Filosofie, planning en een goed glas wijn - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Ellen Jongh - WaarBenJij.nu Filosofie, planning en een goed glas wijn - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Ellen Jongh - WaarBenJij.nu

Filosofie, planning en een goed glas wijn

Door: Ellen de Jongh

Blijf op de hoogte en volg Ellen

22 Maart 2007 | Mongolië, Ulaanbaatar

Lieve allemaal,

Zo fijn om jullie reacties te lezen!
Momenteel zit ik bij Otgoo in het kantoortje van Teaching Projects Abroad.

Omdat ze zaterdag tot 4 uur naar cursus moet, zie ik weinig tijd overblijven voor de eerste shooting sessie. Ik heb met een gekochte kaart van UB een plan uitgezet, maar dan blijkt de director van State Orphanage een tentoonstelling te noemen over travel. Hhm, dan gaan we daar toch heen? Ik vind het best. We hebben anderhalf uur de tijd en als we met 3 kids op stap gaan met 3 camera's gaat het een stuk sneller bedenk ik me. Otgoo kijkt weer wat blijer want het is allemaal passen en meten, maar de bereidheid is groot!

Omdat ze doordeweeks naar cursus moet en er weer vrijwilligers komen, zal ze zo druk zijn en 's avonds fotograferen is lastig. Dus ik besluit naar tours te informeren. Kovskul lake is nu een grote ijsvlakte. Meer afwisseling zie ik wel zitten en afhankelijk van de mogelijkheid met meer toeristen te gaan, kan ik hopelijk 4 / 5 dagen er tussenuit.

Met 10 kilo lichter op mijn nek, maar nog altijd een rugbrekeractie kom ik aan bij UB Guesthouse. De avond ervoor heb ik lang met de Deen gesproken. Hij heeft baan en huis opgezegd en verkocht en trekt een jaar uit om een nieuw pad te vinden. Indrukwekkend verhaal. We praten over je eigen weg vinden ondanks alle invloeden van buitenaf en in volwassenheid ruimte vinden voor de dingen die je wilt doen of bereiken. Dat zit hem soms in kleine reacties in contact met anderen en hoe we daarop reageren. Hm, zou dit een voorteken zijn van een zeer leerzame periode? Ik ben dankbaar voor de mogelijkheid die ik aangenomen heb om een avontuur als dit te ondernemen. Als blijkt dat hij hetzelfde boekje met zich meedraagt wat ik jaren terug van Josh kreeg: concrete visualisation, ben ik met stomheid geslagen. Het is niet bepaalt een doorsnee boekje.

De ochtend erna verslaap ik me. Lekker boeiend, maar mijn gebakken ei is koud :-(
De theekan is een onding en omdat ik niet oplet als de Koreaan tegen me praat, krijg ik kokend water over mijn broek. Sodeju! Een kreet volgt, duizend maal ecxuses van de Koreaan en ik hinkend van 1 been op een ander. Wel, geen nood, want met zalf en gaas is het nu al tot 2 plekken van 2 centimeter teruggebracht en de huid blijkt rood, maar niet kapot. Het hindert me verder niet meer nu. Na een nieuw ontbijt en inpakken ben ik klaarwakker en kan op weg naar mijn nieuwe hostel.

Daar ontmoet ik Silvia en Ronald weer en zit met een humoristische Maleise op de kamer. Dit hostel voelt goed!En ik zit nu om de hoek bij Otgoo's office.

Het wordt een zeer relaxte dag en 's avond ga ik een goede maaltijd nuttigen met Silvia en Ronald. Het is zeer luxe voor hier en we nemen een lekkere fles rode wijn van Torres:-)In totaal voor nog geen 12,- de man/vrouw. Morgen vertrekken ze naar Irkutsk.

Bij terugkomst in het hostel blijkt er een Canadees koppel te zijn uit Quebeq en Ariane is professioneel fotograaf en bekend met tentoonstellingen opstellen. Ok dan!!!
Ze biedt haar hulp aan en na hun avontuur om vilt te leren maken zal ik ze hopelijk volgende week vrijdagavond weer zien.Zelf doet ze een fotoproject over mijnbouw op verschillende plekken in de wereld!

Ik ben nu slechts 4 dagen in UB, maar kom bij van gesjouw en doe leuke contacten op.

Ik geniet van jullie berichten. Alhoewel Ineke, ik hoop dat het met Jesse iets beter gaat!! En neem jezelf ook tijd voor ontspannende dingen??

Veel liefs en succes!

Ellen

  • 22 Maart 2007 - 14:59

    Pap En Mam:

    Hoi Ellen,Goed dat je zulke leuke contacten opdoet!!Prettig uitslapen is ook een genot!
    Hier alles OK,komend weekend schijnt het echt prettig weer te worden.Nu is het zeer winderig uit het Noorden.Op ons gemak al je foto's bekeken.Zitten werkelijk ""plaatjes""bij.Ze geven een goede impressie!Straks weer wat minder gewicht in je rugzak!!
    Liefs pap en mam

  • 22 Maart 2007 - 16:35

    Caroline:

    Ellen volgens mij mis je ons nog geen vijf minuten. Geniet van je werk en denk niet aan de Randstad, dat doen wij wel.

    Groetjes,
    Caroline

  • 22 Maart 2007 - 20:28

    Stephanie:

    Ha El,

    Heb even bijgelezen: klinkt druk en leuk! Jammer dat het fotograferen met de kinderen tot nu toe wat haastig lijkt te moeten verlopen. Ben wel erg benieuwd naar het beeldmateriaal! Je kunt met de opdracht 'fotografeer je droom' immers alle kanten op. Zo te lezen zijn de eerste groepjes kinderen van plan de sectoren vast te leggen waar ze later willen werken. Hopelijk lukt het ze die droom te verwezenlijken.

    Hier eigenlijk weinig nieuws: op het werk drukke weken. Ben op uitnodiging van Adrienne dinsdag meegeweest naar de film 'Inconvenient Truth'. De gemeente Leiden /wethouder Milieu verstrekt nog een aantal weken op dinsdag gratis kaartjes voor deze film (ja, we zijn wel in Nederland he!) Maar geld vond ik deze film persoonlijk ook niet waard. Probleem is helder en ernstig, maar Al met Al een waardeloze en oppervlakkige Al Gore Show. Was getekend: criticaster Stephanie, waarbij aangemerkt kan worden dat Adrienne het met dit oordeel volledig eens is.

    Maar genoeg over ons /Nederland en slechte films! Geniet van Mongolië, het project en al je nieuwe contacten!

    Liefs, Steph

  • 22 Maart 2007 - 20:42

    Martin:

    Hee Ellen,
    Zo te horen al heel veel gedaan (en gesjouwd!) de afgelopen dagen en goed dat je ook aan ontspanning toekomt. Zet 'm op en wees voorzichtig met de thee!

    Groetjes, Martin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Nieuwe culturen zien, andere omgevingen beleven: het maakt me geweldig nieuwsgierig. Vroeger met familie en ook met vrienden in Europa op vakantie, steeds vaker trek ik er in de vakantie alleen op uit. Wat ooit begon met een krappe portemonai naar Polen op wintersport, mondde de jaren erna uit in over grenzen kijken. Groot-Brittannië doorkruiste ik een paarmaal en eenmaal vrijwilligerswerk op Tenerife gedaan, wilde ik de andere continenten verkennen. Nu kost dat tijd en vaak toch ook wat geld ;-). Blij dat ik in 2002 Zuid-Amerika kon verkennen. Een echte reiservaring die 2 maanden duurde, waarvan 3 weken alleen in Argentinië en Brazilië). Helaas ging het vrijwilligerswerk met o.a. luipaarden niet door, doordat er stroperijen plaatsvonden. In Zuid-Afrika (Durban) had ik meer geluk met het werken in een rehabilitatiecentrum om vervet monkeys te verzorgen: CROW. Als je er in de buurt bent, moet je echt langsgaan, want ze doen heel goed werk! Nog voordat er rellen in Kirgizië plaatsvonden, hadden fotobeelden van dit land mijn hart gestolen. Door de nog steeds durende onrust daar,ben ik me op Mongolië gaan richten. En dat heeft mijn hart gestolen sinds mijn reis in 2006. Op deze site lees je de verhalen die ik er sindsdien beleef. Tussendoor in Nederland maak ik regelmatig uitstapjes; ook deze zijn er te lezen.

Actief sinds 08 Juni 2006
Verslag gelezen: 177
Totaal aantal bezoekers 111442

Voorgaande reizen:

04 Mei 2023 - 04 Mei 2023

Bericht van het thuisfront

20 Augustus 2012 - 25 Augustus 2012

Rome ontdekken

02 April 2012 - 21 April 2012

Fietsen voor Mongolië

17 September 2011 - 07 November 2011

Azië Mongolië tot Delhi

30 Juni 2006 - 24 Augustus 2006

Mijn eerste reis

18 Februari 2013 - 30 November -0001

balanseren en loslaten

Landen bezocht: