Nomaden familie - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Ellen Jongh - WaarBenJij.nu Nomaden familie - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Ellen Jongh - WaarBenJij.nu

Nomaden familie

Door: Ellen de Jongh

Blijf op de hoogte en volg Ellen

15 Augustus 2006 | Mongolië, Ulaanbaatar

He allemaal,

Ben verrast door de vele reacties. Houden jullie de zon nog even voor me vast? Er gebeurt zoveel, dat ik niet eens toekom aan kaartjes schrijven, maar op de dag dat ik wacht om opgehaald te worden, vraagt een zwerver me om kaarten te kopen. Het juiste moment is daar vind ik en krijg even de kriebels als hij me op de wang zoent als ik wat kaarten voor het thuisfront koop. Nu ik de ervaring van afgelopen dagen heb kan ik eindelijk met een gerust hart mijn kaarten versturen:-)

Ehh, welke Wim is dit??

Inmiddels zit ik wat tipsy achter de pc, wederom in UB. Waarom ? Vanavond ben ik teruggekomen van mijn 10 daagse (ook voor mij een verrassing!)verblijf bij een familie. Mijn host vader heeft me 3 x wodka gegeven en 2 x araig dat van paardenmelk is gemaakt en na verloop van tijd ook alcohol bevat.

Ik slaap in een ger bij de familie. Vader is 63 en moeder is 57. Ze hebben 7 kinderen, waarvan 4 zonen die voornamelijk in de bergen zijn om de paarden te runnen. Met de jongste dochter Naraa van 20 beleef ik het meeste: ze laat me zien hoe je water schept uit een riviertje wat wij geen riviertje zouden noemen maar wat plasjes bij elkaar. Ze drinken het, maar ik houd het bij mijn flessen water.

Iedere ochtend ontwaak ik om 7 uur zonder wekker. Dan zijn er al mensen op om de koeien te melken. De eerste dag probeer ik het: wat is dit lastig zeg! Geiten melken kan ik een stuk beter en bovendien is het erg lollig om die beesten te vangen en in een rij te zetten met zijn allen.

Om de dag ben ik met Naraa bij de ger van haar oudste broer. Ik help bij het aanreiken van de jonge veulens wanneer er gemolken wordt. Regelmatig komen er mensen van een chalet in de buurt om een kopje melk te halen en ik moet zeggen erg lekker! beetje zoet alsof het anijs is. Alles is hier melk, alhoewel we wederom de ingewanden van een geit eten. Die lever en hart smaken nog steeds goed maar de met bloed gevulde darmen en de harde huid van de maag (favourite van Naraa) hoeven niet zo voor mij! En ddan moet er weer geworsteld worden. Yuraa en Naraa zijn ineens bang voor me en ik win, maar van Gana lukt dat echt niet. Geen wonder die eet de hele dag door!

Als ik de eerste avond over de heuvel met Naraa en Yuraa terugloop blijkt de hele familie op me te wachten met een maaltijd: vlees en thee (melkthee) and candy! Ze willen wel eens zien wie die Nederlandse is ;-0 Een paar dagen later komt een duits sprekende Mongool langs en spreek ik met de vader over de verschillen met Nederland. Het point-it boekje brengt weer uitkomst! Ja hoor ook wij hebben koeien, geiten, schapen en paarden.

Mijn hostdad vraagt of ik een maaltijd kan maken. Dat wordt spaghetti en tot mijn geluk is dit prima gelukt voor 7 personen en vinden ze het erg lekker (of doen alsof :-)

De toilet is nog steeds buiten in een gat met wat planken en wat hout afgezet. Na 5 dagen gobi ben ik wel wat gewend en het verschilt niet veel van ervaringen van vroeger.

Ik leer de verschillende planten kennen: voor kiespijn, shampoo, thee en hoofdpijn (laatste geldt voor edelweiss en waar haal je dat in NL?).

Met Naraa beklim ik een berg, maar om een of andere reden gaan Mongolen rechtstreeks omhoog in plaats van zigzag. Heeft iemand extra paar longen !!! Bovenaan blijkt fruit te groeien. Ons buik vol liggen we 2 uur lang en slapen wat tussen de dorre takken.

Iedere avond loop ik met Naraa op om de koeien binnen te halen, ondertussen leert ze me een kinderliedje. Leuk, maar niet voor Bodre, de 2 jarige peuter die ontzettend sterke wil heeft en het ene moment op mijn rug zit en het ander me eem klap wil geven of een baby geit die geen moeder meer heeft bijna killed om dat ze op dit dier wil rijden...!!

Mijn kleren zijn zo vies en ookal was ik ze met het water van het riviertje (eerst water halen en niet in de rivier wassen!) de volgende dag zijn ze weer vies.

Ik vindt een pet die ik graag draag, maar als Utro me vandaag ophaalt zegt ze dat het geen geluk zal brengen en ik gooi hem uit het raam. Een goed gebaar volgens haar.

Als ik met Naraa naar het dorp rijd per paard bots ik bijna tegen Utro aan. Ze komt vanaf TPA een nieuwe volunteer brengen. Een paar dagen terug blijkt Rob van TPA me op te zoeken. Datzelfde moment wandel ik over de heuvels vanaf de paarden farm. In de verte een regenboog...

Terug bij de familie heb ik voor velen kadootjes. Naraa krijgt mijn gelukshanger. Tricia, het heeft mij geluk gebracht in Mongolie en nu ik overmorgen naar Beijing vertrek leek het me juist om deze door te geven. Ik heb hem geschoond en haar uitgelegd hoe het werkt. Mijn enige mooie shirt gaat naar Yuraa. Ik zal haar missen om haar vrolijkheid en baal dat ik vanavond in de hostel mijn dagboek niet kon vinden, want daar staat haar adres in.

De lieve moeder heeft een gebreide pullover voor me: wat ontzettend lief!!
Ik krij eenpaar dagen terug te horen dat ik snel genoeg leer om hier te wonen en grap terug naar Naraa dat er in Nl ook leuke mannen zijn :-)

Ik begin me op mijn gemak te voelen in Mongolie en hoop stiekem dat ik volgend jaar terug kan komen. En dat terwijl mijn reis nog niet voorbij is en mij nog een avontuur in China te wachten staat.

17 aug om 8 uur \'s ochtends zal ik op de trein stappen. Morgen hoop ik mijn paspoort terug te hebben en mijn treinticket. utro heeft gezegd dat ze er voor gezorgd heeft. En haar kan ik goed vertrouwen.

Veel liefs

Ellen

  • 15 Augustus 2006 - 14:21

    Anke:

    Wat een geweldig verhaal! Voel je je nu ook een beetje iemand van Mongolië? Zo klinkt het anders wel. Heerlijk!! Al dat aparte eten en al die indrukken. Ik wens je een goede reis naar China en nog veel prachtige indrukken daar!! Hier alles nog steeds ok. Ook groeten van Famke en Koen en Rik, maar laatste schrijft natuurlijk zelf ook. Groetjes, Anke

  • 15 Augustus 2006 - 20:03

    Pap En Mam:

    Wat lief Ellen dat je je gelukshanger aan Naraa hebt gegeven. Fijn dat je het zo naar je zin hebt gehad. Een hele goede treinreis naar Beijing. In nederland is veel regen gevallen, kelders liepen onder straten stonden blank veel onweer etc.Bij ons alles OK! Tegen de tijd dat jij arriveert zal het wel weer zonnig zijn, sowieso!! Een fijne tijd in Beijing, liefs en groetjes! pap en mam.

  • 17 Augustus 2006 - 07:24

    Eric Hüner:

    Hai Ellen,
    Heerlijk om je berichten elke keer te lezen. Een avontuur dat je niet snel zal vergeten. Hoop dat je ook genoeg foto's maakt om straks een nog betere indruk te geven van de gebieden en vooral ook de mensen die je tegen bent gekomen.
    Voor mij breekt nu de vakantie aan. Drie weken vrij, dus we zien elkaar wat later in september.
    Succes met de terugreis.
    groetjes
    eric

  • 17 Augustus 2006 - 14:00

    Margit Koes:

    Jeetje Ellen, slapen in een 'ger'(wat is dat eigenlijk, zo'n ronde tent als op de foto?), met bloed gevulde darmen eten, alcohol drinken als een stoere zeeman, vrouwenworstelen. En als de beste, als ik het zo lees! Kun je je nog wel aanpassen hier op de VROM-gang, haha?!
    Nog heel veel mooie avonturen gewenst de komende tijd, groetjes, Margit

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Nieuwe culturen zien, andere omgevingen beleven: het maakt me geweldig nieuwsgierig. Vroeger met familie en ook met vrienden in Europa op vakantie, steeds vaker trek ik er in de vakantie alleen op uit. Wat ooit begon met een krappe portemonai naar Polen op wintersport, mondde de jaren erna uit in over grenzen kijken. Groot-Brittannië doorkruiste ik een paarmaal en eenmaal vrijwilligerswerk op Tenerife gedaan, wilde ik de andere continenten verkennen. Nu kost dat tijd en vaak toch ook wat geld ;-). Blij dat ik in 2002 Zuid-Amerika kon verkennen. Een echte reiservaring die 2 maanden duurde, waarvan 3 weken alleen in Argentinië en Brazilië). Helaas ging het vrijwilligerswerk met o.a. luipaarden niet door, doordat er stroperijen plaatsvonden. In Zuid-Afrika (Durban) had ik meer geluk met het werken in een rehabilitatiecentrum om vervet monkeys te verzorgen: CROW. Als je er in de buurt bent, moet je echt langsgaan, want ze doen heel goed werk! Nog voordat er rellen in Kirgizië plaatsvonden, hadden fotobeelden van dit land mijn hart gestolen. Door de nog steeds durende onrust daar,ben ik me op Mongolië gaan richten. En dat heeft mijn hart gestolen sinds mijn reis in 2006. Op deze site lees je de verhalen die ik er sindsdien beleef. Tussendoor in Nederland maak ik regelmatig uitstapjes; ook deze zijn er te lezen.

Actief sinds 08 Juni 2006
Verslag gelezen: 240
Totaal aantal bezoekers 111445

Voorgaande reizen:

04 Mei 2023 - 04 Mei 2023

Bericht van het thuisfront

20 Augustus 2012 - 25 Augustus 2012

Rome ontdekken

02 April 2012 - 21 April 2012

Fietsen voor Mongolië

17 September 2011 - 07 November 2011

Azië Mongolië tot Delhi

30 Juni 2006 - 24 Augustus 2006

Mijn eerste reis

18 Februari 2013 - 30 November -0001

balanseren en loslaten

Landen bezocht: