Waar een weg is.... - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Ellen Jongh - WaarBenJij.nu Waar een weg is.... - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Ellen Jongh - WaarBenJij.nu

Waar een weg is....

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen

23 Juni 2010 | Mongolië, Ulaanbaatar

Wat een geschreeuw naast me. De kinderen hier gaan uit hun dak met alle computer games. De zoveelste vraag komt op: hoe in hemelsnaam gaat de volgende generatie het hier redden?

Ik ben hier nu sinds 10 juni en wat valt er op? de nieuwsgierigheid naar buitenlanders, de eager om dingen voor zichzelf te regelen, bouwveranderingen in de stad, wegverkeer dat geregeld wordt door hekken te plaatsen op peace avenue.
Hieronder een verslag van mijn belevenissen, die niet helemaal het karakter van een vakantie hebben, maar wel zeer leerzaam en bijzonder zijn.

Vele malen nu ben ik naar Lotus geweest. Ik heb er Didi, Maria en Aki ontmoet. Didi is zo zwaar bezet dat ik zelfs een yoga klas heb genomen om met haar te kunnen praten. Ok de meest flexibele ben ik niet.

We hebben een follow up gedaan met een aantal kinderen die in 2007 meededen. Sommigen werken, hebben al kinderen, sommigen zal ik niet meer zien: die zitten op het platteland. Selenge bijvoorbeeld die nog steeds tbc heeft, is teruggekeerd naar het platteland, wonend bij haar zus. Batzaya bleek ouder te zijn en doet het goed in Erdenet, heeft zelfs klassen overgeslagen. Otgonbayar die nu getrouwd is en een kindje heeft geeft spontaan een hug als ze me ontmoet in Ananda cafe. Odnoo spreekt nog beter engels en is nu een guide.

Hoewel een aantal het werken aan de vragen zien zitten en ook wel een presentatie willen geven, maakt het wisselen van de dag om ook de psycholoog erbij te krijgen het alleen maar moeilijker. Lukt het me om de psycholoog van het belang te overtuigen, blijken de kinderen alsnog hun werkritme te veranderen. Otgonbayar werkt niet tot 4 maar 8, Odnoo komt niet opdagen en ook Undrakh en Enkhtuya laten het afweten. Zinchorg wil het alleen voor zichzelf doen. En dus skip ik de presentaties, maar nu zeurt de psycholoog wanneer we het doen. Ik zeg haar dat als zij een oplossing heeft voor de organisatie ik het met haar bespreek. Tot dan kan ik het niet doen. Men vraagt hier namelijk om instructies en weet niet altijd hoe men zelf kan nadenken. En dat is bijzonder vermoeiend. Wel heel leerzaam!

Tijdens een presentatie van Jack in het Amsterdam Cafe ontmoet ik Chris die een outdoor centre runt. Ik bespreek kort mijn idee om Jacks book op te splitsen in thema's en het in kinderverhalen om te zetten. Hij vindt het een brilliant plan en hij stelt me voor aan Jack. Plan is om hem morgen of overmorgen verder te spreken.

Ik krijg een uitnodiging voor de borrel op de engelse ambassade en spreek er Steve. Hij stuurt me later info over Chingiss Khaan management strategies. Het gaat niet om de killing maar om het vertrouwen en self esteem dat erachter zit. Om de kids contact te laten maken met hun roots om dat eigen waarde verder op te bouwen.

Met 7 kids ga ik nog UB in: ik regel een rondleiding bij de tv (we zien de studio's), krijgen uitleg op de universiteit, ik probeer een workshop naaien te regelen op het kamp (maar ja organiseren betekent plannen en da's hier nou net niet de grootste kracht, tenzij je zegt dat het nu moet). De vrouw gaat akkoord, maar wil Didi, direteur Lotus, spreken. Haar hoofd tolt van alle akties, dus vraag ik haar welke dag het kan. Volgende week ergens.... Dus ik ga er zelf achteraan want anders wordt het niets vermoed ik.
Heb haar al geadviseerd alle plannen op te schrijven zodat het uit haar hoofd is en anderen het kunnen overnemen.
Een van de kids die journalist wil worden, krijg ik zover dat ze een wildvreemde interviewt: big thing!!

Vannacht ben ik onverwachts op het kleine kinderkamp geweest. 27 kleintjes die verschillen van verlegen tot uitgesproken, fysiek krachtig tot ziekjes, van enthousiast tot teruggetrokken. We lopen 10 min om met de kar water te pompen. Dat mijn rug dat redt is ongelofelijk. 2 keer lijkt me voor mij voldoende. 2 australische vrouwen blijken ook schmink bij te hebben, en creren de mooiste gezichtjes. Terwijl zij 4 kids tegelijk in de ger helpen, zorgen Suzanne, Laura en ik dat de anderen elkaar niet te lijf gaan om ook geschminkt te worden. Ik krijg ze zelfs in een lijntje. Handig dat ik in het mongools kan tellen. Mogen ze zelf hun nummer onthouden. Verder fungeer ik als gymnastiekrek voor 2.

Gisteravond nemen 3 kids me spontaan bij de hand. Om een of andere reden verlaten we wandelend het kamp. Een kleintje lukt dat wandelen niet en belandt op mijn schouder. Al zingend ontmoeten we de anderen en keren we weer terug. Geen idee waar dat nou voor nodig was. Maar ja, er is wel meer niet dat ik hier begrijp ondanks dat het de 5e keer is.

4 mini papiermachee popjes is een ander resultaat. Deze kleintjes zijn er echt te klein voor. Toch steken ze hun kleine vingertjes op en boetseren we er omheen een kopje. Later hangen die te drogen aan het hek. Laura zal ze met ze beschilderen.

Ik besluit er te slapen en klim een heuvel op om met mobiel bereik het te laten weten. Er blijkt een ger over te zijn en ik creer een bed met wat er is. Beetje koud maar verder wel te doen.

Die smoeltjes te zien als de australische vrouwen en ik weggaan is hartverscheurend. Afscheid is nooit mijn favouriet geweest en ik kijk zwijgend naar het trafeel en houd me wat op de achtergrond. Eenmaal in de van terug naar UB houd ook ik het niet droog. Toch is het goed voor me om weer vanuit UB nieuwe plannen te maken en me los te weken van Lotus.

Morgen nog een keer terug naar Lotus om met de psycholoog te praten zover als dat gaat. De house mothers hebben veel invloed op de grotere kinderen en als zij meer als een voorbeeld konden zijn en daarin getraind worden, zou het veel uitmaken.
Wat zou ik ze graag op een outdoor teambuidling training van Chris sturen. Het positivisme waarmeee ik de kinderen wilde benaderen met de opdracht uit te schrijven wat ze hebben gedaan de laatste 3 jaar, meeste trots op zijn, willen bereiken komend jaar en wie ze daarbij om hulp gaan vragen, heeft in ieder geval een bijdrage geleverd aan Uujimbuural. Hij was in 2007 al enthousiast. Nu blijkt hij zware aanvallen van epilepsie te hebben en heeft medicijnen. Eerste keer dat ik hem zie ben ik echt geschokt. Haalt deze jongen wel het einde van dit jaar, gaat er door me heen. Met een vertaalster die ik in het stupa cafe ontmoet, leggen we kort de opdracht uit en checken bij de dokter of hij dat wel aankan. Extra stress wil ik niet op mijn geweten hebben. Hij blijkt echter enthousaist aan de slag te gaan en ik mag hem ook niet filmen van te voren. Hij bewaart zijn moment voor de presentatie. En dan doet het heel zeer als ik moet aangeven dat het niet doorgaat. Sterker nog, ik zag hem niet toen ik het bij Lotus kwam uitleggen en heb het hem dus niet zelf verteld. Zoveelst teleurstelling voor deze jongen?

Voor mijn eigen tijd had ik gehoopt nog naar een sjamaan te gaan. Bobby van UB guesthouse kent een jonge hele sterke sjamaan. Helaas valt het niet te plannen dat ik met Ester mee ga. Ik heb het Bobby nu alsnog gevraagd. Mongolen zijn gek op voetbal en dus staan er overal tenten. Jawel ik ben op de hoogte van winst tegen Denemarken en die tegen Japan heb ik gezien met Nederlanders tussen de Mongolen.

Veel liefs,

Ellen

  • 23 Juni 2010 - 11:37

    Claartje:

    Hoi Ellen,

    wat een mooi verhaal heb je geschreven, ik heb het samen met mijn collega gelezen. Bijzonder dat je bij dat kinderkamp bent geweest, dat lijkt me een unieke ervaring.

    Liefs Claartje

    Projects Abroad Nederland

  • 23 Juni 2010 - 14:11

    Annelies:

    Mooi, intensief, dankbaar meestal. Je geniet veel denk ik. Fijn dat je weer daar bent, tussen jouw mensen!
    Ierland ondertussen was waanzinnig en misschien ook wel mijn land (naast India enzo enzo).
    Geniet nog meer en we zien elkaar daarna! xxx

  • 23 Juni 2010 - 19:03

    Pap En Mam:

    Wat fijn weer wat van je te vernemen.Gaat alles nog volgens plan?Zo te lezen beleef je weer van alles!!!Zijn erg benieuwd naar je volgende verhalen en blijf genieten!!
    liefs

  • 24 Juni 2010 - 06:27

    Eric:

    hai Ellen,Ik stuurde je net vorige week iets door van het Mongools verkeersbureau. Een aankondiging voor een
    Mini Naadam Festival op zaterdag 10 juli bij Deventer. Wist niet dat je er weer bent. Zo te zien weer een reis met veel verrassingen, maar dat was je gewend. Geniet van je verblijf.
    groet, eric

  • 24 Juni 2010 - 13:36

    Anke:

    hoi ellen,

    wat een indrukwekkend verhaal. geniet en gauw weer!

    groet,

    anke

  • 24 Juni 2010 - 21:25

    Martin:

    Ha Ellen
    Mooi verhaal en zo te lezen al veel bijzondere ervaringen gehad in de eerste weken. Geniet van de leuke dingen om je heen en nog een hele fijne vakantie gewenst!!

    Groet,
    Martin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Nieuwe culturen zien, andere omgevingen beleven: het maakt me geweldig nieuwsgierig. Vroeger met familie en ook met vrienden in Europa op vakantie, steeds vaker trek ik er in de vakantie alleen op uit. Wat ooit begon met een krappe portemonai naar Polen op wintersport, mondde de jaren erna uit in over grenzen kijken. Groot-Brittannië doorkruiste ik een paarmaal en eenmaal vrijwilligerswerk op Tenerife gedaan, wilde ik de andere continenten verkennen. Nu kost dat tijd en vaak toch ook wat geld ;-). Blij dat ik in 2002 Zuid-Amerika kon verkennen. Een echte reiservaring die 2 maanden duurde, waarvan 3 weken alleen in Argentinië en Brazilië). Helaas ging het vrijwilligerswerk met o.a. luipaarden niet door, doordat er stroperijen plaatsvonden. In Zuid-Afrika (Durban) had ik meer geluk met het werken in een rehabilitatiecentrum om vervet monkeys te verzorgen: CROW. Als je er in de buurt bent, moet je echt langsgaan, want ze doen heel goed werk! Nog voordat er rellen in Kirgizië plaatsvonden, hadden fotobeelden van dit land mijn hart gestolen. Door de nog steeds durende onrust daar,ben ik me op Mongolië gaan richten. En dat heeft mijn hart gestolen sinds mijn reis in 2006. Op deze site lees je de verhalen die ik er sindsdien beleef. Tussendoor in Nederland maak ik regelmatig uitstapjes; ook deze zijn er te lezen.

Actief sinds 08 Juni 2006
Verslag gelezen: 264
Totaal aantal bezoekers 111469

Voorgaande reizen:

04 Mei 2023 - 04 Mei 2023

Bericht van het thuisfront

20 Augustus 2012 - 25 Augustus 2012

Rome ontdekken

02 April 2012 - 21 April 2012

Fietsen voor Mongolië

17 September 2011 - 07 November 2011

Azië Mongolië tot Delhi

30 Juni 2006 - 24 Augustus 2006

Mijn eerste reis

18 Februari 2013 - 30 November -0001

balanseren en loslaten

Landen bezocht: