Eerste kennismaking Beijing - Reisverslag uit Beijing, China van Ellen Jongh - WaarBenJij.nu Eerste kennismaking Beijing - Reisverslag uit Beijing, China van Ellen Jongh - WaarBenJij.nu

Eerste kennismaking Beijing

Door: Ellen de Jongh

Blijf op de hoogte en volg Ellen

18 Augustus 2006 | China, Beijing

He allemaal,

Ja hoor ik heb het weer gered: ingecheckt in een hotelletje in Beijing!

Eric, hopelijk lees je dit nog: hele goede vakantie!! Tot in september.

Ik kan nauwelijks geloven dat ik nog 1 week heb! Hoewel tijd nodig is om ervaringen te verwerken en me 2 maanden wel genoeg leken, zou ik zo graag nog 2 maanden willen. Het is waarschijnlijk nooit genoeg en uit de gedachte blijkt maar weer dat ik me aan het reizen heb aangepast.

De rugzak is vol met vanalles en ik heb geen idee wat weg kan, misschien een paar stinkende en zwetende shirts:-)

Mijn laatste avond in UB is absurd. Die ochtend neem ik wat lauw afscheid van Otgoo (en niet Utro!). Hier klopt niets van want bij de familie was het een grote omhelzing. Ik heb haar verteld van mijn sandalen en dagboek dat ik bij de familie heb laten liggen. Met een 'onaf' gevoel koop ik wat kadootjes in en breng de beloofde batterijen naar het kantoor van Macne (Hustai contact).

In de jeugdherberg spreek ik met een ier af te gaan eten, maar we lopen elkaar stompinnig mis en in mijn eentje zit ik aan de maaltijd. Terug in het hostel klinkt vanaf de ierse pub een band. Reden genoeg om nog niet te gaan slapen. En jawel: daar tref ik de ier, een russische, franse en italiaanse. De stemming zit er goed in en we besluiten te gaan dansen. Er speelt een mongoolse band en al snel staan we vooraan en handjeklap met de zanger. Het zweet druipt van me af, maar het is een perfekte afsluiting!!

De avond/ nacht kan niet stuk als ik in de hostel een briefje van Otgoo vind: mijn sandalen liggen op de grond en mijn dagboek op bed (mijn hostmoeder heeft het afgegeven) en Otgoo zal me 7 am oppikken!!! I love the mongolian people!!

Na slechts 3 uur slaap sta ik paraat. Het armbandje en budhist vlag vindt Otgoo gelukkig mooi. Wel 4 x een gedag en omhelzing. Ik beloof haar te schrijven...

In de wagon is 80 % hollander!! Ik lach me rot om de droge humor. Wat een raar volk zijn wij en wat kunnen we goed klagen!
Ik besluit met Annelies te gaan fietsen in een Hutong. We wisselen contacten uit en zondag zullen we met 6 naar de muur gaan.

Onderweg is het afwisselend torenflats en hutongs en tevens glooiende met bomen begroeide bergen. De trein maakt een ommetje. Toeristisch bedoeld? We vangen een glimp op van de muur. Waarom in hemelsnaam op deze bergen een muur bouwen, vragen wij ons af. Maar ja, wij zijn ons vlakke land gewend...

Weer een prima start. Ik sta even verdwaasd alle taxichauffeurs van me af te slaan als we aankomen. Ik ben op zoek naar de metro en dan gebeurt iets wat je niet kunt berekenen. Naast mij tussen de honderden chinezen en toeristen lopen Trudy en Danny!!!!! Voor wie hen niet kent: met Trudy heb ik in 2002 5 weken door Zuid Amerika getrokken en sinds 2003 heb ik haar niet meer gezien. Het contact is vluchtig, al lopend wisselen we wat info uit en ik merk dat ik een andere kant op moet, alsof ik getrokken word en in een roes sta ik ineens voor de ingang van de metro??!!!

In no time koop ik 6 metrokaartjes zodat ik de volgende keer niet in de rij hoef te staan en een 40 minuten later check ik in. Het voelt goed in de Red Lantern en hopelijk kan ik hier blijven tot het einde van mijn reis. Dat weet ik pas morgen, maar met al die kilo's (inmiddels zo'n 20) wil ik alleen nog slepen naar het vliegveld.

Nu ik dit schrijf ontmoet ik een Australisch meisje en ik heb zometeen weer een eet date. Het leven is goed zo. Ik ben vermoeid, vies en stinkend maar gezond en gelukkig.

liefs,
El

  • 18 Augustus 2006 - 11:36

    Pap En Mam:

    Wederom een ervaring rijker!Goed te lezen dat je nog steeds gezond en gelukkig bent,dat je ""riekt""vinden wij vanaf hier niet erg!!Geniet van de laatste week,want ""lest best""!!
    Hier begint het Corsoweekend!Weer op zijn Hollands,normale temperaturen!Blijven genieten,ook van die kleine chineesjes!!
    Liefs Pap en mam!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Nieuwe culturen zien, andere omgevingen beleven: het maakt me geweldig nieuwsgierig. Vroeger met familie en ook met vrienden in Europa op vakantie, steeds vaker trek ik er in de vakantie alleen op uit. Wat ooit begon met een krappe portemonai naar Polen op wintersport, mondde de jaren erna uit in over grenzen kijken. Groot-Brittannië doorkruiste ik een paarmaal en eenmaal vrijwilligerswerk op Tenerife gedaan, wilde ik de andere continenten verkennen. Nu kost dat tijd en vaak toch ook wat geld ;-). Blij dat ik in 2002 Zuid-Amerika kon verkennen. Een echte reiservaring die 2 maanden duurde, waarvan 3 weken alleen in Argentinië en Brazilië). Helaas ging het vrijwilligerswerk met o.a. luipaarden niet door, doordat er stroperijen plaatsvonden. In Zuid-Afrika (Durban) had ik meer geluk met het werken in een rehabilitatiecentrum om vervet monkeys te verzorgen: CROW. Als je er in de buurt bent, moet je echt langsgaan, want ze doen heel goed werk! Nog voordat er rellen in Kirgizië plaatsvonden, hadden fotobeelden van dit land mijn hart gestolen. Door de nog steeds durende onrust daar,ben ik me op Mongolië gaan richten. En dat heeft mijn hart gestolen sinds mijn reis in 2006. Op deze site lees je de verhalen die ik er sindsdien beleef. Tussendoor in Nederland maak ik regelmatig uitstapjes; ook deze zijn er te lezen.

Actief sinds 08 Juni 2006
Verslag gelezen: 165
Totaal aantal bezoekers 111441

Voorgaande reizen:

04 Mei 2023 - 04 Mei 2023

Bericht van het thuisfront

20 Augustus 2012 - 25 Augustus 2012

Rome ontdekken

02 April 2012 - 21 April 2012

Fietsen voor Mongolië

17 September 2011 - 07 November 2011

Azië Mongolië tot Delhi

30 Juni 2006 - 24 Augustus 2006

Mijn eerste reis

18 Februari 2013 - 30 November -0001

balanseren en loslaten

Landen bezocht: