Gobi en wijziging - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Ellen Jongh - WaarBenJij.nu Gobi en wijziging - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Ellen Jongh - WaarBenJij.nu

Gobi en wijziging

Door: Ellen de Jongh

Blijf op de hoogte en volg Ellen

03 Augustus 2006 | Mongolië, Ulaanbaatar

Lieve allemaal,

Op die foto's is het nog even wachten, hoewel ik misschien een paar digitale krijg.

De afgelopen dagen waren heel bijzonder, mooie momenten, maar ook lastig en teleurstelling...

Dat ik nu in UB ben is, omdat er problemen ontstonden al voordat ik kwam. Reden? De organisatie heeft in het verleden iemand aangesteld in Bayangovi, die de volunteers niet uitzond naar locale families zoals afgesproken. Omdat de organisatie niet akkoord ging met haar manier van werken, is ze ontslagen. Dan begint het....

Op 27 juli ontmoet ik Rachel en Rob van TPA. We vertrekken nog dezelfde avond in een klein busje. De coordinatoren Rob en Utro gaan mee. Maar voordat het zover is, moet er nog van alles gebeuren. Utro helpt me met registreren en het verlengen van mijn visa. Ze zal mijn paspoort ophalen terwijl ik in de Gobi zit. Op de black market krijg ik een jacket: prachtig blauw en ik voel me al half mongools:-) Het regent pijpenstelen en Urnaa krijgt een plens over haar heen. De market is zo groot dat we even verdwalen, maar al soppend vinden we ons busje terug. Urnaa zet Rob en mij af en gaat terug om eten in te slaan voor de komende tijd. In een winkelcentrum doen wij hetzelfde: wat kadootjes voor de familie, wat bier en wodka. En ik koop een horloge met timer voor 15 dollar. Ik heb mijn mobiel in de trein laten liggen..dom,dom..

Met de taxi vertrekken we om 19 uur naar een plek waarvan we hopen dat er een busje komt. Want de communicatie blijft lastig. Niet altijd weten we wat er geregeld wordt. Dat heb niet alleen ik, maar Rob dus ook en of dat nu een geruststelling is?

Ik ben blij om onderweg te zijn. Goed gezelschap en met wat meer mongolen in dit busje dan verwacht:-) Naast de familie waar we in Bayangovi een nacht zullen slapen, zitten er nog 2 en een baby Anouka in het busje. Het is proppen en we hebben 24 uur te gaan. Ik herken de groene heuvels van Hustai park, maar dan wordt het leger. Onderweg stoppen we bij een ger en daar wordt e.e.a. ingeslagen.
Onderweg hebben we een zandgevecht alsof het sneeuwballen zijn. Mongolen hebben gevoel voor humor!

In de bergen zitten momenteel 2 vrijwiligers: Imogen en Jim uit England, elk bij een afzonderlijke familie. We zullen ze ophalen en hopelijk is het probleem opgelost met deze vrouw die maar 4 mijl verderop woont van de familie waar we zitten (de chauffeur zijn vrouw, een jong meisje en Ancha. Deze baby/peuter van 1 jaar krijst om de haverklap, maar ik moet wel lachen om dat smoeltje met snottebel. De warme melkthee van geiten is zeer welkom en we drinken het om de haverklap. Het ontbijt bestaat zelfs uit fruit en chocolade, wat zeer onverwacht is. In het dorp leven 2000 mensen, maar verder zie ik de wijdsheid en het is bloedheet.

Alleen...dan heeft Rob slecht nieuws: we gaan de bagage ophalen van de vrijwilligers, maar ik kan niet blijven. De familie voelt zich bedreigd en dit probleem moet eerst opgelost worden. Een geluk voor me dat die 2 er nog zitten, zodat ik nog e.e.a. kan meemaken, maar het is een bittere pil. De vrouw dreigt naar UB te komen en ons achterna te komen. De dagen erna proberen Utro en Rob uit te vinden hoe ernstig de situatie is, maar er komt geen verandering helaas.

Ondertussen probeer ik te genieten van wat er wel is: een ruige tocht door de woestijn, de verhalen van de anderen. Als we bij de familie van Imogen zijn, overvalt me een enorme blijheid: volleybal met ze spelen, een heuveltop beklimmen met een geweldig uitzicht!!! Ik leer geiten melken, slaap in de ger en de volgende dag wordt het nog ruiger. In de rivierbedding liggen alleen stenen en daar moet de jeep overheen. Wat een prachtig landschap!! De hostfamilie van Jim heeft het plan om te gaan kamperen en we zullen met paarden vertrekken. Ik leer rijden in een mongools zadel en dit is te gek! De draf gaat me goed af, Maar die galop moet nog maar even wachten. Soms is het zo steil dat ik bang ben eraf te vallen en soms moeten we de paarden aan de hand nemen. Een open vlakte aan de rivier waar we overnachten. Jim is ontzettend grappig, want hij spreekt aardig wat mongools en daar reageren ze erg leuk op. Ik kan het goed vinden met de vader van de familie, vooral vanwege het paardrijden (chu!) en het kaartspelen later. Na het eten nog even wrestlen dan:-) en ik win van een van de vrouwen ha, maar mijn t-shirt is wat gescheurd.
Wassen in de rivier en de volgende dag is er een van springen over rotsen. De mongolen hebben de ongebruikelijke manier van doen om stenen in het water te gooien zodat de ander nat wordt en niet verder kan...
Dezelfde avond draven we over de grote vlaktes terug naar Jims ger. Ik ben getuigen van het zorgvuldig villen van een geit. Later krijgen we een enorme teil voorgezet met lever nieren etc gekookt. Ik ben gek op die lever en het hart smaakt ook niet gek. Gelukkig is geen van ons vegetarier:-0

Nog een laatste kaartspel en als ik in de deuropening zit de volgende ochtend, dan lopen de yaks langs me. 's avonds bij het slapen hoor ik het gebrom van ze. Prima om op te slapen. De nachten zijn kort en het is vermoeiend want wew zitten rond de 2000 m met veel dalen en klimmen.

Het afscheid valt me heel erg zwaar. Ik trek dit voor geen meter en als ik er nu weer aan denk springen weer de tranen in mijn ogen. Dit land heeft zoveel te bieden en dan is er 1 vrouw (tom manga noemen we haar: groot monster) die mij beled om verder te komen met deze mensen. Rob probeert het nog een keer, maar het lukt niet en na een nacht in Bayangovi zit ik weer in de jeep, 24 uur terug, naar UB om nieuwe plannen te maken. Imogen en ik willen naar Terelje Park. Jim komt misschien mee en via TPA kunnen we er komen en dan zien we wel. Verwarrende omstandigheden, maar ik ga terug naar het platteland, want daar voelt het goed.

liefs
Ellen

  • 03 Augustus 2006 - 06:52

    Ineke Smits:

    Ha die Ellen!

    Laat je niet kisten, het komt vast allemaal goed. Meestal komt er uit tegenslag een veel leuker alternatief, al duurt dat soms eventjes. Hang on, girl, and smile!
    Liefs,
    Ineke
    PS Iets HEEL anders: wij hebben net besloten onze 4 designstoeltjes knaloranje (2) en knalrood (2) te laten bekleden. Dat wordt net zo vrolijk als jij over een paar dagen weer zult zijn! Als je terugbent moet je ze maar eens uitproberen!

  • 03 Augustus 2006 - 08:58

    Pap:

    Is Terelje Park heel bijzonder zeker?Maar je bent nu bij de "tijd"met je nieuwe horloge!Alle nadeel heeft zijn voordeel!!Je ziet nu weer heel andere zaken die je niet gepland had!Als je gezondheid maar OK blijft!Dus kun je nu toch proberen op een andere manier verder te genieten,het is per slot van rekening wel vakantie!!
    In nederland is het klimaat weer "normaal"!Regen ,wind 21 graden.
    Vooral doorgaan!!!
    Liefs pap

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Nieuwe culturen zien, andere omgevingen beleven: het maakt me geweldig nieuwsgierig. Vroeger met familie en ook met vrienden in Europa op vakantie, steeds vaker trek ik er in de vakantie alleen op uit. Wat ooit begon met een krappe portemonai naar Polen op wintersport, mondde de jaren erna uit in over grenzen kijken. Groot-Brittannië doorkruiste ik een paarmaal en eenmaal vrijwilligerswerk op Tenerife gedaan, wilde ik de andere continenten verkennen. Nu kost dat tijd en vaak toch ook wat geld ;-). Blij dat ik in 2002 Zuid-Amerika kon verkennen. Een echte reiservaring die 2 maanden duurde, waarvan 3 weken alleen in Argentinië en Brazilië). Helaas ging het vrijwilligerswerk met o.a. luipaarden niet door, doordat er stroperijen plaatsvonden. In Zuid-Afrika (Durban) had ik meer geluk met het werken in een rehabilitatiecentrum om vervet monkeys te verzorgen: CROW. Als je er in de buurt bent, moet je echt langsgaan, want ze doen heel goed werk! Nog voordat er rellen in Kirgizië plaatsvonden, hadden fotobeelden van dit land mijn hart gestolen. Door de nog steeds durende onrust daar,ben ik me op Mongolië gaan richten. En dat heeft mijn hart gestolen sinds mijn reis in 2006. Op deze site lees je de verhalen die ik er sindsdien beleef. Tussendoor in Nederland maak ik regelmatig uitstapjes; ook deze zijn er te lezen.

Actief sinds 08 Juni 2006
Verslag gelezen: 203
Totaal aantal bezoekers 111421

Voorgaande reizen:

04 Mei 2023 - 04 Mei 2023

Bericht van het thuisfront

20 Augustus 2012 - 25 Augustus 2012

Rome ontdekken

02 April 2012 - 21 April 2012

Fietsen voor Mongolië

17 September 2011 - 07 November 2011

Azië Mongolië tot Delhi

30 Juni 2006 - 24 Augustus 2006

Mijn eerste reis

18 Februari 2013 - 30 November -0001

balanseren en loslaten

Landen bezocht: