Af te leggen pad - Reisverslag uit Den Haag, Zuid-Afrika van Ellen Jongh - WaarBenJij.nu Af te leggen pad - Reisverslag uit Den Haag, Zuid-Afrika van Ellen Jongh - WaarBenJij.nu

Af te leggen pad

Blijf op de hoogte en volg Ellen

13 September 2012 | Zuid-Afrika, Den Haag

Goed, daar zit ik dan: aan een lange tafel, espresso machiatto en een glaasje water. Het is nog net voldoende licht buiten en met de lamp boven mijn hoofd volgt de schaduw mijn vingers op het toetsenbord. Gewoon behoefte om te schrijven. Zo gaat dat na een gekke week van flink sporten in de valse sneeuw, opspelende buik, vergeetachtig op het werk en duizend en een plannen voor de toekomst.

Even op een rijtje dan. Over 5 jaar ben ik nog geen 50, maar heb ik t wellicht onder de knie, hoe ik zonder zadel op een paard kan rijden en me daar 1 mee voelen, een bloeiende opdrachtenpraktijk voor trainingenontwikkelen, maar ook opdrachten qua tekenen of schilderen, heb ik eindelijk die liefhebbende man gevonden en huppelt er een levend wezen rond mijn benen (kind danwel hond of kat), weet ik eindelijk hoe een kruidentuin goed kan houden ook als ik op vakantie ben, kan ik mijn eigen fiets opknappen, heb ik eindelijk die autolessen weer genomen en tuf ik op onregelmatige momenten naar ouders, vrienden en andere familie, kom ik soepel telemarkend de heuvel af, heb ik het noorderlicht gezien, heb ik een eigen atelier, heb ik een geitje of 2 in de tuin, koop ik bij de supermarkt alleen de tandenborstelkop want die past naadloos op de houder zodat je minder afval hebt, is mijn boek uitgekomen, heb ik van alle volkeren op de wereld het gezicht nagetekend,...

En is dat alles voor het komende 5 jaar? Voor de komende 70 maanden of 260 weken? Ja, nu alleen nog het pad er naartoe. En dat terwijl ik weinig aan echte planning doe. Zoals iemand mij tijden terug al zei, je bent een vinder, geen zoeker. En dat klopt wel aardig ja. De laatste jaren heeft Mongolië daar een rol in gespeeld. Iedere keer als ik daar was geweest kwam een nieuwe wending: reiki I, een eigen project en stichting, reiki 2, opleiding tot innovatief trainer, een nieuwe baan, opleiding tot trainer teamcoach, weer een nieuwe baan en reiki 3 en fietsen naar Parijs, actief tekenen. Oh ja en 2 vriendjes en wat. Allemaal in krap 6 jaar tijd. En, dan ben ik ook nog recentelijk wezen abseilen van de Euromast. Gewoon omdat dat ding er nu eenmaal staat en je er niet eerst een berg voor hoeft te beklimmen.

En dan sta ik daar, klimtuigje aan en wachtend tot ik aan de beurt ben. op 5 meter is het witrode lint gespannen. Het onderscheidt de waaghalzen en de gewone toerist. Gewone toerist zijn is soms heerlijk, denk ik nog, voordat ik met grove handschoenen het touw beetheb en afzet op het been van de instructeur. Met het andere zwaai ik over de rand op 100 m, beide benen zoekend naar het richeltje van max 25 cm. Ik ben niet zo lang, zodat ik me naar beneden moet laten glijden. Ik voel dat mijn gezicht minder ontspannen is en de handschoen voelt klam aan van het zweet aan de binnenkant. Lachen kan ik als ik langzaam met rechts het touw naar boven trek, zodat er meer ruimte komt en ik meer kan hangen in het touw. Voorzichtig zet ik de benen gestrekt en loop ik verticaal naar beneden over de glazen pui van het restaurant. Naast mij heeft Petra haar knie gestoten tegen de bovenkant van de ramen. Daar zal ze nog een week last van hebben Ik word ondertussen op de video gezet, maar heb geen tijd voor haren bijwerken of een pose aannemen. Er is maar 1 pose namelijk en dat is naar beneden. Maar wat een fantastisch uitzicht als ik op 80 m om me heen kijk!

I have done it! Eigenlijk zou ik het nog eens moeten doen, zodat ik er nog meer van kan genieten. Maar ja, voldoende uitdagingen in het leven nietwaar?


  • 14 September 2012 - 08:47

    Annelies:

    Heerlijk stukje wensen. Je bent die komende 5 jaar al ingesprongen met jouw klim. Step by step, that's the only way to get anywhere.

    xxx

  • 14 September 2012 - 13:54

    Anke:

    gisteren bespraken we hoe worteltjes groeien, moestuinen dienen te worden ontdekt, de politiek nu toch echt zijn best dient te gaan doen. het deed me goed met elkaar over van alles en nog wat te praten. geniet van een goed weekend. zelf ga ik zoals gezegd met boedha op stap. doe alles in stappen en geniet, precies zoals je zelf ook zegt. de wezens, planten en het geluk zijn nu al om je heen!

    liefs anke

  • 15 September 2012 - 12:39

    Pap En Mam:

    Toekomst is gebouwd op de ervaringen uit het verleden en heden!Deze basis voor verdere plannen zorgt dat je nog meer kunt realiseren !!Blijf gezond en genieten!!Liefs pap en mam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Den Haag

Ellen

Nieuwe culturen zien, andere omgevingen beleven: het maakt me geweldig nieuwsgierig. Vroeger met familie en ook met vrienden in Europa op vakantie, steeds vaker trek ik er in de vakantie alleen op uit. Wat ooit begon met een krappe portemonai naar Polen op wintersport, mondde de jaren erna uit in over grenzen kijken. Groot-Brittannië doorkruiste ik een paarmaal en eenmaal vrijwilligerswerk op Tenerife gedaan, wilde ik de andere continenten verkennen. Nu kost dat tijd en vaak toch ook wat geld ;-). Blij dat ik in 2002 Zuid-Amerika kon verkennen. Een echte reiservaring die 2 maanden duurde, waarvan 3 weken alleen in Argentinië en Brazilië). Helaas ging het vrijwilligerswerk met o.a. luipaarden niet door, doordat er stroperijen plaatsvonden. In Zuid-Afrika (Durban) had ik meer geluk met het werken in een rehabilitatiecentrum om vervet monkeys te verzorgen: CROW. Als je er in de buurt bent, moet je echt langsgaan, want ze doen heel goed werk! Nog voordat er rellen in Kirgizië plaatsvonden, hadden fotobeelden van dit land mijn hart gestolen. Door de nog steeds durende onrust daar,ben ik me op Mongolië gaan richten. En dat heeft mijn hart gestolen sinds mijn reis in 2006. Op deze site lees je de verhalen die ik er sindsdien beleef. Tussendoor in Nederland maak ik regelmatig uitstapjes; ook deze zijn er te lezen.

Actief sinds 08 Juni 2006
Verslag gelezen: 562
Totaal aantal bezoekers 111388

Voorgaande reizen:

04 Mei 2023 - 04 Mei 2023

Bericht van het thuisfront

20 Augustus 2012 - 25 Augustus 2012

Rome ontdekken

02 April 2012 - 21 April 2012

Fietsen voor Mongolië

17 September 2011 - 07 November 2011

Azië Mongolië tot Delhi

30 Juni 2006 - 24 Augustus 2006

Mijn eerste reis

18 Februari 2013 - 30 November -0001

balanseren en loslaten

Landen bezocht: