Op naar Mongolie - Reisverslag uit Beijing, China van Ellen Jongh - WaarBenJij.nu Op naar Mongolie - Reisverslag uit Beijing, China van Ellen Jongh - WaarBenJij.nu

Op naar Mongolie

Door: Ellen de Jongh

Blijf op de hoogte en volg Ellen

12 Augustus 2007 | China, Beijing

Hai allemaal,

Momenteel onweert het en regent het pijpenstelen in Beijing. Nu is dat een behoorlijke stad, maar de bui hangt precies boven de hostel Templeside. Ik gebruik de tijd om even te laten weten dat ik de eerste dagen overleefd heb:-)

Op Schiphol hoef ik gelukkig niets bij te betalen, wel moet ik enkele dingen overhevelen van de ene naar de andere backpack. De fotopanelen zijn met het ophangsysteem goed ingeseald, een rare vorm en dus verdwijnt deze in een speciale bak. Hhm als dat maar goed gaat.

Het vliegtuig is krap. Naast het Ierse stel heb ik het prima naar mijn zin. Hun zoon woont in China en van trouwen zal het wel komen volgens hen. Ondertussen is er best wat turbulentie. Eind goed al goed, wederom geklap bij landing. Er zijn eigenlijk helemaal niet zoveel westerlingen. Ach ja, wat kun je verwachten met zoveel Chinezen op deze wereld?

Op het vliegveld gaat het bijna fout, want de panelen komen maar niet op de band. Als ik na een pitstop besluit bij de bagage corner te checken, blijken de panelen mij tegemoet te komen op een kar...

Het hostel is rustig en ligt in een hutong die toch echt niet de schoonheidsprijs verdient: schots en scheve platen en muurtjes, kleding hangt buiten maar in de stoflaag kan ik mij niet voorstellen dat dat schoon wordt. De twee kleine katjes van 2 maanden oud storen zich er niet aan en echt het hostel ze;f is bijzonder schoon en kent goede service. Iedere dag kom ik voorbij een oud stel. Ze zitten op de hoek op een soort massagestoel. Ik heb het vandaag gebrobeerd en ik verzeker je: het kan slechter! Het is de vrouw die mij de eerste dag de weg wijst, de schat, haar 4 tanden blootlachend. Helaas, een foto heeft ze liever niet en dat respecteer ik. Iets anders dan wanneer ik vandaag met Iris, Kyle en nichtje op de boot naar het Summer Palace zit. Een oudere man heeft een klein jongetje op de schouder, wat een prachtig gezichtje. Na zogenaamd Kyle iets aan te wijzen aan wal, maak ik snel een foto. Aj, wat een toerist! En als toeristen worden we 4 keer overgescheept; in de broeiende hitte lopen we treden omhoog van tempel naar tempel, maar alleen aan de buitenkant kunnen we het bewonderen.

Nadat de schrik mij bij aankomst om het lijf sloeg is het zaterdag opgelost: mijn ticket ligt bij een moeilijk te vinden adres en door o.a. file ben ik niet op tijd om het op te halen. In een hotel in de buurt helpen ze me met de beste service en een appointment de volgende dag maakt alles goed!

Ik zal deze stad verlaten. Door alle bouwwerkzaamheden die alle uren door lijken te gaan, is er nog meer smog en meer dan vorig jaar hebben mijn longen er last van. Geen wonder dat de Chinezen die troep uit hun longen rochelen en uitspugen. Van mij mogen ze! Hoe kun je je aan de westerlingen aanpassen terwijl je eigen stad daar niet op berekend is? Waar ik afgelopen maart/april zag dat ze in een hutong alle bomen kapten en een deel van de huizen is daar nu niets meer van terug te zien. Er ligt een 2 keer zo brede alsfaltweg. Ik vraag me af waar de mensen nu wonen!
Waar mensen aan het werk zijn en de moede intreedt, wordt ter plekke op de grond of krukje geslapen. Ik heb de slaapplekken gezien van mensen, waar je hooguit wat oude spullen zou stallen, maar slapen...? En 's avonds passeer ik mannen die zich op straat uit een teil wassen. Ja Beijing is klaar voor de Olympics! Bij de subway staat bij drukte nu om de anderhalve meter een man die iedereen in een rij moet brengen. De Chinezen laten het over zich heen komen, maar op sommige plekken, blijft wie het eerst komt, wie het erst maalt.
Ik hoop dat ze niet teveel verliezen van de sfeer die Beijing zo speciaal maakt en zeg dag tegen de miljoenenstad: tot 9 september!

liefs,
Ellen

  • 12 Augustus 2007 - 16:14

    Lourens:

    Je schreef dat iedereen die in Mongolie is geweest zou beamen dat het een schitterend land is. Inderdaad! We zouden nog steeds afspreken om na te praten over de vakantie van vorig jaar... Maar wat heb jij ondertussen allemaal al beleefd zeg! Een geweldig project!!!!!! Zijn de foto's van de tentoonstelling ook op internet te zien? Hoe lang ga je deze keer blijven?
    Heel veel plezier!!!!
    Lourens

  • 12 Augustus 2007 - 17:06

    Annelies:

    Jij weer daar, ik weer hier... tis wat. Geniet ervan!

  • 12 Augustus 2007 - 20:00

    Pap En Mam:

    In een kort tijdsbestek veel indrukken opgedaan.Nu naar de frisse lucht!Blijf gezond EN genieten!!Succes El!!!
    Liefs pap en mam

  • 12 Augustus 2007 - 20:11

    Arnoud:

    Wow, je bent weer helemaal weg. De knop is om, op naar Mongolië. Ik weet niet of het je geruststelt, maar ook hier was het weer slecht (ondanks de voorspelling van het KNMI dat het strandweer zou worden).

    Veel succes en ik zal je verslagen met veel interesse volgen.

    Groeten van Arnoud

  • 13 Augustus 2007 - 19:37

    Martin:

    Ha Ellen,
    Je panelen, boekjes klokjes e.d. zien er prachtig uit, daar ga je ze apetrots mee maken.
    Ik lees graag over de ontwikkelingen en wens je heel veel succes met de tentoonstelling van je fotoproject!

    Groeten,
    Martin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Nieuwe culturen zien, andere omgevingen beleven: het maakt me geweldig nieuwsgierig. Vroeger met familie en ook met vrienden in Europa op vakantie, steeds vaker trek ik er in de vakantie alleen op uit. Wat ooit begon met een krappe portemonai naar Polen op wintersport, mondde de jaren erna uit in over grenzen kijken. Groot-Brittannië doorkruiste ik een paarmaal en eenmaal vrijwilligerswerk op Tenerife gedaan, wilde ik de andere continenten verkennen. Nu kost dat tijd en vaak toch ook wat geld ;-). Blij dat ik in 2002 Zuid-Amerika kon verkennen. Een echte reiservaring die 2 maanden duurde, waarvan 3 weken alleen in Argentinië en Brazilië). Helaas ging het vrijwilligerswerk met o.a. luipaarden niet door, doordat er stroperijen plaatsvonden. In Zuid-Afrika (Durban) had ik meer geluk met het werken in een rehabilitatiecentrum om vervet monkeys te verzorgen: CROW. Als je er in de buurt bent, moet je echt langsgaan, want ze doen heel goed werk! Nog voordat er rellen in Kirgizië plaatsvonden, hadden fotobeelden van dit land mijn hart gestolen. Door de nog steeds durende onrust daar,ben ik me op Mongolië gaan richten. En dat heeft mijn hart gestolen sinds mijn reis in 2006. Op deze site lees je de verhalen die ik er sindsdien beleef. Tussendoor in Nederland maak ik regelmatig uitstapjes; ook deze zijn er te lezen.

Actief sinds 08 Juni 2006
Verslag gelezen: 224
Totaal aantal bezoekers 111422

Voorgaande reizen:

04 Mei 2023 - 04 Mei 2023

Bericht van het thuisfront

20 Augustus 2012 - 25 Augustus 2012

Rome ontdekken

02 April 2012 - 21 April 2012

Fietsen voor Mongolië

17 September 2011 - 07 November 2011

Azië Mongolië tot Delhi

30 Juni 2006 - 24 Augustus 2006

Mijn eerste reis

18 Februari 2013 - 30 November -0001

balanseren en loslaten

Landen bezocht: