De goden verzoeken......? - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Ellen Jongh - WaarBenJij.nu De goden verzoeken......? - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Ellen Jongh - WaarBenJij.nu

De goden verzoeken......?

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen

25 Juni 2008 | Mongolië, Ulaanbaatar

Tussen de auto's springend ontwijk ik de plassen op straat. Ik moet opschieten om bij de lokale markt te komen: nog 8 gasflessen kopen. Lukt het niet meer, dan wordt het moeilijk ons plan voort te zetten. En dat plan is allesbepalend: 21 dagen met jeep en driver op pad naar het midden westen en de Gobi! Zo lang ben ik nog niet achter elkaar op het platteland in Mongolie geweest.

Na een jaar mongoolse les, lukt het me om me verstaanbaar te maken op de markt. Ik krijg wat we willen, maar het zijn wat woordjes achter elkaar. Genoeg voor nu. Wacht maar tot na die maand:-)

Morgen vertrekken we vanuit UB guesthouse. Bobby, Mister Kim en Gamba runnen er nog altijd de boel. Herkenning, een hug van Gamba en ook mister Kim blijkt heel vriendelijk. Mooi, mooi!
Na een hartelijk ontvangst op het vliegveld in UB door Namuun, het nichtje van Naraa, mijn mongoolse lerares, en haar nichtje (hun moeders zijn zussen) besluiten we 's avonds met hun te eten zodat we de kado's van Naraa en ons kunnen geven. Restaurant Californie is prima met toch wel een westerse maaltijd. De meiden zijn jong maar hebben interesse in verder studeren en vooral Namuun met 17 jaar lijkt al heel volwassen.
Ook de andere eettentjes vallen in goede aarde. Maar als we bij UB deli aankomen, waar ik vorig jaar de tentoonstelling hield kent niemand de engelse manager die samen met een mongoolse man een kindje heeft. De stoelen zijn veranderd, zo ook de menukaart en de serveersters. Kan niet zeggen dat ik het er veel beter op geworden vind. Om 1 tafel een rooktafel te maken, maakt weinig meer uit voor de niet-rokers. Iedereen geniet ongewild mee, ggrrr.

Als we in het Budhistische theetentje aankomen, heerst er een heerlijke rust. De melkthee smaakt goed. We komen bij van de vlucht, hoewel die ook prima verliep! Aan de muur hangt een mooie tekening van de Dalai Lama. Natuurlijk de enige die niet te koop is. Ik probeer het toch, wetende dat ik het overbied. De Lama die les geeft in het aangrenzende centrum komt praten. Ik herken haar van vorig jaar en uiteindelijk zit ik daar met de tekening: gemaakt door een gevangene van begin 20. Ik kan niet achterhalen waarvoor.
Helaas zullen we niet van de meditatieles gebruik kunnen maken: we zijn vandaag aan het shoppen geweest: aardappelen, kolen, uien, peen, blikvoer, musli, noem het maar op. Hoe het de jeep in kan, mag Bold, de driver weten....

Tricia is zo lief om rekening te houden met mijn wens om nog even naar Lotus te gaan: het opvangtehuis waar ik vorig jaar met de kinderen een project draaide en tevens meeging op kamp. Ik zoek de mail op van het tehuis in december. Daarop staan wensen om de kinderen te stimuleren in hun expressie en creativiteit. Specifiek gaan we op de lokale markt op zoek naar breinaalden, bollen wol, borduursetjes, schaaksetjes, speltjes etc.
Pas heel laat vertrekken we in een overvolle bus naar Jarmag. Het voelt goed, maar ook spannend, want dit is een totaal onverwachts bezoek. Herkenning wederzijds, soms enthousiast, soms afwachtend. Ook Selenge is er. Ze heeft een infectie opgelopen aan haar heupen waar ze vorig jaar aan geopereerd is vanwege TBC in haar bot. Ze slikt wederom medicijnen. Ze zullen binnenkort de infectie behandelen, daarna gaat ze naar China om haar rug recht te krijgen: 6 maanden plat!! Deze meid doorstaat een hoop!!!Uit het gebouwtje komt rook vanwege nat stoken.Didi blijkt in UB te zijn. Maar we laten de spullen toch achter in het kantoortje. De kinderen drommen om het bureautje. Tricia en ik worden voortdurend aan de arm getrokken. Dan lopen we naar buiten aan de hand van de kids. Ik moet naar de breinaalden van eentje kijken. Een meisje van 9 spreekt zeer goed engels en dan is er nog het kazakh jochie dat eerst door Tricia opgetild wil worden. Tricia doet het licht aan en uit: grote hilariteit. We nemen ze mee naar buiten waar het ritueel voor slapengaan is: in een kring zingen ze vader jacob op zijn mongools. Een vertederend afscheid als we de poort uitlopen.

Het is moelijk voor me dat ik toch niet met ze op kamp zal werken, maar de woorden van Tricia zijn fijn en het bevestigt wat ik al wist: een stukje van mijzelf ligt hier. Ik neem me voor om ieder jaar terug te komen, al is het maar heel even. Het lijkt een mooie manier om thuis in NL een cariere te hebben en het contact in Mongolie te onderhouden.

Vandaag heb ik Tricia het vegetarische restaurantje laten zien: het is verbonden aan Lotus. Otonbayar herkent me op straat. Een hug. Ze is nu 17 en kan niet kiezen: kok worden of toch kapster? In september start haar school. Didi komt aangelopen. Ze ziet er beter uit dan vorig jaar en ze vertelt dat ze naar een pand gaat kijken om er een jeugdherberg te beginnen. Ergens anders heeft ze de start van een bakkerijtje op het oog. Ze wil wel verder praten over eventuele computers voor Lotus.

Uiteindelijk laat ik een briefje achter voor Didi om contact te houden over op te zetten projecten en met een idee voor Selenge. Ze verveelt zich en ik herinner me dat ze de mode in wil.
Nieuwe ideeen voor Blue Sky Now borrelen weer op....

Vanochtend zijn we nog naar het klooster geweest. Op bankjes gezeten, vele monnikken gezien en een klein meisje komt voor ons zingen en dansen. Tricia schiet mooie plaatjes en wat ook deze dag weer heel bijzonder maakte is de uitwisseling van Tricia en mij. 20 jaar geleden spraken we elkaar voor het eerst en wie had gedacht dat wij hier nu samen in Mongolie zouden zijn. We leggen dit moment vast door elkaar een beeldje van een Boedhistische god te geven: ik geef haar eentje die goed is voor the head. En zij geeft mij de green Tara, een godin voor vrouw en kinderen blijkt. Beiden kozen we deze zelf op gevoel zonder te weten waar het voor staat. We zijn allebei verrast hoe treffend de beelden zijn.

Ik ga met een goed gevoel op pad, met jeep, driver en natuurlijk met Tricia.
Fijn om jullie berichten te lezen. Blijf genieten van alle mooie en waardevolle dingen in Nederland.

Liefs,
El

  • 26 Juni 2008 - 18:22

    Pap En Mam:

    Wat een wederwaardigheden!Hou jullie gevoel en ga er voor!!Blijf genieten en een heel mooie trip in de Gobi etc.Tot de 17e!liefs pap en mam

  • 27 Juni 2008 - 08:16

    Stephanie:

    Hee El, wat een mooi verhaal weer! Mongolië is echt een tweede thuisland voor je geworden, volgens mij. Avontuurlijk zeg, om drie weken met de jeep door Mongolië te trekken. Ongetwijfeld zul je weer een hoop zien en meemaken. Ik zie uit naar je volgende verslag! Geniet van jullie reis en liefs, Steph

  • 27 Juni 2008 - 16:36

    Annelies:

    Weer op bekend terrein! Vast bijzonder alle bekenden weer te zien en hoe het nu met hen gaat. Maar nog meer bijzonder om dit nu eens met iemand te delen. Daar hadden we het laatst over he, hoe fijn het is om na je reis je herinneringen te delen met vrienden. Geniet er samen van!!!
    xxx

  • 27 Juni 2008 - 19:51

    Adrienne:

    Ha Ellen,

    Nu ben je al weer een week weg. Je zult Nederland wel al helemaal vergeten zijn. Mooi zo, daar is vakantie voor! Geweldig dat je zoveel oude bekenden weer bent tegengekomen. Je komt nu echt al een beetje 'thuis' in Mongolië. Heel veel plezier en gedenkwaardige momenten in het midden westen en de Gobi woestijn. Ook veel groetjes aan Tricia van Adrienne

  • 30 Juni 2008 - 10:59

    Anke:

    spanje heeft gewonnen van duitsland gisteren, de zon schijnt en ik lees jullie verhaal. mooi! geniet en heb plezier!

  • 02 Juli 2008 - 06:14

    Bonnie Kiers:

    Hopelijk heb je niet al te veel last van alles wat er nu gebeurd in UB! En heb je een mooie tip door de Gobi gemaakt.
    gr. bonnie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Nieuwe culturen zien, andere omgevingen beleven: het maakt me geweldig nieuwsgierig. Vroeger met familie en ook met vrienden in Europa op vakantie, steeds vaker trek ik er in de vakantie alleen op uit. Wat ooit begon met een krappe portemonai naar Polen op wintersport, mondde de jaren erna uit in over grenzen kijken. Groot-Brittannië doorkruiste ik een paarmaal en eenmaal vrijwilligerswerk op Tenerife gedaan, wilde ik de andere continenten verkennen. Nu kost dat tijd en vaak toch ook wat geld ;-). Blij dat ik in 2002 Zuid-Amerika kon verkennen. Een echte reiservaring die 2 maanden duurde, waarvan 3 weken alleen in Argentinië en Brazilië). Helaas ging het vrijwilligerswerk met o.a. luipaarden niet door, doordat er stroperijen plaatsvonden. In Zuid-Afrika (Durban) had ik meer geluk met het werken in een rehabilitatiecentrum om vervet monkeys te verzorgen: CROW. Als je er in de buurt bent, moet je echt langsgaan, want ze doen heel goed werk! Nog voordat er rellen in Kirgizië plaatsvonden, hadden fotobeelden van dit land mijn hart gestolen. Door de nog steeds durende onrust daar,ben ik me op Mongolië gaan richten. En dat heeft mijn hart gestolen sinds mijn reis in 2006. Op deze site lees je de verhalen die ik er sindsdien beleef. Tussendoor in Nederland maak ik regelmatig uitstapjes; ook deze zijn er te lezen.

Actief sinds 08 Juni 2006
Verslag gelezen: 232
Totaal aantal bezoekers 111426

Voorgaande reizen:

04 Mei 2023 - 04 Mei 2023

Bericht van het thuisfront

20 Augustus 2012 - 25 Augustus 2012

Rome ontdekken

02 April 2012 - 21 April 2012

Fietsen voor Mongolië

17 September 2011 - 07 November 2011

Azië Mongolië tot Delhi

30 Juni 2006 - 24 Augustus 2006

Mijn eerste reis

18 Februari 2013 - 30 November -0001

balanseren en loslaten

Landen bezocht: