Budha, wierook, dumplings en zuurstof - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Ellen Jongh - WaarBenJij.nu Budha, wierook, dumplings en zuurstof - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Ellen Jongh - WaarBenJij.nu

Budha, wierook, dumplings en zuurstof

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen

19 Oktober 2011 | Nederland, Amsterdam

We passeren mensen langs vele stalletjes. De geur van wierok tegemoet. De vrouw gebaart naar de sjaal. Uiteinden van de katak (budhistische sjaal ontvangen bij aankomst) zijn in elkaar geraakt en totaal in de knoop. Ik krijg een tik op de kont, een bijzonder welkom in Lhasa :-).

Met de rugzak op de nek zijn we op zoek naar een goed hostel. Linda is niet haar echte naam, maar deze tibetaanse is de komende week onze gids. Het is heerlijk om een goed bed te hebben na de treinreis. Ondanks de hoogte over 3000, 4000 en 5000m maak ik het prima met een beetje wennen van de maag. Zuurstof is niet nodig :-)Ik heb een bed onder in de hard sleeper section. Catalina en Helene zijn dapper om de hard seat te proberen. Maar wat ben ik blij dat ik een bed heb. We zoeken ze op en vinden ze tussen de lokalen. Het ruikt er naar zweet, noedels en tuf. Ze zullen de 2 dagen zoveel mogelijk bij ons hangen. Helene zit vol beten, maar de conductrice is onverbidderlijk en ons plan dat Helene en ik een bed delen slaagt niet: midden in de nacht maant ze haar terug naar haar plek.

We komen de tijd door met eigen regels voor kaartspelletjes, heel veel water drinken, en heel veel plassen :-)

Na de smog in Chengdue (hoewel beter dan in Beijing) verlang ik naar de blauwe lucht. Als de grote bergen opdoemen zit ik met mijn neus tegen de ruit gedrukt.

Eenmaal in Lhasa eten we in de lokale kleine tentjes dumplings, noedels, yakvlees, boterthee en zoete thee. De boterthee had ook gorgonzola thee kunnen heten.

Jokhang is inderdaad indrukwekkend. Hoewel ik al heel wat tempels en monesteries in Mongolie en China heb gezien, is dit vooral de hele setting er omheen die het bijzonder maakt: pelgrims uit Tibet komen van verre en schuiven over de grond met hun lichaam op weg naar Lhasa. De toekomstige budha en compassion budha zijn de grote trekpleisters. We hangen rond en bekijken vanaf het dak de trafelen.

Ook het Potala palace is indrukwekkend. De 14e Dalai Lama is verbannen in India, maar de 5e bouwde het witte gedeelte, stierf voortijdig en de 6e bouwde het af in de 17e eeuw. De 6e ligt er echter niet begraven, want stierf onderweg naar Beijing. In de stupa van de graftombe van de 5e Dalai Lama bevinden zich olifantehersenen en wel heel bijzondere: er is een parel in gevonden. Hoe dat kan, kan ik jullie echter niet vertellen :-)

's Middags zien we bij Sera Monastery de monniken debaten in groepjes. Eerder die dag zijn er budhistische lessen geweest en nu zijn ze op de open plek aan het debaten. Staande monniken stellen vragen, die de zittende monniken beantwoorden. Is het antwoord goed dan klapt de staande met een zwierende beweging van zijn lichaam in zijn handen.

Vanaf het Potala Palace kijken we uit over Lhasa. De gebouwen lijken erg nieuw en Linda vertelt ons dat een groot gedeelte is bijgebouwd sinds 2007, een jaar nadat de treinrails is geopend. Volgens is 30% van Lhasa inwners momenteel tibetaan. Ik hoop dat ik dat verkeerd heb begrepen.

Morgen vetrekken we op weg naar Everest Base Camp en zullen vervolgens via de Friendship Highway in Kathamndu, Nepal, aankomen.
Nog wat laatste slentermomenten door de kleine straatjes vol met karren met fruit, yakkoppen, babypakjes met gaten in de broek. Ze staan tussen de kettingen en andere sieraden stands. Bij een ervan zoek ik een mooie armband,maar het mooie slot van macrame ontbreekt. De vrouw gebaart me dat ze deze voor me kan maken. Na flink afdingen zoek ik ze uit: een uniek exemplaar dus.

Liefs aan het thuisfront. Anke en Tricia: zijn de pakketjes inmiddels aangekomen uit Mongolie?

Oh ja, sorry voor de soms foute spelling of zinnen, maar ja, ik schrijf ter plekke wat opkomt...:-)

  • 19 Oktober 2011 - 15:03

    Annelies:

    Sorry to say dear, maar dat kan wel eens kloppen, slechts 30% Tibetanen in Lhasa.
    Isn't is gorgeous over there?????????? Ik zou willen dat ik erbij was.
    Ben maar blij dat je idd hard sleeper hebt genomen. Ik heb ook wel eens hard seat gedaan, maar dat wil je niet en dan vind je jezelf zo'n zuinige reiziger, maar ik vind het plaats vervangende schaamte.
    Geniet van het base camp, f***** amazing en unreal!!!!
    xxxxx

  • 19 Oktober 2011 - 15:59

    Pap En Mam:

    Fijn dat je in Lasa bent!Indrukwekkend he die buikschuivers!Denk je nu nog hetzelfde over de Dalai Lamas?Goede reis naar Katmandou.Liefs pap en mam!

  • 19 Oktober 2011 - 17:18

    Linda:

    Hi Ellen,

    Volgens mij heb je dat van die 30 % wel goed begrepen. Die spoorlijn ligt er niet voor niets! Geniet er van en ik volg je belevenissen in dit land waar ik me zo mee verbonden voel maar nog nooit ben geweest.

    Liefs,
    Linda.

  • 21 Oktober 2011 - 17:35

    Anke:

    Nee,pakketje is nog niet aangekomen. Komt misschien nog. Liefs van iedereen hier!! Anke en co

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Nieuwe culturen zien, andere omgevingen beleven: het maakt me geweldig nieuwsgierig. Vroeger met familie en ook met vrienden in Europa op vakantie, steeds vaker trek ik er in de vakantie alleen op uit. Wat ooit begon met een krappe portemonai naar Polen op wintersport, mondde de jaren erna uit in over grenzen kijken. Groot-Brittannië doorkruiste ik een paarmaal en eenmaal vrijwilligerswerk op Tenerife gedaan, wilde ik de andere continenten verkennen. Nu kost dat tijd en vaak toch ook wat geld ;-). Blij dat ik in 2002 Zuid-Amerika kon verkennen. Een echte reiservaring die 2 maanden duurde, waarvan 3 weken alleen in Argentinië en Brazilië). Helaas ging het vrijwilligerswerk met o.a. luipaarden niet door, doordat er stroperijen plaatsvonden. In Zuid-Afrika (Durban) had ik meer geluk met het werken in een rehabilitatiecentrum om vervet monkeys te verzorgen: CROW. Als je er in de buurt bent, moet je echt langsgaan, want ze doen heel goed werk! Nog voordat er rellen in Kirgizië plaatsvonden, hadden fotobeelden van dit land mijn hart gestolen. Door de nog steeds durende onrust daar,ben ik me op Mongolië gaan richten. En dat heeft mijn hart gestolen sinds mijn reis in 2006. Op deze site lees je de verhalen die ik er sindsdien beleef. Tussendoor in Nederland maak ik regelmatig uitstapjes; ook deze zijn er te lezen.

Actief sinds 08 Juni 2006
Verslag gelezen: 422
Totaal aantal bezoekers 111392

Voorgaande reizen:

04 Mei 2023 - 04 Mei 2023

Bericht van het thuisfront

20 Augustus 2012 - 25 Augustus 2012

Rome ontdekken

02 April 2012 - 21 April 2012

Fietsen voor Mongolië

17 September 2011 - 07 November 2011

Azië Mongolië tot Delhi

30 Juni 2006 - 24 Augustus 2006

Mijn eerste reis

18 Februari 2013 - 30 November -0001

balanseren en loslaten

Landen bezocht: