en Brazilië). Helaas ging het vrijwilligerswerk met o.a. luipaarden niet door, doordat er stroperijen plaatsvonden. In Zuid-Afrika (Durban) had ik meer geluk met het werken in een rehabilitatiecentrum om vervet monkeys te verzorgen: CROW. Als je er in de buurt bent, moet je echt langsgaan, want ze doen heel goed werk! Nog voordat er rellen in Kirgizië plaatsvonden, hadden fotobeelden van dit land mijn hart gestolen. Door de nog steeds durende onrust daar,ben ik me op Mongolië gaan richten. En dat heeft mijn hart gestolen sinds mijn reis in 2006. Op deze site lees je de verhalen die ik er sindsdien beleef. Tussendoor in Nederland maak ik regelmatig uitstapjes; ook deze zijn er te lezen.

Actief sinds 08 Juni 2006
Verslag gelezen: 333
Totaal aantal bezoekers 111469

Voorgaande reizen:

04 Mei 2023 - 04 Mei 2023

Bericht van het thuisfront

20 Augustus 2012 - 25 Augustus 2012

Rome ontdekken

02 April 2012 - 21 April 2012

Fietsen voor Mongolië

17 September 2011 - 07 November 2011

Azië Mongolië tot Delhi

30 Juni 2006 - 24 Augustus 2006

Mijn eerste reis

18 Februari 2013 - 30 November -0001

balanseren en loslaten

Landen bezocht: