Loslaten - Reisverslag uit Den Haag, Zuid-Afrika van Ellen Jongh - WaarBenJij.nu Loslaten - Reisverslag uit Den Haag, Zuid-Afrika van Ellen Jongh - WaarBenJij.nu

Loslaten

Door: Ellen de Jongh

Blijf op de hoogte en volg Ellen

18 Februari 2013 | Zuid-Afrika, Den Haag

Wat zou t mooi zijn als je je geest en hart zou kunnen wassen zoals je kleding. Kleurrijke sari´s aan de waterkant, een foto van India in een blad. Wat zou t mooi zijn als je je lichaam van binnen net zo kunt wassen als van buiten. Geen foto, wel gevoel, mijn gevoel. Van energie, vrij stromend of blokkade. Lichaam en geest, in de moderne tijd is t net netwerkcommunicatie, sociale media met jezelf. Want als vanzelf komen de labels `vind ik leuk ´, of niet natuurlijk. Maar ja ons brein kent de ontkenning niet, wij als mensen wel.

Voet voor voet op het ritme van de band loop ik door de sneeuw. `She can do it, it just takes a little longer`, klinkt t. Hoe toepasselijk en ik put er energie uit! Energie die ik die dag eerder goed had kunnen gebruiken, toen ik langzaam onderuit schoof op telemarkski`s. Ik ontwijk de skiers als ik oversteek, gefocust op de deur van t medisch centrum. Daar gaat t snel. Foto genomen, knieblessure vastgesteld, brace gehaald.

Rust, kraamt mijn lichaam uit. Hoe meer ik t neem, hoe meer behoefte ik er aan heb en hoe meer ik het ervaar als een proces in plaats van een incident. Iedere beweging vraagt aandacht. Met een recht been sleep ik me naar de bakker en de kaasboer, worden boodschappen verder gebracht en ikzelf maak gebruik van t dienst en vriendenvervoer. En zo blijf ik in contact met de omgeving.

Bewust omgaan met wat r in t lijf omgaat. Voor die reis hoef ik niet naar t buitenland. Ik kan plannen, maar t hoeft niet, want t gebeurt toch in t hier en nu. En dus besluit ik mijn focus te leggen op waar energie zit en waar grenzen liggen. Niet om er overheen te gaan, maar om te onderzoeken.
Als ik te hard mijn best doe bij de fysiooefeningen, is duizeligheid t gevolg. Dat overkomt de meest stoere mannen, zo blijkt. Als ik t buigen van de kniespieren onder controle probeer te krijgen, reageert ie spastisch. Met verwondering kijk ik hoe mijn lichaam reageert en alles in t werk stelt om te herstellen. Ook als de schildklier traag blijkt te zijn en ik denk snel met medicijnen t weer op orde te krijgen, trekt mijn lichaam aan de bel. Het doet me denken aan t project dat ik in 2007 startte in Mongolie. De tentoonstelling leek geregeld toen ik in Ulan Bator aankwam. Niets was minder waar. Zodoende ging ik over tot de aanpak van : dit niet, wat wel?

Dat wordt mijn motto voor de komende tijd. Geen groot feest voor mijn verjaardag, maar een heel klein dineetje waar ik heel erg geniet. Geen vervolgcursus theatersport, maar wel een mooi optreden. Geen grote reizen voor nu, maar wel een mooie strandwandeling in Kijkduin.
De opleiding professioneel communiceren leert begeleiden van anderen. Maar dat streven laat ik los, zodat ik werkelijk dichtbij mezelf kom en van daaruit verder kan kijken. Want de toekomst is niets anders dan t hier en nu op een ander moment!


  • 20 Februari 2013 - 13:28

    Pap En Mam:

    Het motto voor de komende tijd:Dit niet,wat wel? Lijkt te zorgen voor een goede balans!!
    Geniet wel van het hier en nu!
    Liefs pap en mam

  • 21 Februari 2013 - 17:21

    Anke:

    Het was een heerlijk taartje op jouw verjaardag Ellen! En een niet te versmaden lunch met pitjesbrood. De Boeddha staat prachtig nu binnen en straks buiten. Heel lief! Volgens mij beschrijf jij in feite de levensles van Boeddha: geluk is de weg en niet het doel. Helemaal mee eens.

    Veel plezier in alles wat je doet!

    Je zus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Nieuwe culturen zien, andere omgevingen beleven: het maakt me geweldig nieuwsgierig. Vroeger met familie en ook met vrienden in Europa op vakantie, steeds vaker trek ik er in de vakantie alleen op uit. Wat ooit begon met een krappe portemonai naar Polen op wintersport, mondde de jaren erna uit in over grenzen kijken. Groot-Brittannië doorkruiste ik een paarmaal en eenmaal vrijwilligerswerk op Tenerife gedaan, wilde ik de andere continenten verkennen. Nu kost dat tijd en vaak toch ook wat geld ;-). Blij dat ik in 2002 Zuid-Amerika kon verkennen. Een echte reiservaring die 2 maanden duurde, waarvan 3 weken alleen in Argentinië en Brazilië). Helaas ging het vrijwilligerswerk met o.a. luipaarden niet door, doordat er stroperijen plaatsvonden. In Zuid-Afrika (Durban) had ik meer geluk met het werken in een rehabilitatiecentrum om vervet monkeys te verzorgen: CROW. Als je er in de buurt bent, moet je echt langsgaan, want ze doen heel goed werk! Nog voordat er rellen in Kirgizië plaatsvonden, hadden fotobeelden van dit land mijn hart gestolen. Door de nog steeds durende onrust daar,ben ik me op Mongolië gaan richten. En dat heeft mijn hart gestolen sinds mijn reis in 2006. Op deze site lees je de verhalen die ik er sindsdien beleef. Tussendoor in Nederland maak ik regelmatig uitstapjes; ook deze zijn er te lezen.

Actief sinds 08 Juni 2006
Verslag gelezen: 1171
Totaal aantal bezoekers 111479

Voorgaande reizen:

04 Mei 2023 - 04 Mei 2023

Bericht van het thuisfront

20 Augustus 2012 - 25 Augustus 2012

Rome ontdekken

02 April 2012 - 21 April 2012

Fietsen voor Mongolië

17 September 2011 - 07 November 2011

Azië Mongolië tot Delhi

30 Juni 2006 - 24 Augustus 2006

Mijn eerste reis

18 Februari 2013 - 30 November -0001

balanseren en loslaten

Landen bezocht: