Cirkel around creation - Reisverslag uit 's-Gravenhage, Nederland van Ellen Jongh - WaarBenJij.nu Cirkel around creation - Reisverslag uit 's-Gravenhage, Nederland van Ellen Jongh - WaarBenJij.nu

Cirkel around creation

Door: Ellen de Jongh

Blijf op de hoogte en volg Ellen

02 Augustus 2016 | Nederland, 's-Gravenhage

Stevig op de grond, de energie kruipt naar boven, in golfbewegingen. Is dat nu die innerlijke bamboe? Iedere golf neemt oud stuff mee, wat vast zit lost op, een natuurlijk fysisch verschijnsel. En als ik mijn aandacht erbij houd en heel langzaam over het hoofd een hemd of t-shirt uittrek, voelt dat hetzelfde. Ik vind dat fenomenaal, hoe een dagelijkse handeling een ritueel of meditatie kan worden. Dat hoe langzamer ik ga, hoe meer ik die beweging van binnen kan volgen.

Als ik naar het strand rijd, rijden velen mountainbikers, fietsers me voorbij. Ik ga zo langzaam dat hardlopers en meerdere wandelaars voorbij gaan. Sommigen kijken me aan, of ik opnieuw aan het leren fietsen ben. Nou ken ik wel het effect van je knie weer leren buigen na weken lang gestrekt in een brace. Dat al die vezels vastzitten en je een aantal los dient te krijgen zodat je überhaupt je been weer kunt buigen. Toch is dit anders. Ik ontspan mijn spieren zoveel mogelijk en fiets tegelijkertijd vanuit mijn bekken. Cirkel voor cirkel draaien de wielen rond. Het gaat in een kadans. Hier kan geen fitnessapparaat tegen op. In mijn eigen ritme train ik zo spieren waar ik anders aan voorbij ga. En dus doe ik nu voor mijn gevoel 2x zo lang over mijn weg naar het strand en door de duinen. Op mijn mobiel scheelt het hooguit 7 minuten. Tijd is relatief.

Een paar jaar terug kocht ik het boek "de cirkel is rond". Dat doe ik wel vaker, een titel kopen die me aanspreekt. Soms staan ze te verstoffen naast de anderen op de plank in mijn kast. Dan zijn ze aan het landen totdat ik er aan toe ben om die pagina's ook echt om te slaan, stuk voor stuk. Ik pak hem uit de kast, een stevige pil waarop een vriendelijke man glimlacht. Ik zal hem niet inkijken voordat ik over Ketut verder heb gelezen. De Balinese medicijnman, die hemel en hel benoemt als zelfde liefdevolle aanwezigheid. Ik geloof hem, zoals bulls eye in het dartspel onwaarschijnlijk lijkt, maar treffend is; waarbij je vanbinnen dat enthousiaste opgewonden leven voelt: yes! Zo'n moment waarop de energie door lagen gaat en plots omslaat. Ik krijg er kippenvel van; het raakt aan wat ik neer wil zetten met creatief waarnemen. En het herinnert me aan een gesprek over filosofie en innovatie, waarbij het goede idee als een orakel te voorschijn komt.

Zo is het ook als ik me terugtrek uit een ophanden zijnde oefengroep, toegeef aan een impuls om toch af te reizen naar die ruimte en voor de zekerheid een van de eerdere deelneemsters bel. Wachten en landen, adem en klank, de drum resoneert. Wat een dankbaarheid om te mogen begeleiden! Naar binnen slaat op het juiste moment om naar buiten. Ik leer en zie er de waarheid dat "wie kan rusten op moeder aarde, er op kan staan, met beide benen".

  • 03 Augustus 2016 - 08:43

    Anny En Henk De Jongh:

    Mooi eigen verhaal!!Binnenkort komen we naar je toe!Laat weten wanneer het je uit komt!
    Liefs pap en mam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Nieuwe culturen zien, andere omgevingen beleven: het maakt me geweldig nieuwsgierig. Vroeger met familie en ook met vrienden in Europa op vakantie, steeds vaker trek ik er in de vakantie alleen op uit. Wat ooit begon met een krappe portemonai naar Polen op wintersport, mondde de jaren erna uit in over grenzen kijken. Groot-Brittannië doorkruiste ik een paarmaal en eenmaal vrijwilligerswerk op Tenerife gedaan, wilde ik de andere continenten verkennen. Nu kost dat tijd en vaak toch ook wat geld ;-). Blij dat ik in 2002 Zuid-Amerika kon verkennen. Een echte reiservaring die 2 maanden duurde, waarvan 3 weken alleen in Argentinië en Brazilië). Helaas ging het vrijwilligerswerk met o.a. luipaarden niet door, doordat er stroperijen plaatsvonden. In Zuid-Afrika (Durban) had ik meer geluk met het werken in een rehabilitatiecentrum om vervet monkeys te verzorgen: CROW. Als je er in de buurt bent, moet je echt langsgaan, want ze doen heel goed werk! Nog voordat er rellen in Kirgizië plaatsvonden, hadden fotobeelden van dit land mijn hart gestolen. Door de nog steeds durende onrust daar,ben ik me op Mongolië gaan richten. En dat heeft mijn hart gestolen sinds mijn reis in 2006. Op deze site lees je de verhalen die ik er sindsdien beleef. Tussendoor in Nederland maak ik regelmatig uitstapjes; ook deze zijn er te lezen.

Actief sinds 08 Juni 2006
Verslag gelezen: 532
Totaal aantal bezoekers 111369

Voorgaande reizen:

04 Mei 2023 - 04 Mei 2023

Bericht van het thuisfront

20 Augustus 2012 - 25 Augustus 2012

Rome ontdekken

02 April 2012 - 21 April 2012

Fietsen voor Mongolië

17 September 2011 - 07 November 2011

Azië Mongolië tot Delhi

30 Juni 2006 - 24 Augustus 2006

Mijn eerste reis

18 Februari 2013 - 30 November -0001

balanseren en loslaten

Landen bezocht: