München Oktoberfest - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Ellen Jongh - WaarBenJij.nu München Oktoberfest - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Ellen Jongh - WaarBenJij.nu

München Oktoberfest

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen

20 September 2011 | Mongolië, Ulaanbaatar

Ze schenkt een kopje thee voor me in. Ze heeft mooie wit grijze haren, gebonden in een staart. Ik schat haar nog geen 1.60 m. Ze is de moeder van Gianmarco. Een vrolijk, wijs ogende Italiaanse vrouw die de 60 gepasseerd is, maar zeer geïnteresseerd is in mijn reis. Misschien is dit laatste half uurtje nog het meest relaxte van mijn bezoek aan München. Naast de grote kaart in de gang komen de vakantieverhalen los. Bij de lift valt alles op zijn plek als Gianmarco vertelt dat hij weet waar hij naartoe werkt, maar dat niet in een keer wil bereiken, maar iedere stap telt. Ik vertel hem dat acceptatie van wat nu is en enjoying the path itself might bring him to something even better. Deze 5 minuten voordat ik terugga naar mijn appartement doen er alles toe: nu kan ik met een gerust hart op pad.

Na het harde werken van met name de laatste maand, lijkt het alsof ik alles opnieuw ervaar, nu ik daadwerkelijk vakantie heb. In het vliegtuig verwonder ik me over mankind als ik de vleugel observeer. Nauwgezet schuiven de luifels naast elkaar ineen. Langs de horizon schiet een straaljager voorbij. Even lijkt het of we stil hangen in de lucht. De ontwikkeling van de technologie: zo gedetailleerd. Bijna niet te volgen dat de grijze weke massa in ons hoofd signalen af kan geven, waardoor de hand van de piloot de juiste knop indrukt. Ikarus moest eens weten :)

Karl is half beroeps musicus en wijst me de weg naar mijn kamer: simpel, maar alles aanwezig. En de gelegenheid tot zelf koken komt goed uit. Vanwege het Oktoberfest zit ik niet in het centrum, maar 20 min met de metro. Ik ontmoet Gianmarco op Hackebrücke. We lopen met de massa mee. Het enige verschil tussen ons en de rest, is dat wij niet dronken zijn en niet in traditionele tiroler outfit: Munchen staat op zijn kop. Dit doet oude studententijden herleven. Theresienwiese is omgedoopt tot een groots festijn met grote tirolerhallen: lange banken waar rijen mannen en vrouwen achter liter bierpullen zitten. Schalen met worsten , brood en aardappelpuree gaan rond. In het midden een kapel. Daar klinkt “prosit” en een ieder schalt mee. Gianmarco en ik weten de tent binnen te komen. Zijn Italiaanse vrienden blijken ergens anders te zitten, zodat wij samen de banken opklimmen. Ik bemachtig een pul bier. Zo, de kop van de vakantie is eraf.

Terug in het appartement ontmoet ik Dani, een Engelse iCT’er van Indiaase komaf die voor Kong Fu training naar München is gekomen. Juist ja. Zo leer ik het verschil met karate. Laatste heeft vooral yang (mannelijke) energie en een Japanse herkomst, terwijl Kongfu meer een combi van Ying (vrouwelijke) en Yang energie is en een Chinese achtergrond heeft.

Met de camera op zak struin ik Theresienwiese af. De dirndl is me te klein; ik worstel me er weer uit, verschans me op een strategische plek zodat ik als een amateur fotograaf raak kan schieten. In de stromende regen lopen mannen en vrouwen in klederdracht. Ik schuil in August Bräu tent. Daar dagen mannen en vrouwen elkaar uit: staand op de banken: wie heeft het eerste de pul leeg? Luid gestamp en aanmoediging als een meisje op de bank klimt.

Nog een bezoek aan Olympia Park en misschien toch nog eens sparen voor een BMW ipv citroen Pluriel? Vooralsnog pak ik voorlopig eerst het vliegtuig :)

Zonnig Ulaanbaatar wat ben ik blij met je! Niet teveel toeristen, mooi gesprek met een oud minister van Food and Agriculture naast me in het vliegtuig en een locale bustocht door de hele stad: i am back.

Liefs aan het thuisfront!
El


  • 20 September 2011 - 08:00

    Pap En Mam:

    Dat was een snel begin van een mooie reis!!Hou ons op de hoogte en geniet ervan!
    Liefs pap en am

  • 20 September 2011 - 10:58

    Tinelou:

    leuk om weer van je te lezen!
    groetje en goede reis
    pas je je maatkleding uit bejing nog ?
    ik moet maar weer eens terug
    ;))

  • 20 September 2011 - 19:36

    Marcella:

    He Ellen, weer op pad?!
    Ben benieuwd...!

  • 20 September 2011 - 19:48

    Anke:

    geniet van je welverdiende verre reis en doe een heleboel nieuwe ervaringen op! leuk! we zouden hier zo met jou mee willen! liefs, anke en de rest

  • 20 September 2011 - 21:46

    Martin:

    Ha Ellen, leuk om je verhalen weer te lezen! geniet van je vakantie en dat je reis nog veel moois in petto zal hebben.

  • 21 September 2011 - 08:28

    Margit:

    Hoi Ellen, leuk om straks weer te lezen over je avonturen in Mongolië en de mensen die wij inmiddels ook een klein beetje kennen.
    En bedankt voor de info over karate en kung fu, nooit geweten.

    Goeie reis!

  • 29 September 2011 - 20:23

    Jeroen:

    Ha Ellen,
    ik ga je volgen, had ik je gezegd. En ja hoor, je eerste bijdrage gevonden. Je schrijft boeiend! Ik ben benieuwd wat volgt over je tweede thuisland.
    Tot op de site!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Nieuwe culturen zien, andere omgevingen beleven: het maakt me geweldig nieuwsgierig. Vroeger met familie en ook met vrienden in Europa op vakantie, steeds vaker trek ik er in de vakantie alleen op uit. Wat ooit begon met een krappe portemonai naar Polen op wintersport, mondde de jaren erna uit in over grenzen kijken. Groot-Brittannië doorkruiste ik een paarmaal en eenmaal vrijwilligerswerk op Tenerife gedaan, wilde ik de andere continenten verkennen. Nu kost dat tijd en vaak toch ook wat geld ;-). Blij dat ik in 2002 Zuid-Amerika kon verkennen. Een echte reiservaring die 2 maanden duurde, waarvan 3 weken alleen in Argentinië en Brazilië). Helaas ging het vrijwilligerswerk met o.a. luipaarden niet door, doordat er stroperijen plaatsvonden. In Zuid-Afrika (Durban) had ik meer geluk met het werken in een rehabilitatiecentrum om vervet monkeys te verzorgen: CROW. Als je er in de buurt bent, moet je echt langsgaan, want ze doen heel goed werk! Nog voordat er rellen in Kirgizië plaatsvonden, hadden fotobeelden van dit land mijn hart gestolen. Door de nog steeds durende onrust daar,ben ik me op Mongolië gaan richten. En dat heeft mijn hart gestolen sinds mijn reis in 2006. Op deze site lees je de verhalen die ik er sindsdien beleef. Tussendoor in Nederland maak ik regelmatig uitstapjes; ook deze zijn er te lezen.

Actief sinds 08 Juni 2006
Verslag gelezen: 259
Totaal aantal bezoekers 111435

Voorgaande reizen:

04 Mei 2023 - 04 Mei 2023

Bericht van het thuisfront

20 Augustus 2012 - 25 Augustus 2012

Rome ontdekken

02 April 2012 - 21 April 2012

Fietsen voor Mongolië

17 September 2011 - 07 November 2011

Azië Mongolië tot Delhi

30 Juni 2006 - 24 Augustus 2006

Mijn eerste reis

18 Februari 2013 - 30 November -0001

balanseren en loslaten

Landen bezocht: