Brussel - Reisverslag uit Brussel, België van Ellen Jongh - WaarBenJij.nu Brussel - Reisverslag uit Brussel, België van Ellen Jongh - WaarBenJij.nu

Brussel

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen

05 April 2012 | België, Brussel

Op de hoek is een cafeetje, vele stemmen klinken. De lantaarns zijn aan en we staan bij Place de Flagey. Ze komt breed lachend op ons afgereden over het plein; lichtgevend hesje aan omdat ze geen licht op haar fiets heeft. Anouschka zal ons hosten. Ze hoopt 20 mei af te studeren in theaterwetenschappen. In een oud pand tillen we de fietsen naar beneden de kelder in. Moe maar voldaan in Brussel, 68,5 km van Antwerpen.

Via Hoboken rijden we om het kasteel in Hemiksem heen. Regelmatig rijden we via een jaagpad langs het water. Niel en Boom rijden we voorbij. Het routeboekje is van 2007 en soms lijkt de situatie veranderd te zijn…onverwachts de pont over naar Willebroek. 5 min voor de overtocht laat ik het gele licht knipperen: wij willen naar de overkant. ’t Bergsken is goed voor toiletstop, buiten zit de eigenaar in caribean stijl. De frieten en loempia in Mechelen valt minder en wie het stoofvleessausje heeft bedacht kunnen we geen ster geven.

Door gaat het naar Brussel via Zemst, Eppegem en langs Grimbergen, geen biertje voor ons. We zijn al laat en hopen sneller in het centrum te zijn door van de route af te wijken als we Brussel in rijden. Maar helaas: de weg is slecht. Stoep op en af is niet bevorderend voor de fietsen; het spatbord breekt bij Linda af als ze in een ijzeren ring rijdt. Met pleisters weer getaped en dat houdt prima. Maar ik vertrouw die weg niet en we slaan af. Het gaat soms vlak langs de auto’s en die minderen niet altijd vaart.

De creativiteit van onze host is echter leuk en we worden onthaald met een lekker kopje thee. Aan de muur hangt een eigen ontwerp van kalender, de gitaren van haar vriend in de hoek.

We laten de volgende dag de tassen bij haar, om Brussel te verkennen. Heerlijk om door de straatjes te slenteren en langs de Grote Markt, onderweg een schetsje van Albert te paard. Ik trakteer op 2 kleine bonbonnetjes, want dat hebben we verdiend. Op de fleemarket zien we nog een kunstenaar tekenen en een groepje muzikanten.

Diezelfde avond nog vertrekken we naar ons volgende adres bij de Letvia-girl en Sebastiaan in de buurt van Midi. Hij is een fietser en manouvreert handig onze fietsen ondersteboven de lift in. Zo die staan safe bij hun in de woonkamer… Een gezellige avond met veel lol en gastvrijheid. Samen smikkelen we de taart die we hadden meegenomen, op. Die nacht slapen we wederom diep en dat is maar goed ook, want Mons wacht op ons…

• 09 April 2012 - 08:37

Pap En Mam:

Heb je het manneke pis nog gezien?
    Blijven leuke verhalen!Je bent al heel ver!liefs pap en mam