Langs het kanaal tot couch surfing - Reisverslag uit Antwerpen, België van Ellen Jongh - WaarBenJij.nu Langs het kanaal tot couch surfing - Reisverslag uit Antwerpen, België van Ellen Jongh - WaarBenJij.nu

Langs het kanaal tot couch surfing

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen

04 April 2012 | België, Antwerpen

Het is koud en ben blij met mijn handschoentjes. Om ons heen ontwaakt Antwerpen. Her en der worden terrasstoelen buitengezet en tafeltjes afgeveegd. Het is bijna 8 uur en we lusten wel een goed ontbijtje waar we uren mee vooruit kunnen.

Om half 7 op; Seb en Kim gaan vroeg naar hun werk. Linda en ik hebben er geslapen via couch surfing. De fietsen keurig gestald in de ruime garage naast de motoren waarmee Seb en Kim de wereld rondtrekken. Het is een bijzondere manier van overnachten voor me: gewoon bij mensen thuis. Heel wat persoonlijker dan een hotel of de drukte van een jeugdherberg en zo wissel je tenminste nog eens avontuurlijke verhalen uit. Zo gaan we dat zoveel mogelijk proberen tot aan Parijs.

Bij Dafisj worden we omringd door oude affiches uit de filmindustrie, nostalgische muziek en Jugenstil inrichting. De plek om onze fietstocht van de dag ervoor de revue te laten passeren. En deze is voorspoedig verlopen.

Het is bijzonder om door mijn geboorteplaats te fietsen. Ik herken de radiomast en leg deze vast in mijn kleine schetsboekje. Iedere dag probeer ik enkele tekeningetjes te maken, zodat er een boekje ontstaat van de gehele reis. Tussen Roosendaal en Zundert fiets ik langs de boerenerven, het gras is prachtig groen en de zon is sterk. Geen tijd om te stoppen, want Linda zal ik rond lunchtijd zien in Zundert. Nog voor Klein Zundert zit ik weer op de V-route. Want ja die zoveel mogelijk volgen is wel het doel.

In Zundert rijden we langs het geboortehuis van Vincent en blijkt dat hij ook nog een klein broertje had dat voor zijn geboorte overleed, deze heette ook Vincent van Gogh. Een klein grafsteentje is daar van over. Een oudere man vertelt over zijn fietsverleden; steeds meer gaan zijn ogen glimmen: met zijn makkers van Laren naar Maastricht, slapen in hooibergen of lege treinstellen. Een stevige lunch en op weg gaan we, door de landerijen, over de Belgische grens.

Bij Brecht buigen we af langs het kanaal. Het is nu nog één lange weg richting Antwerpen. We hebben de vaart erin, maar moeten uitkijken voor opgevulde stukken in de weg. Het jaagpad zit vol met kuilen met losliggend grind. De achterband van Linda is vrij glad zodat ze uit moet kijken.

We gaan over van boekje met fietsroute dat ik voor op mijn fiets heb zitten, naar de I pad van Linda, waarmee ze de laatste stukken van de route heeft vastgelegd. Dat werkt prima en om half 9 bellen we aan bij Seb en Kim. Niet veel later zit ik aan een heerlijke pasta bij te komen.

Het is me zeker niet tegengevallen. Het is heerlijk zo fysiek bezig te zijn. Als later die avond als vanzelf het luchtbed opblaast, zie ik mijn bed rijzen tot zo’n hoogte dat je er als een tafel van zou kunnen eten. De roofvogel aan de muur waakt vannacht over ons…

  • 06 April 2012 - 06:58

    Annelies:

    Heerlijke verhalen al. Zet em op!!!!!!!!!!!!!!!!!! xxxx

  • 06 April 2012 - 14:00

    Pap En Mam:

    Blijf genieten!!Wederom een mooi verhaal!!liefs!

  • 06 April 2012 - 19:11

    Martin:

    Mooi verslag! Geniet van de reis en veel succes met de volgende etappes!!

  • 08 April 2012 - 17:40

    Anke:

    Ha die swiep!!

    Goed te lezen van je. Succes de komende dagen. Geniet van onze zuiderbreedte en alles om je heen!!

    Anke en co

  • 08 April 2012 - 17:42

    Anke:

    Ik bedoel zuiderburen maar dat snapt de computer niet.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Nieuwe culturen zien, andere omgevingen beleven: het maakt me geweldig nieuwsgierig. Vroeger met familie en ook met vrienden in Europa op vakantie, steeds vaker trek ik er in de vakantie alleen op uit. Wat ooit begon met een krappe portemonai naar Polen op wintersport, mondde de jaren erna uit in over grenzen kijken. Groot-Brittannië doorkruiste ik een paarmaal en eenmaal vrijwilligerswerk op Tenerife gedaan, wilde ik de andere continenten verkennen. Nu kost dat tijd en vaak toch ook wat geld ;-). Blij dat ik in 2002 Zuid-Amerika kon verkennen. Een echte reiservaring die 2 maanden duurde, waarvan 3 weken alleen in Argentinië en Brazilië). Helaas ging het vrijwilligerswerk met o.a. luipaarden niet door, doordat er stroperijen plaatsvonden. In Zuid-Afrika (Durban) had ik meer geluk met het werken in een rehabilitatiecentrum om vervet monkeys te verzorgen: CROW. Als je er in de buurt bent, moet je echt langsgaan, want ze doen heel goed werk! Nog voordat er rellen in Kirgizië plaatsvonden, hadden fotobeelden van dit land mijn hart gestolen. Door de nog steeds durende onrust daar,ben ik me op Mongolië gaan richten. En dat heeft mijn hart gestolen sinds mijn reis in 2006. Op deze site lees je de verhalen die ik er sindsdien beleef. Tussendoor in Nederland maak ik regelmatig uitstapjes; ook deze zijn er te lezen.

Actief sinds 08 Juni 2006
Verslag gelezen: 313
Totaal aantal bezoekers 111502

Voorgaande reizen:

04 Mei 2023 - 04 Mei 2023

Bericht van het thuisfront

20 Augustus 2012 - 25 Augustus 2012

Rome ontdekken

02 April 2012 - 21 April 2012

Fietsen voor Mongolië

17 September 2011 - 07 November 2011

Azië Mongolië tot Delhi

30 Juni 2006 - 24 Augustus 2006

Mijn eerste reis

18 Februari 2013 - 30 November -0001

balanseren en loslaten

Landen bezocht: