Brussel - Reisverslag uit Brussel, België van Ellen Jongh - WaarBenJij.nu Brussel - Reisverslag uit Brussel, België van Ellen Jongh - WaarBenJij.nu

Brussel

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen

05 April 2012 | België, Brussel

Op de hoek is een cafeetje, vele stemmen klinken. De lantaarns zijn aan en we staan bij Place de Flagey. Ze komt breed lachend op ons afgereden over het plein; lichtgevend hesje aan omdat ze geen licht op haar fiets heeft. Anouschka zal ons hosten. Ze hoopt 20 mei af te studeren in theaterwetenschappen. In een oud pand tillen we de fietsen naar beneden de kelder in. Moe maar voldaan in Brussel, 68,5 km van Antwerpen.

Via Hoboken rijden we om het kasteel in Hemiksem heen. Regelmatig rijden we via een jaagpad langs het water. Niel en Boom rijden we voorbij. Het routeboekje is van 2007 en soms lijkt de situatie veranderd te zijn…onverwachts de pont over naar Willebroek. 5 min voor de overtocht laat ik het gele licht knipperen: wij willen naar de overkant. ’t Bergsken is goed voor toiletstop, buiten zit de eigenaar in caribean stijl. De frieten en loempia in Mechelen valt minder en wie het stoofvleessausje heeft bedacht kunnen we geen ster geven.

Door gaat het naar Brussel via Zemst, Eppegem en langs Grimbergen, geen biertje voor ons. We zijn al laat en hopen sneller in het centrum te zijn door van de route af te wijken als we Brussel in rijden. Maar helaas: de weg is slecht. Stoep op en af is niet bevorderend voor de fietsen; het spatbord breekt bij Linda af als ze in een ijzeren ring rijdt. Met pleisters weer getaped en dat houdt prima. Maar ik vertrouw die weg niet en we slaan af. Het gaat soms vlak langs de auto’s en die minderen niet altijd vaart.

De creativiteit van onze host is echter leuk en we worden onthaald met een lekker kopje thee. Aan de muur hangt een eigen ontwerp van kalender, de gitaren van haar vriend in de hoek.

We laten de volgende dag de tassen bij haar, om Brussel te verkennen. Heerlijk om door de straatjes te slenteren en langs de Grote Markt, onderweg een schetsje van Albert te paard. Ik trakteer op 2 kleine bonbonnetjes, want dat hebben we verdiend. Op de fleemarket zien we nog een kunstenaar tekenen en een groepje muzikanten.

Diezelfde avond nog vertrekken we naar ons volgende adres bij de Letvia-girl en Sebastiaan in de buurt van Midi. Hij is een fietser en manouvreert handig onze fietsen ondersteboven de lift in. Zo die staan safe bij hun in de woonkamer… Een gezellige avond met veel lol en gastvrijheid. Samen smikkelen we de taart die we hadden meegenomen, op. Die nacht slapen we wederom diep en dat is maar goed ook, want Mons wacht op ons…

  • 09 April 2012 - 08:37

    Pap En Mam:

    Heb je het manneke pis nog gezien?
    Blijven leuke verhalen!Je bent al heel ver!liefs pap en mam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Nieuwe culturen zien, andere omgevingen beleven: het maakt me geweldig nieuwsgierig. Vroeger met familie en ook met vrienden in Europa op vakantie, steeds vaker trek ik er in de vakantie alleen op uit. Wat ooit begon met een krappe portemonai naar Polen op wintersport, mondde de jaren erna uit in over grenzen kijken. Groot-Brittannië doorkruiste ik een paarmaal en eenmaal vrijwilligerswerk op Tenerife gedaan, wilde ik de andere continenten verkennen. Nu kost dat tijd en vaak toch ook wat geld ;-). Blij dat ik in 2002 Zuid-Amerika kon verkennen. Een echte reiservaring die 2 maanden duurde, waarvan 3 weken alleen in Argentinië en Brazilië). Helaas ging het vrijwilligerswerk met o.a. luipaarden niet door, doordat er stroperijen plaatsvonden. In Zuid-Afrika (Durban) had ik meer geluk met het werken in een rehabilitatiecentrum om vervet monkeys te verzorgen: CROW. Als je er in de buurt bent, moet je echt langsgaan, want ze doen heel goed werk! Nog voordat er rellen in Kirgizië plaatsvonden, hadden fotobeelden van dit land mijn hart gestolen. Door de nog steeds durende onrust daar,ben ik me op Mongolië gaan richten. En dat heeft mijn hart gestolen sinds mijn reis in 2006. Op deze site lees je de verhalen die ik er sindsdien beleef. Tussendoor in Nederland maak ik regelmatig uitstapjes; ook deze zijn er te lezen.

Actief sinds 08 Juni 2006
Verslag gelezen: 215
Totaal aantal bezoekers 111439

Voorgaande reizen:

04 Mei 2023 - 04 Mei 2023

Bericht van het thuisfront

20 Augustus 2012 - 25 Augustus 2012

Rome ontdekken

02 April 2012 - 21 April 2012

Fietsen voor Mongolië

17 September 2011 - 07 November 2011

Azië Mongolië tot Delhi

30 Juni 2006 - 24 Augustus 2006

Mijn eerste reis

18 Februari 2013 - 30 November -0001

balanseren en loslaten

Landen bezocht: