Met Lotus Child kinderen op stap - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Ellen Jongh - WaarBenJij.nu Met Lotus Child kinderen op stap - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Ellen Jongh - WaarBenJij.nu

Met Lotus Child kinderen op stap

Door: Ellen de Jongh

Blijf op de hoogte en volg Ellen

25 Maart 2007 | Mongolië, Ulaanbaatar

Lieve allemaal,

Ja alweer een bericht. Vandaag ben ik met Otgoo naar Lotus Child Organisation geweest om het project te introduceren en de kinderen de camera's te laten zien.

Bepakt met boeken en de andere camera's sta ik bij Otgoo's office en eenmaal in het opvangtehuis merken we hoe creatief iedereen hier is. Er hangt een grote plaat met heel warme teksten en een hart met foto's van de kinderen. Onderweg rijdt een jongetje op zijn driewieler ons bijna omver. Er hangt een heel prettige sfeer.

In een grote hal ontvangen we alle kinderen. Ze komen uit alle gaten en hoeken:-) En na 13 kinderen besluiten we toch maar te beginnen, ondertussen komen er nog 3 bij. We laten ze in een grote kring zitten zodat de afstand tussen ons en de kinderen klein blijft. Met de boeken en de pennen in de hand volgt de vraag wat hun droom nu eigenlijk is. In het andere opvangtehuis hielp de director mee om groepen te vormen. Hier doen we dat zelf, en eigenlijk met name Otgoo, want mijn Mongools schiet nog niet zo erg op.

Sommigen hebben meerdere dromen en kunnen moeilijk kiezen. Als we weten welke, proberen we het te combineren.
Minder prettig vind ik dat Otgoo volgende week zaterdag in Terelj zit en zondagmiddag e.e.a. moet voorbereiden.
Ik laat haar de adressen en telefoonnummers noteren van de opvangtehuizen en denk erover om zelf te gaan. Wel spannend maar misschien lukt het me wel. Tevens benader ik Bolor om me te helpen. Iedereen is hier erg behulpzaam, maar afspraken maken gaat echt van dag tot dag. Nou goed 1 week vooruit kijken lukt net, maar kan ook zo weer veranderen. Vertrouwen is dus een belangrijk woord. En geduld. Niet mijn sterkste kant, maar tot dusver gaat het best goed.

Op een tafel leggen we een formulier waar ze 1 voor 1 hun droom noemen: singers, fashion, secretary en culture kan misschien 1 groep worden. Dan is er een zeer gevarieerde groep met leraren, sportman, politieman, doctor en engineer wat erg lastig kan worden en tot slot 2 vertalers.

Als de kinderen lunchen blijven Otgoo en ik achter met wat versnaperingen uit een supermarktje dichtbij.
We besluiten vandaag op stap te gaan voor zangers,fashion en culture, painter. Er is een jongen bij en uiteindelijk zingt hij in de microfoon die ik bij me heb:-). Echt geweldig!!!!!Met zijn 10en pakken we de bus. Wat zou ik graag Mongools spreken! Met Otgoo bespreek ik te gaan naar theaters, departement store voor mode, winkels waar cd zijn etc. Dan blijken alle musea voor theater dicht te zijn:-( Erg handig!
Bij de ingang van het theater museum worden net muziekinstrumenten uitgeladen. Mooi daarvan kunnen ze al een paar foto's nemen.
De displays langs de kant van de weg doen het ook geweldig. Het blijkt wel bijzonder lastig om alle kinderen bij elkaar te houden. Otgoo gaat voorop en ik loop er vaak achteraan, bij de laatsten. 2 kinderen lopen wat lastig. Een meisje wil het hoesje niet gebruiken en geeft het terug. Dat lijkt me niet zo handig en ik vertel Otgoo dat voor bescherming het echt nodig is en ik graag heb dat ze het schuin over haar lichaam draagt. Dat het gejat wordt lijkt me niet zo handig. Wellicht iets te argwanend want er is nog nooit wat gestolen van me en ik kan me zo'n verhaal ook n iet herinneren.
In de department store gaan we naar de make-up afdeling en voor kleding. De etalagepoppen vinden ze echt geweldig. Zo fascinerend om te zien waar iedereen heenloopt!
Otgoo en ik spreken af dat er steeds 1 kind foto's neemt en niet 8 tegelijkertijd, zodat security niet gek wordt:-)

Na 2 en half uur is iedereen behoorlijk moe en hebben een aantal behoorlijk wat foto's gemaakt, maar de toekomstige zangers hebben er maar een stuk of 5 / 6 Ik hoop dat het goede zullen zijn en laat me verrassen.

Mogelijk dat ik vanavond nog hoor of ik op een tour mee kan naar White Lake. Twee belgen zijn vanochtend aangekomen, dus wie weet kunnen we wel een groepje vormen.

Ik hoop dat alles goed gaat in Nederland en houd jullie op de hoogte!

Veel liefs, Ellen

  • 25 Maart 2007 - 15:23

    Pap En Mam:

    Hallo El'Wat een fijne berichten!! en wat leuk die fotosessies. Welk materiaal gebruiken ze voor dat vilten, is dat wol? of paardenhaar, wordt dat te warm gewassen of zo ? Is toch net als jouw kussentje? Die muziekinstrumenten wat prachtig! Wil je de kinderen niet te hard knijpen?! Vandaag zijn pap en ik naar Wageningen geweest, o.a. naar het natuurreservaat "deblauwe kamer', tussen de wilde paarden er was ook een veulentje net geboren, het pad rood en blauw was niet overal goed begaanbaar, het zoog mijn hanwags helemaal onder, gelukkig had ik ook mijn stokken bij. Heb ook foto's genomen maar ben weer benieuwd naar je volgende sessie.Succes El! Groetjes!! en geef de kinderen een ""knuffel""!! pap en mam.

  • 25 Maart 2007 - 21:16

    Martin:

    Heel leuk verslag en ik zie het enthousiasme van die kinderen al helemaal voor me. Ook de foto's bij je berichtjes zijn prachtig om te zien! Hier in Nederland dit weekend mooi weer gehad en de zomertijd is ingegaan. Verder weinig nieuws van mijn kant, ben vooral druk in de weer geweest ivm mijn verhuizing. Ben benieuwd naar je volgende bericht!

    Groetjes, Martin

  • 26 Maart 2007 - 07:53

    Annelies:

    Hoi!!! Ik dacht steeds, 15 maart, er is iets met die datum...OH JA!!! Dan gaat Ellen naar Mongolie! Gelijk even automatisch aangemeld net, word ik voortaan op de hoogte gehouden. Ik ben zo ontzettend blij voor je dat je je droom aan het vervullen bent. Wat fijn voor jou om daar te zijn. En ik ben een beetje jaloers, omdat jij de treinreis in de winter doet, met de sneeuw enzo. Dat is een droom van mij. Ondertussen ben ik in Rajastan, India, zo'n 35 graden en midden in de woestijn. OOK erg fijn hier.
    Heel veel succes met je project en geniet, geniet, geniet!!!
    Dikke zoen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Nieuwe culturen zien, andere omgevingen beleven: het maakt me geweldig nieuwsgierig. Vroeger met familie en ook met vrienden in Europa op vakantie, steeds vaker trek ik er in de vakantie alleen op uit. Wat ooit begon met een krappe portemonai naar Polen op wintersport, mondde de jaren erna uit in over grenzen kijken. Groot-Brittannië doorkruiste ik een paarmaal en eenmaal vrijwilligerswerk op Tenerife gedaan, wilde ik de andere continenten verkennen. Nu kost dat tijd en vaak toch ook wat geld ;-). Blij dat ik in 2002 Zuid-Amerika kon verkennen. Een echte reiservaring die 2 maanden duurde, waarvan 3 weken alleen in Argentinië en Brazilië). Helaas ging het vrijwilligerswerk met o.a. luipaarden niet door, doordat er stroperijen plaatsvonden. In Zuid-Afrika (Durban) had ik meer geluk met het werken in een rehabilitatiecentrum om vervet monkeys te verzorgen: CROW. Als je er in de buurt bent, moet je echt langsgaan, want ze doen heel goed werk! Nog voordat er rellen in Kirgizië plaatsvonden, hadden fotobeelden van dit land mijn hart gestolen. Door de nog steeds durende onrust daar,ben ik me op Mongolië gaan richten. En dat heeft mijn hart gestolen sinds mijn reis in 2006. Op deze site lees je de verhalen die ik er sindsdien beleef. Tussendoor in Nederland maak ik regelmatig uitstapjes; ook deze zijn er te lezen.

Actief sinds 08 Juni 2006
Verslag gelezen: 191
Totaal aantal bezoekers 111443

Voorgaande reizen:

04 Mei 2023 - 04 Mei 2023

Bericht van het thuisfront

20 Augustus 2012 - 25 Augustus 2012

Rome ontdekken

02 April 2012 - 21 April 2012

Fietsen voor Mongolië

17 September 2011 - 07 November 2011

Azië Mongolië tot Delhi

30 Juni 2006 - 24 Augustus 2006

Mijn eerste reis

18 Februari 2013 - 30 November -0001

balanseren en loslaten

Landen bezocht: