Terug van weggeweest - Reisverslag uit , van Ellen Jongh - WaarBenJij.nu Terug van weggeweest - Reisverslag uit , van Ellen Jongh - WaarBenJij.nu

Terug van weggeweest

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen

12 Juli 2010 | ,

Hij danst geweldig. Ben ik even verrast om een mongoolse professionele danser, wonend in Duitsland, te ontmoeten in Nederland!

Ik ben nu een week en een dag terug uit Mongolië en nog behoorlijk gedesorienteerd: doe wat gedaan moet worden, maar ben nog niet echt geland. Landingsstelsel kapot?

Het voelde heerlijk om weer in Beijing te zijn na bijna een maand in Mongolië. Gek eigenlijk want dat ben ik niet gewend: meestal visa versa. Het slenteren door de hutong bevalt me goed. Misschien omdat er nu minder gespuugd wordt?

Anderhalve dag in de trein, waar ik en mijn companen Nick en Josh uit Amerika vooral slapend de dag doorkomen. Filosofische gsprekken over het hoe en waarom van keuzes, bier op zijn tijd, etc. In het restaurant een heerlijke salade en na Khovsgul voor het eerst weer vis:-)

Omdat ik niet de moeite heb genomen tugrug te wisselen in Mongolië en de Chinese beambte die niet aan wilde nemen op het vliegveld, wissel ik bij de conducteurs. Uit de intonatie maak ik op dat de een minder geld wil geven voor de tugrug, maar gelukkig geeft de ander nog enigszins er wat voor. En dit is belangrijk, want de kaart van Beijing voor een dollar wordt nu niet meer aangeboden in de trein.
Het ADHD kibbelstel uit Sri Lanka en China vertrekt samen met mij en de Fin naar de metro. Zij hebben geen geld en ik wist al dat een ATM vinden in deze hitte niet handig was. Resultaat: 10 min later staan we met 4 tickets in de tram en nog een half uur later staan we in het hostel waar ik al geboekt heb. Toch ben ik blij met hen op mijn beurt, want zij zorgen ervoor dat we lokaler dan lokaal een heerlijke maaltijd eten:-)
Wel wil ik deze laatste avond niet al te gek van dit gehakketak worden en besluit alleen wat rond te lopen en beland in een opkomende bar in de hutong met superscherm: Duitsland - Argentinië. Holy mikmak: omgerekend 4 dollar voor een blikja cola?! Nog nooit zo lang over 1 blikje gedaan:-)

Op de terugweg ontmoet ik het stel weer: ze zijn buitengesloten en we lopen dus naar mijn lokatie.

Heerlijk om de volgende morgen nog wat tijd te hebben om te slenteren over de lokale markt, waar ik oa thee scoor.

Ik slenter daarna zo lang mogelijk langs de standjes op het vliegveld, maar dan is het voorbij: de terugvlucht met 3 films en veel gehang is een feit. Tot volgend jaar Azië!!

De jetleg is enorm als ik terugben!
Ik weet nauwelijks hoe laat het is en val na de eerste werkdag prompt in slaap en ben de eerste dagen steeds om 6 uur wakker en val direct na het avondeten in slaap.

Dit weekend naar Deventer, naar het Mongools Naadam festival in NL. Een heuze worstelwedstrijd, gers, de Mongoolse Ambassadeur uit Brussel opent het festival en de lokale ger-camping.
Annelies is mee: een mooie manier om samen de Mongoolse sfeer te proeven. Immers, vrienden blijven na onze ontmoeting in 2006 in de trein naar Beijing en dan nu hier is wel mooi! Was leuk Annelies!!

Het doet goed op het festival te zijn en is vreemd tegelijkertijd. Zoals de 2 culturen door elkaar heen lopen, zo lopen de culturen ook bij mij intern meer door elkaar.

Met het loskomen van de Oranjegekte land ik langzaam.

Veel liefs!

  • 13 Juli 2010 - 07:14

    Pap En Mam:

    Hoi Ellen,goed te lezen dat je weer geland bent in Den Haag!!Zal de regeringsperiekelen ten goede komen!Blijkt hier ook iets mongools te zijn!Heb je weer beter kunnen afkicken!Fijn dat je er weer bent!!!
    Liefs pap en mam

  • 13 Juli 2010 - 08:04

    Claartje:

    Beste Ellen,

    fijn om zo'n afsluitend stuk van je reis te lezen. Misschien vind je het ook leuk om een verhaal voor onze website te schrijven?

    Groetjes,

    Claartje
    Projects Abroad Nederland

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Nieuwe culturen zien, andere omgevingen beleven: het maakt me geweldig nieuwsgierig. Vroeger met familie en ook met vrienden in Europa op vakantie, steeds vaker trek ik er in de vakantie alleen op uit. Wat ooit begon met een krappe portemonai naar Polen op wintersport, mondde de jaren erna uit in over grenzen kijken. Groot-Brittannië doorkruiste ik een paarmaal en eenmaal vrijwilligerswerk op Tenerife gedaan, wilde ik de andere continenten verkennen. Nu kost dat tijd en vaak toch ook wat geld ;-). Blij dat ik in 2002 Zuid-Amerika kon verkennen. Een echte reiservaring die 2 maanden duurde, waarvan 3 weken alleen in Argentinië en Brazilië). Helaas ging het vrijwilligerswerk met o.a. luipaarden niet door, doordat er stroperijen plaatsvonden. In Zuid-Afrika (Durban) had ik meer geluk met het werken in een rehabilitatiecentrum om vervet monkeys te verzorgen: CROW. Als je er in de buurt bent, moet je echt langsgaan, want ze doen heel goed werk! Nog voordat er rellen in Kirgizië plaatsvonden, hadden fotobeelden van dit land mijn hart gestolen. Door de nog steeds durende onrust daar,ben ik me op Mongolië gaan richten. En dat heeft mijn hart gestolen sinds mijn reis in 2006. Op deze site lees je de verhalen die ik er sindsdien beleef. Tussendoor in Nederland maak ik regelmatig uitstapjes; ook deze zijn er te lezen.

Actief sinds 08 Juni 2006
Verslag gelezen: 193
Totaal aantal bezoekers 111469

Voorgaande reizen:

04 Mei 2023 - 04 Mei 2023

Bericht van het thuisfront

20 Augustus 2012 - 25 Augustus 2012

Rome ontdekken

02 April 2012 - 21 April 2012

Fietsen voor Mongolië

17 September 2011 - 07 November 2011

Azië Mongolië tot Delhi

30 Juni 2006 - 24 Augustus 2006

Mijn eerste reis

18 Februari 2013 - 30 November -0001

balanseren en loslaten

Landen bezocht: