Moskou en Mongolie express - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Ellen Jongh - WaarBenJij.nu Moskou en Mongolie express - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Ellen Jongh - WaarBenJij.nu

Moskou en Mongolie express

Door: Ellen de Jongh

Blijf op de hoogte en volg Ellen

07 Juli 2006 | Nederland, Amsterdam

Hallo allemaal,
Het duurde even, want in Moskou had ik maar weinig tijd. Mijn eerste woorden russisch heb ik geleerd van een russische vrouw die ook duits sprak in de trein naar Moskou. In een cabine van anderhalf bij tweeeneenhalf met 3 bedden was het improviseren. Zij had haar broer in Moskou al 4 jaar niet gezien!
Om 3 uur 's nachts paspoortcontrole! Een onderstelwissel vlak voor Brest en dan na 3 uur wachten,rijden we verder en ben ik in Rusland. Wit Rusland en Polen is heel relaxed de grens over. Na een hartelijk afscheid, sta ik daar op zondag met de banken dicht en geen pinautomaat in Moskou. Toch weet ik in een half uur roebels te hebben en nog een half uur en ik heb het juiste kaartje in de metro. En dat systeem is perfekt! Om de 2 minuten komt er 1 langs. Het alfabet kunnen lezen, werpt vruchten af. Moskou heeft 2 kanten: grote statige gebouwen die goed onderhouden worden en afgebladderde huizen. Het blijkt de week van het internationaal filmfestival te zijn. Overal dranghekken en om de meter een man in uniform. Kan ze moeilijk uit elkaar houden: in groen met grote pet, in groen met cap en groengevlekte legeroutfit en dan dezelfde reeks in het grijsblauw. Geen enkele keer ben ik aangehouden, maar ach ik bleek toch de goede stempel te hebben. Anderen hebben 1000 roebel betaald en dat is 30 dollar! Naar een theatervoorstelling geweest. Programma gekocht in de hoop er achteraf iets van te begrijpen. Niet dus, maar de vrouwen links en rechts willen hem lenen :-)Het is een blijspel met een decor in detail uitgewerkt en in het begin een hoop geschreeuw. Ik ben zo moe dat ik het in de pauze voor gezien hou en in de mensenmassa naar buiten loop. Daar rookt iedereen, de grote hobby van russen.
Nog naar het Kremlin geweest en de geschiedenis slaat je in het gezicht, je voelt het gewoon, zodra je op het rode plein staat. Opnieuw worden de straten afgezet en ik mag er nog net langs om mijn bagage op te halen.
Jeugdherberg ok en met de andere hollanders en een Deen gezamenlijk het station gevonden voor de trein naar Irkutsk.
De dagen vliegen voorbij. Ik deel een cabine met een russische politieman en een oma met kleinkind. De politieman kan wat engels en Elke jullie boekje is geweldig, want zo kunnen we communiceren. Ook het point it boekje, Marco, helpt daarbij. Het is gebruikelijk om je eten en drinken te delen. We drinken hun bier en eten mijn gedroogde appelen. Iaira, ze lijken de voorloper van het vacuumsysteem waar je het over had. De trein is ontzettend netjes en zelfs de buitenplaat waarop Moskou staat wordt door een conductrice iedere dag afgeveegd. We krijgen ontbijt en water en lunch en kunnen onbeperkt heet water halen. Alleen de rus in mijn cabine snurkt en met de hoeveelheid bier die hij drinkt wordt dat alleen maar meer! Op de stations kunnen we er soms uit en halen dan wat te eten. Zo eet ik een aardappelkoek met groente erin. De rus koopt een ijsje voor me en als we bijna in Irkutsk zijn, komt hij gisteren met eten voor de Nederlanders aan. Een kaart die ik heb meegenomen en nootjes geven we hem als dank.
Ondertussen is de afgelopen dagen een verbroedering gekomen tussen de cabines. O.a. door de balonnen die ik heb meegenomen. De kleine meid en eentje verderop zijn er gek op. In Vladivostok staan we op het perron en komt ze steeds aangerend om me te omhelzen. Errug lief!

In Irkutsk laat ik al snel de rest achter me. Ze hebben plannen of hebben geboekt en ook ik heb mijn eigen plan: internet, ticket ophalen, Olkon Island ? of ergens anders slaapplaats. Op goed geluk loop ik een jongen achterna, die met me meegaat in de bus en me precies brengt waar ik wezen moet
:-) Alles blijkt goed te gaan: ik ben waar ik wezen moet en gezond. Helaas heb ik alleen kokend water over mijn wijsvinger en middelvinger gehad, zodat er nu een behoorlijke blaar op zit, maar ik heb er geen last van.
Het is hier 7 uur later dan in Nederland.
Hoe is het daar? Heeft Frankrijk inderdaad gewonnen? En hebben we een kabinet Balkenende 3?Ik hoop het! Het zal toch niet zo zijn dat we weer net zover zijn als in 2001 met de Waddenzee?
Succes en liefs!

El

  • 07 Juli 2006 - 08:52

    Matthijs:

    Hoi El,
    Leuk wat te lezen. Geen idee of jij dit leest trouwens...
    Klinkt allemaal redelijk overzichtelijk, of heb je de paniekmomenten verdrongen ;-) ?
    Frankrijk heeft van Portugal gewonnen en Balkenende 3 wordt vandaag (vrijdag 7-7) geïnaugureerd.
    Veel plezier en geniet!
    Liefs, Matthijs

  • 07 Juli 2006 - 09:57

    Peter En Yvonne:

    Frankrijk heeft nog niet gewonnen, speelt zondag tegen Italië. Dit is het eerste wat Peter zegt als ik voorstel een stukje aan je te schrijven!!! Tsja, de belangrijkste dingen moeten natuurlijk het eerst....
    Wat leuk om wat van je te horen, ik had al eerder gekeken, maar zag nog niks staan. En benieuwd ben ik natuurlijk wel. Hier gaat verder alles goed, er is inderdaad weer een Balkenende, nu dus nummer 3. Maar ga jij maar lekker genieten van je reis en van alle gezellige en leuke momenten die nog komen gaan. Wij gaan zo lunchen.... Heel veel groeten, Peter en Yvonne (VROM)

  • 07 Juli 2006 - 15:28

    Arnoud:

    Hee Ellen,

    Wat een leuk verslag! Goed om te lezen dat je zo'n prettig contact hebt met medereizigers.

    Groeten van Arnoud

  • 07 Juli 2006 - 16:55

    Pap En Mam:

    Fijn te lezen dat het goed met je gaat!Het cultuursnuiven lijkt ons prachtig!!De blaren aan de zijkant voorzichtig inprikken en het vocht eruit opvangen.
    Hier alles OK!Wordt minder warm.We vernemen graag weer wat van je!!geeft veel rust!!!
    liefs pap en mam xxx

  • 07 Juli 2006 - 19:59

    Stephanie:

    Ha die El,

    Net even het kaartje bekeken: wat zit je al ver weg!! Ongelooflijk, in zo'n korte tijd. Avontuurlijk hoor, zo'n reis! Heb via Google even wat fotootjes bekeken van de stad en zag al een heel mooi treinstation. Vanwege de 'historische allure' wordt Irkoetsk wel het Parijs van Siberië genoemd, las ik. Niet verkeerd om daar een paar dagen te zijn...
    Wat zul je genieten, deze zomer!

    Wij genieten hier ook een beetje: gisteren zijn de Leidse Lakenfeesten begonnen, wat een leuke verrassing was bij een avondje op een Leids terras met Arnoud en Adrienne.

    Glimp opgevangen van de peurbakken (carnavalsboten, zeg maar) en gegeten bij Huis de Bijlen. Nog even langs het toekomstige huis van Adrienne geweest ;-) en tot in de late uurtjes rosé gedronken aan de Herengracht. We maken er hier maar het beste van, zonder jou...

    Leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt!

    Liefs, Stephanie

  • 08 Juli 2006 - 14:02

    Martin:

    Hoi Ellen,

    Leuk om te lezen over jouw avonturen in Rusland!

    Hier in Tilburg alles goed, het weer is vrij wisselvallig met gisteren een enorme plensbui, maar gelukkig vandaag weer wat zonniger.

    Veel pezier op je reis en geniet ze!

    Groetjes,
    Martin



  • 08 Juli 2006 - 14:02

    Martin:

    Hoi Ellen,

    Leuk om te lezen over jouw avonturen in Rusland!

    Hier in Tilburg alles goed, het weer is vrij wisselvallig met gisteren een enorme plensbui, maar gelukkig vandaag weer wat zonniger.

    Veel pezier op je reis en geniet ze!

    Groetjes,
    Martin



  • 09 Juli 2006 - 17:25

    Kerstin:

    Hoi Ellen,

    Waar jij je daar druk over maakt... Balkenende III en of Frankrijk gewonnen heeft??? Hoop dat je omgeving en al je nieuwe indrukken snel de 'alledag in NL' doen vergeten en je natuurlijk veeeeel foto's maakt die wij dan weer kunnen zien :-)

    Veel liefs uit Rome!

  • 09 Juli 2006 - 19:55

    Annemarie:

    Hoi El, Heerlijk om je verhaal te lezen. Fijn dat je leuk contact heb met je reisgenoten en dat de coupe schoon is. Jammer van de blaren.... de samovar is erg handig, maar kan ook gevaarlijk zijn. Ik hoop dat je op het eiland heb kunnen slapen. Ik geniet met je mee! Liefs, A'rie

  • 10 Juli 2006 - 10:26

    Anke De Jongh:

    Hoi Ellen,

    Nee, Italie heeft gewonnen en Balkenende III is een feit. Gaan zelf bijna naar Zweden en zijn druk met de voorbereidingen. Nog anderhalve dag werken. Succes met alles nog!!
    groet,

    anke

  • 10 Juli 2006 - 14:06

    Anke:

    Ha die Swiep,

    Nu heb ik het goed gelezen. Leuk verhaal!! Spannend alle nieuwe ervaringen. Maak je wel veel foto's???? Hier houdt het lekkere weer goed stand en worden de Nederlanders steeds bruiner. De knoflook gedijt goed in de tuin en het hek staat al half (nou ja de palen dan). De lakenzakken zijn gewassen en ga zo nog maar even door. Veel plezier nog daar in verweggistan en ook namens Rik en Famke en Koen heel veel succes, plezier en lol met iedereen die je en alles wat je tegen komt!!!!

    liefs en groeten vanuit het haagse,

    anke

  • 11 Juli 2006 - 07:51

    Eugene:

    Ha Ellen, wat een geweldig mooie webpagina heb je. Dat je de tijd vindt om dit allemaal 'uit te schrijven'. Ongelovelijk. Natuurlijk waanzinnig leuk om zo je belevenissen een heel klein beetje mee te kunnen maken. Fijn in dit verband dat alles goed met je gaat (muv de blaren op je vinger).

    Gr Eugene

  • 11 Juli 2006 - 13:26

    Bart Vink:

    Succes met je vinger. Verder klinkt eea fantastisch. Ik ben jaloers op je.

    In alle drukte hier in Den Haag ben ik vergeten je te bedanken voor je inzet de afgelopen maanden. Bij deze. Tot over een hele tijd! Groet, Bart

  • 11 Juli 2006 - 15:40

    Eric Hüner:

    Hai Ellen,
    Leuk om je eerste verhaal te lezen. Ik heb me dus ook aangemeld voor een berichtje als je weer iets hebt toegevoegd.
    Ik hoorde vandaag dat de Wadden op het korte lijstje van VROM staat om de urgentie van parlementaire behandeling uit te dragen, dus wie weet komt het nog goed.
    Jij veel plezier in Irkoetsk. Ben benieuwd hoe "het werk" je zal bevallen.
    groet
    eric

  • 19 Juli 2006 - 19:28

    Charles Boissevain:

    Wat goed om te lezen wat voor soort kleine kadootjes
    goed zijn op zo'n tocht!
    Was in Frankrijk, met Iaira,lees dit alles pas nu.Wij hebben absolute
    warmterecords, Wadden zelfs
    30 C en wij tot 37. Vierdaagse na 1 dag en 2 doden afgelast. En ja, al
    dat Midden-Oosten is erg.
    Ben benieuwd naar de rest.
    Charles

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Nieuwe culturen zien, andere omgevingen beleven: het maakt me geweldig nieuwsgierig. Vroeger met familie en ook met vrienden in Europa op vakantie, steeds vaker trek ik er in de vakantie alleen op uit. Wat ooit begon met een krappe portemonai naar Polen op wintersport, mondde de jaren erna uit in over grenzen kijken. Groot-Brittannië doorkruiste ik een paarmaal en eenmaal vrijwilligerswerk op Tenerife gedaan, wilde ik de andere continenten verkennen. Nu kost dat tijd en vaak toch ook wat geld ;-). Blij dat ik in 2002 Zuid-Amerika kon verkennen. Een echte reiservaring die 2 maanden duurde, waarvan 3 weken alleen in Argentinië en Brazilië). Helaas ging het vrijwilligerswerk met o.a. luipaarden niet door, doordat er stroperijen plaatsvonden. In Zuid-Afrika (Durban) had ik meer geluk met het werken in een rehabilitatiecentrum om vervet monkeys te verzorgen: CROW. Als je er in de buurt bent, moet je echt langsgaan, want ze doen heel goed werk! Nog voordat er rellen in Kirgizië plaatsvonden, hadden fotobeelden van dit land mijn hart gestolen. Door de nog steeds durende onrust daar,ben ik me op Mongolië gaan richten. En dat heeft mijn hart gestolen sinds mijn reis in 2006. Op deze site lees je de verhalen die ik er sindsdien beleef. Tussendoor in Nederland maak ik regelmatig uitstapjes; ook deze zijn er te lezen.

Actief sinds 08 Juni 2006
Verslag gelezen: 548
Totaal aantal bezoekers 111411

Voorgaande reizen:

04 Mei 2023 - 04 Mei 2023

Bericht van het thuisfront

20 Augustus 2012 - 25 Augustus 2012

Rome ontdekken

02 April 2012 - 21 April 2012

Fietsen voor Mongolië

17 September 2011 - 07 November 2011

Azië Mongolië tot Delhi

30 Juni 2006 - 24 Augustus 2006

Mijn eerste reis

18 Februari 2013 - 30 November -0001

balanseren en loslaten

Landen bezocht: