Slangenjaar - Reisverslag uit Den Haag, Zuid-Afrika van Ellen Jongh - WaarBenJij.nu Slangenjaar - Reisverslag uit Den Haag, Zuid-Afrika van Ellen Jongh - WaarBenJij.nu

Slangenjaar

Door: Ellen de Jongh

Blijf op de hoogte en volg Ellen

15 December 2013 | Zuid-Afrika, Den Haag

De boom, ik zie haar van een afstand. Licht bruine bast met zijwaartse takken die rafelig eindigen. De bladeren zie ik nog niet. Heeft ze die? Om de boom krult een slang, symetrisch en vasthoudend. Ze heeft zich gelijkmatig verdeeld over de stam.
Dit beeld is helder als ik de ogen sluit, in meditatie bij Chantal van den Brink. Met nog 6 andere vrouwen in de kring. Onze verhalen overlappen, herkenning en ontroering. Ik vertel over wat Chantal visioenen noemt en ik weet. Zindering van links bovenin t hoofd daalt in. Ja, t is mogelijk om op meerdere plekken te zijn. En weer is er een nieuwe naam die mij verder kan helpen. Ik ben benieuwd.
Buiten in de kou zing ik niet begrijpelijke woorden, jabbersinging en dat is heerlijk. De lucht danst terwijl ik zing, gewoon buiten, gewoon op de stoep, wachtend op de bus. Die zal mij brengen daar waar nodig.

Onderweg terug stap ik uit in Gouda. Op het plein staan horden mensen. Het stadhuis is verlicht: achter ieder raampje 3 kaarsen. Tanja zingt prachtige liederen. In de donkerte luister ik mee. De voeten goed verbonden met de stenen aarde. De stem is zo zuiver, ik laat me raken niet in staat om ook maar 1 stap te zetten. Langs mij lopen mensen, volwassenen en kinderen. En dan plots de ogen weer open loop ik naar de rand van de markt. Nietsvermoedend sta ik onder de lantaarn met luidspreker. Ik hoor hoe de Noorse 'boerenmeester' ceremonieel de lichtjes in de kerstboom ontsteekt. Deze had ik nooit kunnen zien vanaf mijn eerdere plek.

Eenmaal terug op t station zie ik houtsnijwerk. T komt uit Indonesie. De slang trekt mijn aandacht. Golvend ligt hij daar. Ik neem hem dankbaar mee en hoor hoe 2013 t jaar van de slang is. Dat is t zeker. Op t juiste moment en een mooie aanvulling op de ervaring bij Phoenix. Geboren worden is grensoverschrijdend in de goede zin van t woord. In 2 avonden zet ik met krijt een nieuw schilderij neer, precies daar waar t over gaat.

Dat tekeningen en schilderingen verhalend zijn, wordt me steeds duidelijker als blijkt dat de systemisch tekenmiddagen sinds oktober dit jaar prachtige ontmoetingen geven. 2014 zal in het teken staan van verdere verdieping en uitwerking en balanseren op grenzen, dit niet dat wel. Zo zal ik de opgedane ervaringen in diverse velden kunnen combineren tot een verder verfijnde eigen stijl.

Ik wens iedereen een mooie en kleurrijke verwonderingsreis in 2014!

liefs, Ellen

• 17 December 2013 - 21:04

Annelies:

Mooi verhaal. Ik mis wat dingetjes, maar hoor ik hopelijk snel van je!
    Fijne dagen lieverd!