Kleurkwadraad - Reisverslag uit Den Haag, Zuid-Afrika van Ellen Jongh - WaarBenJij.nu Kleurkwadraad - Reisverslag uit Den Haag, Zuid-Afrika van Ellen Jongh - WaarBenJij.nu

Kleurkwadraad

Door: Ellen de Jongh

Blijf op de hoogte en volg Ellen

26 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Den Haag

Dacht ik dat t reizen een ontdekkingstocht en verwondering was, de werkelijke reden, is de weg terug naar huis en t ontdekte te kunnen integreren. Ahoo voor alle oeroude instincten en dat we ze nog mogen kennen.

Wat een kracht ligt in de resonantie van de klank (en o wat zijn die ratels heilig!), of deze nu naar buiten is gericht of naar binnen. Dat is dezelfde beweging als eb en vloed langs t strand. Daar spoelt aan, wordt gevonden, daarmee wordt gecreerd.

Blij met de workshop systemisch tekenen. Het is mijn uiting om te brengen wat ikzelf leer. Gewoon bij mij thuis aan de keukentafel ontvang ik de deelnemers, voornamelijk vrouwen hebben interesse. Het aanbieden van de workshop biedt inspiratie als ik op t werk experimenteer met opdrachten. Mijn eigen methoden krijgen vorm.

Ik ga op onderzoek uit en ontdek mijn interesse in klankheling, sjamanistische rituelen en andere vormen van energetisch werk, waaronder Reiki I, II, III, dat ik al jaren ken, maar nog steeds weinig toepas. Of dat nu bij Petra Giesbergen, Jos Kester, Joyce Hellendoorn, Helena van Duin, Chantal van de Brink, Joke Lamers, Maneesha de Gier, Carla Groen, Peter Rijken, Marius Engelbregt Tineke Noordegraaf of Rudie Tegelaers is. Met op de achtergrond het systemisch werk van Bert Hellinger als kern bij Phoenix, opgezet door Wibe Veenbaas.

En dan is de koppeling met kleinkunst niet ver weg. Kom ik de liedjes van Herman van Veen weer op t spoor door medestudent Hans Pieter, gepakt word ik door de diepere laag van Ramses Shaffy. Wouter van Improfesioneel vroeg me destijds waarom ik in hemelsnaam ophield, er zaten immers pareltjes bij. Maar ik wil t niet doen vanuit een masker, ik wil t laten zien vanuit de kern. Net zoals de schilderijen en de tekeningen daar vandaan kwamen.

• 26 Maart 2014 - 21:37

Anny En Henk De Jongh:

Wat een inspirerend verhaal!!

• 27 Maart 2014 - 06:19

Annelies:

Wat mooi om de verrijking in je eigen leven te ontdekken, alsook in de cosmos. xxx