Hallo Wereld! - Reisverslag uit Den Haag, Zuid-Afrika van Ellen Jongh - WaarBenJij.nu Hallo Wereld! - Reisverslag uit Den Haag, Zuid-Afrika van Ellen Jongh - WaarBenJij.nu

Hallo Wereld!

Door: Ellen de Jongh

Blijf op de hoogte en volg Ellen

15 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Den Haag

Door mijn oogharen zie ik hem staan: klein, lichte vacht en een klein kroeskopje. Hij staat zomaar op de tafel en beweegt met zijn kopje, een klein schattig hondenkopje. Ik voel de zonnestralen links mijn hoofd verwarmen. Is dit het sein van de ontluikende lente? Ik kijk in de zon met mijn ogen dicht en adem het licht en de warmte in. Fascinerend hoe de warmte en licht dan toe nemen.

De zonnestralen weerspiegelen in het glas, het scherm op het terras langs de boulevard van Kijkduin. Achter het beschermingsglas begint het andere terras. Een dame met lichte jas en de donkere weerspiegeling van een andere, het witgrijze gekapte hoofd van een dame, ze liggen in elkaars verlengde: het schattige hondenkopje is een verzamelding bewegende beelden. We zien wat we willen zien en als we focussen levert onszelf dat extra informatie op, over wat we willen, wat we kunnen en waar we nog niet hebben gekeken.

Zo werkt het orakelen ook, of het nu tarotkaarten zijn of materiaal uit de natuur. Stel een vraag en je krijgt het antwoord. Ik reis wederom af met Fanny, Hanneke en Monique naar Jos, Mirjam, Odette, JP en Erwin voor een mooie dag in Vorden. Daar ervaar ik hoe mijn mind en intuïtie antwoorden geven met behulp van een steen, hoe ik met klank de spanning in iemands buik kan opheffen, hoe ik mijn eigen ritme volg in contact met anderen: hallo wereld!
Voor het boek van Peter de Kuster: reis van de heldin, beantwoord ik vragen die er toe doen; vragen over passie, over het grootste geluk en grootste angst, het mooiste uit mijn werk en inspiratie. Ik kan het niet mooier bedenken dan dat fotografe Kitty van der Stoep van Vrouw in Beeld de foto’s neemt. Bij de haven van Scheveningen en het Surfdorp legt ze me op de gevoelige plaat vast. Wat een lol is dat!!!

Het bijzondere intervisieweekend met gesprekken recht uit het hart, delen vanuit kwetsbaarheid. Vanuit daar kan ontstaan, komt de eigen creativiteit naar boven. En ja ach, iedereen kan dat. Hoe doen we dat en wat hebben we ervoor nodig?
A.s vrijdagmiddag 20 februari zal ik daar extra aandacht aan besteden! Dan open ik mijn bedrijf KleurKwadraad in Den Haag. Een voorrecht om dat moment te markeren.

Nieuwsgierig? Laat het me weten, dan stuur ik je de uitnodiging!

Liefs aan de wereld!