Chinese muur, hutong en peking duck - Reisverslag uit Beijing, China van Ellen Jongh - WaarBenJij.nu Chinese muur, hutong en peking duck - Reisverslag uit Beijing, China van Ellen Jongh - WaarBenJij.nu

Chinese muur, hutong en peking duck

Door: Ellen de Jongh

Blijf op de hoogte en volg Ellen

22 Augustus 2006 | China, Beijing

Hai!

Inmiddels schoon gewassen nog steeds in de Red Lantern House. Het hotelletje heeft een overdekte binnenplaats met veel planten, vissen en vogeltjes.

Ik maak kennis met Tinnelou, een fotografe die hier gebouwen fotografeert, en ontmoet Sarah tot mijn verrassing die ik in Ulanbaatar al tegenkwam. Dan zijn er ook de hollanders nog en Jim uit UK, vanochtend Barbara uit Duitsland. Het blijft kiezen tussen de verschillende plannen en ideeen. Ik word zelfs meegevraagd om schorpioen te eten. Maar die avond wil ik toch echt Virginie en David (de fransen uit Khustai NP) zien.

Zowaar, het lukt!! Na een fantastische eerste dag slenteren door de hutong (mijn eigen leuke wijkie)en een lunch in een plaatselijk spelletjes cafe (natuurlijk heb ik geen idee wat ik bestel, maar die abrikozen zijn echt niet genoeg - en als ik het niet op kan, neem ik het mee en doneer het aan een verkoopster onder het viaduct-), ontmoet ik ze wederom. Het is hun laatste avond en we eten peking eend. Kleine dunne pannekoekjes, oestersaus en fijngesneden courgette en kool en plakjes eend. Rollen maar en smullen. Heerlijk!!!
Ze zijn op de fiets gekomen, want ze zullen richting Indonesie fietsen vanaf de volgende dag! Zij en hun franse vriend komen nog mee naar mijn hotelletje voor een afzakkertje...

En dat heb ik geweten. Na slechts 5 uur slaap en het bier nog in de benen loop ik exact 1 minuut voor half 8 de lounge binnen bij de hollanders. Ze hebben een busje gehuurd en na 4 uur staan we aan de voet van de muur bovenop de berg. We lopen langs de 32 torens van Jinshanling naar Simatai. Mijn hemel, waar ben ik aan begonnen!! Het is 3 en half uur omhoog en omlaag en ik kom nauwelijks vooruit. Waarom ook dat bier (stupid yak zou Jim gezegd hebben:-) gisteravond! Mark doet het gelukkig ook rustig aan. Onderweg lopen verschillende chinezen mee om bij te verdienen als gids. Af en toe krijg ik een zetje van de kleine man. Ik keer een flesje water over mijn hoofd. Dat geeft verademing, maar wat zou graag druipend boven dat boek staan, wat onze zelf aangestelde gids om de haverklap onder ons neus houdt. Lieve chinees, ik heb al 20 kilo bij me en ik wil vooruit komen. Nee, ook niet buy later. Don't buy, i pictures make, I want to walk!! Het woord voor nee schijnt fonetisch 'boe' te zijn. Hilariteit alom:-)
Wat een uitzicht: glooiend berglandschap begroeit met varenachtige planten en struiken. Het eerste stuk is gerestaureerd en de treden zijn 2/3 van mijn onderbeen.
Na het eerste uur is het echt genieten en even twijfel ik of ik aan het eind aan de kabel in abseiltuig naar beneden ga. Dan zie ik hoe Jeroen relaxed naar beneden gaat en na Stein en Mark volg ik. Annelies en Iris wandelen het laatste stuk. Wij varen met het kleine bootje naar de overkant. Mark is op de toeristische toer en ach voor die anderhalve euro is een t-shirt best leuk. Een petje en ik koop een waaier. Ja, maar niet zo eentje uit een doosje beschilderd met de muur. Nee, ik wil de aftantse, maar mooi geborduurde met een pauw. Ok, voor 70 cent mag ik het hebben.

Bij Annelies en Mark douche ik heerlijk. Zij krijgen iedere dag nieuwe zeep en tandeborstel. Goh, daar zou je een mooi winkeltje in de hutong mee kunnen beginnen!
Met een t-shirt van Annelies aan en Hans en Anja opgepikt in de lounge, vertrekken we naar mijn hutong. Want aam de Shicha lakes kun je heerlijk lounchen. Ik voel me net een gids met toeristen die zich afvragen of ik wel weet waar ik ben. Jongens ik ben hier 1 keer geweest! Maar het loont: aan het water, in zachte kussens wordt speciaal een mandje met peking eend gebracht. Wat is het leven goed zo!!

Ik besluit niet met Annelies en Mark te gaan fietsen. Een rustdag doet me goed en 's avonds loop ik met Tinnelou op. Ze heeft chanelpakjes laten maken. Dat wil ik zien!! En dus laat ik zelf een pakje van donkerblauwe wollen stof op maat maken. Tinnelou fotografeert aan een stuk. Ik ben zo benieuwd!! In de winkel staan verschillende verkoopsters stof aan te pijzen. Met centimeter alles opgemeten en morgen zal ik het passen. Tinnelou neemt het voor me mee naar NL. Thank you so much!!

Vandaag moet de forbidden city eraan geloven. Ik kan niet weggaan voordat ik dat heb gezien. Zal ik weer aan het water zitten vanavond, of toch de opera of dansen met Annelies en Mark. En ik wil nog op straat eten tussen de kleine tafeltjes en de chinezen in de hutong. En ik wil een boek om chinese letters te leren schrijven, en, en ..en...

Teveel in zo'n enorme stad, waar de economie de pan uitrijst. Veel staat in de steigers voor de olympische spelen in 2008. Beijing beloof me dat je van de hutongs afblijft, please!!

liefs,
El

  • 22 Augustus 2006 - 07:38

    Lisette:

    Wat vliegt de tijd als je het leuk hebt. Ik schrok dat er alweer bijna twee maanden om zijn. Maar je vermaakt je uitstekend! Blijf nog even genieten.

  • 22 Augustus 2006 - 10:09

    Pap En Mam:

    Terugkomend uit Amsterdam, hadden gisteren een etentje met Lions vrienden in Muiden lezen we wederom een geweldig leuk bericht wat je allemaal weer hebt gedaan en meegemaakt. Geweldig El! wat heb jij eruitgehaald wat erin zat. Wat moet dat je een fantastisch gevoel geven, pakt niemand je ooit af Wauw!!! Geniet nog je last time! Geweldig om zo ""älles"" van je te vernemen. Wij wensen je alvast een good flight, tot spoedig zoals afgesproken. Liefs! pap en mam xxx

  • 22 Augustus 2006 - 15:57

    Ineke Schout:

    Hoi Ellen,
    Als ik lees wat je allemaal nog wilt zien en doen,dan komt er maar 1 gedachte in me op: nog eens teruggaan. Fantastisch om je belevenissen weer te lezen.Geniet nog meer de rest van de tijd daar.
    Groetjes, Ineke

  • 22 Augustus 2006 - 16:09

    Ineke Schout:

    Ik heb nog vergeten het plaatselijk bieuws door te geven!Het was stralend weer met het bloemencorso op 19 augustus; er zijn 20.000 bezoekers geweest, behoorlijk wat dus.De volgende dag was het stromende regen en onweer.
    Ineke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Nieuwe culturen zien, andere omgevingen beleven: het maakt me geweldig nieuwsgierig. Vroeger met familie en ook met vrienden in Europa op vakantie, steeds vaker trek ik er in de vakantie alleen op uit. Wat ooit begon met een krappe portemonai naar Polen op wintersport, mondde de jaren erna uit in over grenzen kijken. Groot-Brittannië doorkruiste ik een paarmaal en eenmaal vrijwilligerswerk op Tenerife gedaan, wilde ik de andere continenten verkennen. Nu kost dat tijd en vaak toch ook wat geld ;-). Blij dat ik in 2002 Zuid-Amerika kon verkennen. Een echte reiservaring die 2 maanden duurde, waarvan 3 weken alleen in Argentinië en Brazilië). Helaas ging het vrijwilligerswerk met o.a. luipaarden niet door, doordat er stroperijen plaatsvonden. In Zuid-Afrika (Durban) had ik meer geluk met het werken in een rehabilitatiecentrum om vervet monkeys te verzorgen: CROW. Als je er in de buurt bent, moet je echt langsgaan, want ze doen heel goed werk! Nog voordat er rellen in Kirgizië plaatsvonden, hadden fotobeelden van dit land mijn hart gestolen. Door de nog steeds durende onrust daar,ben ik me op Mongolië gaan richten. En dat heeft mijn hart gestolen sinds mijn reis in 2006. Op deze site lees je de verhalen die ik er sindsdien beleef. Tussendoor in Nederland maak ik regelmatig uitstapjes; ook deze zijn er te lezen.

Actief sinds 08 Juni 2006
Verslag gelezen: 214
Totaal aantal bezoekers 111405

Voorgaande reizen:

04 Mei 2023 - 04 Mei 2023

Bericht van het thuisfront

20 Augustus 2012 - 25 Augustus 2012

Rome ontdekken

02 April 2012 - 21 April 2012

Fietsen voor Mongolië

17 September 2011 - 07 November 2011

Azië Mongolië tot Delhi

30 Juni 2006 - 24 Augustus 2006

Mijn eerste reis

18 Februari 2013 - 30 November -0001

balanseren en loslaten

Landen bezocht: