Besneeuwde toppen, warme thee en vieze roggels - Reisverslag uit Beijing, China van Ellen Jongh - WaarBenJij.nu Besneeuwde toppen, warme thee en vieze roggels - Reisverslag uit Beijing, China van Ellen Jongh - WaarBenJij.nu

Besneeuwde toppen, warme thee en vieze roggels

Door: Ellen de Jongh

Blijf op de hoogte en volg Ellen

17 Maart 2007 | China, Beijing

Lieve allemaal,

Hier een eerste bericht op mijn nieuwe avontuur!

Het water klotst langzaam tegen een paar bootjes en in de verte schreeuwt een man, alsof hij de dienst aankondigt. Met het klotsende water is het een mooi geheel. Heel rustiek.
Dat is wel iets anders dan de bouwvallen die ik langs de weg heb zien staan. De Hutong wordt omgetoverd. Komen er steeds meer van die blokkendozen hier....? De bomen worden omgehakt en liggen bij bosjes langs de kant. Het is stoffig en een geur naar wat in de verte een mengeling is van teer en rot spul. Vrachtwagens vol met papier. Hhmm, iedereen scheidt op eigen manier afval zullen we maar zeggen.

Goed, ik ben op weg naar Shizuan lake, naar mijn favourite tentje. Het zit er nog en ik drink er groene thee. Welverdiend al zeg ik hetzelf:-)

Pap en mam brengen me weg. Holy, 300,- bijdokken voor 10 kilo extra. Nou goed, iets achterlaten kan niet. De vlucht is goed en ik slaap om de haverklap, opgerold op 3 stoelen die ik voormezelf heb. De weinige keren dat ik wakker ben staat er eten naast me en zie ik 007 verliefd worden en experimenteer ik met het digitale cameraatje.
Mooi!!! Mijn neus geplakt als we over Mongolie vliegen. Vast een voorproefje:-)

Moeiteloos vindt ik geldmachine en airport bus naar het centrum, 29 km verderop. Reden: ik weet feilloos waar ik in Beijing moet zijn, maar heb stom genoeg het adres niet opgeschreven en ja dat communiceert wat lastig met een taxichaufeur.

De voorste stoelen zijn blijkbaar vrachtplek in plaats van de kofferbakken??? Dus hijs ik me naar boven in die bus. Dan volgt een ritje waar we links en rechts worden ingehaald en het duurt zo'n 5 uitgespuugde roggels van de chauffeur. De enige engels sprekende Chinees heb ik blijkbaar aangesproken en ik weet op tijd uit te stappen.

Ik heb heel wat bekijks als ik als een pakezel al snotterend mijn weg vind. Somigen lachen, anderen kijken verbaasd alsof ze willen zeggen: wat doe je als een pakezel in maart in China. Ze hebben wel een beetje gelijk als die intepretatie klopt, ha. Alhoewel ik vind dat ik me aardig aanpas met die roggels:-) Het zonnetje schijnt en het lijkt zelfs warmer dan in NL.

Een warme douche, goed eten en dan vroeg slapen, want 5 uur op: ik vertrek naar Ulan Bator!!!!!

  • 18 Maart 2007 - 14:43

    Pap En Mam:

    Hoi lieve El, Blij van je te vernemen dat je al zover bent! Die roggels van je ruimt alleen maar op, straks schone lucht en schone longen etc. Hoop dat de aankomst ook goed verloopt maar daar zijn we eerlijk gezegd niet meer zo bang voor. Eindelijk verwezelijking wat je wilde. Doet ons veel maar dat ter zijde. Het is hier van lente naar herfst, hagel wind en kou, het houdt wel de natuur wat in zodat het lenteweer wellicht ook voor jou is uitgesteld tot je terugkomt. Heel veel succes nogmaals El en we vernemen graag van je. Groetjes van pap en mam!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Nieuwe culturen zien, andere omgevingen beleven: het maakt me geweldig nieuwsgierig. Vroeger met familie en ook met vrienden in Europa op vakantie, steeds vaker trek ik er in de vakantie alleen op uit. Wat ooit begon met een krappe portemonai naar Polen op wintersport, mondde de jaren erna uit in over grenzen kijken. Groot-Brittannië doorkruiste ik een paarmaal en eenmaal vrijwilligerswerk op Tenerife gedaan, wilde ik de andere continenten verkennen. Nu kost dat tijd en vaak toch ook wat geld ;-). Blij dat ik in 2002 Zuid-Amerika kon verkennen. Een echte reiservaring die 2 maanden duurde, waarvan 3 weken alleen in Argentinië en Brazilië). Helaas ging het vrijwilligerswerk met o.a. luipaarden niet door, doordat er stroperijen plaatsvonden. In Zuid-Afrika (Durban) had ik meer geluk met het werken in een rehabilitatiecentrum om vervet monkeys te verzorgen: CROW. Als je er in de buurt bent, moet je echt langsgaan, want ze doen heel goed werk! Nog voordat er rellen in Kirgizië plaatsvonden, hadden fotobeelden van dit land mijn hart gestolen. Door de nog steeds durende onrust daar,ben ik me op Mongolië gaan richten. En dat heeft mijn hart gestolen sinds mijn reis in 2006. Op deze site lees je de verhalen die ik er sindsdien beleef. Tussendoor in Nederland maak ik regelmatig uitstapjes; ook deze zijn er te lezen.

Actief sinds 08 Juni 2006
Verslag gelezen: 219
Totaal aantal bezoekers 111447

Voorgaande reizen:

04 Mei 2023 - 04 Mei 2023

Bericht van het thuisfront

20 Augustus 2012 - 25 Augustus 2012

Rome ontdekken

02 April 2012 - 21 April 2012

Fietsen voor Mongolië

17 September 2011 - 07 November 2011

Azië Mongolië tot Delhi

30 Juni 2006 - 24 Augustus 2006

Mijn eerste reis

18 Februari 2013 - 30 November -0001

balanseren en loslaten

Landen bezocht: