Slangenjaar - Reisverslag uit Den Haag, Zuid-Afrika van Ellen Jongh - WaarBenJij.nu Slangenjaar - Reisverslag uit Den Haag, Zuid-Afrika van Ellen Jongh - WaarBenJij.nu

Slangenjaar

Door: Ellen de Jongh

Blijf op de hoogte en volg Ellen

15 December 2013 | Zuid-Afrika, Den Haag

De boom, ik zie haar van een afstand. Licht bruine bast met zijwaartse takken die rafelig eindigen. De bladeren zie ik nog niet. Heeft ze die? Om de boom krult een slang, symetrisch en vasthoudend. Ze heeft zich gelijkmatig verdeeld over de stam.
Dit beeld is helder als ik de ogen sluit, in meditatie bij Chantal van den Brink. Met nog 6 andere vrouwen in de kring. Onze verhalen overlappen, herkenning en ontroering. Ik vertel over wat Chantal visioenen noemt en ik weet. Zindering van links bovenin t hoofd daalt in. Ja, t is mogelijk om op meerdere plekken te zijn. En weer is er een nieuwe naam die mij verder kan helpen. Ik ben benieuwd.
Buiten in de kou zing ik niet begrijpelijke woorden, jabbersinging en dat is heerlijk. De lucht danst terwijl ik zing, gewoon buiten, gewoon op de stoep, wachtend op de bus. Die zal mij brengen daar waar nodig.

Onderweg terug stap ik uit in Gouda. Op het plein staan horden mensen. Het stadhuis is verlicht: achter ieder raampje 3 kaarsen. Tanja zingt prachtige liederen. In de donkerte luister ik mee. De voeten goed verbonden met de stenen aarde. De stem is zo zuiver, ik laat me raken niet in staat om ook maar 1 stap te zetten. Langs mij lopen mensen, volwassenen en kinderen. En dan plots de ogen weer open loop ik naar de rand van de markt. Nietsvermoedend sta ik onder de lantaarn met luidspreker. Ik hoor hoe de Noorse 'boerenmeester' ceremonieel de lichtjes in de kerstboom ontsteekt. Deze had ik nooit kunnen zien vanaf mijn eerdere plek.

Eenmaal terug op t station zie ik houtsnijwerk. T komt uit Indonesie. De slang trekt mijn aandacht. Golvend ligt hij daar. Ik neem hem dankbaar mee en hoor hoe 2013 t jaar van de slang is. Dat is t zeker. Op t juiste moment en een mooie aanvulling op de ervaring bij Phoenix. Geboren worden is grensoverschrijdend in de goede zin van t woord. In 2 avonden zet ik met krijt een nieuw schilderij neer, precies daar waar t over gaat.

Dat tekeningen en schilderingen verhalend zijn, wordt me steeds duidelijker als blijkt dat de systemisch tekenmiddagen sinds oktober dit jaar prachtige ontmoetingen geven. 2014 zal in het teken staan van verdere verdieping en uitwerking en balanseren op grenzen, dit niet dat wel. Zo zal ik de opgedane ervaringen in diverse velden kunnen combineren tot een verder verfijnde eigen stijl.

Ik wens iedereen een mooie en kleurrijke verwonderingsreis in 2014!

liefs, Ellen

  • 17 December 2013 - 21:04

    Annelies:

    Mooi verhaal. Ik mis wat dingetjes, maar hoor ik hopelijk snel van je!
    Fijne dagen lieverd!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Nieuwe culturen zien, andere omgevingen beleven: het maakt me geweldig nieuwsgierig. Vroeger met familie en ook met vrienden in Europa op vakantie, steeds vaker trek ik er in de vakantie alleen op uit. Wat ooit begon met een krappe portemonai naar Polen op wintersport, mondde de jaren erna uit in over grenzen kijken. Groot-Brittannië doorkruiste ik een paarmaal en eenmaal vrijwilligerswerk op Tenerife gedaan, wilde ik de andere continenten verkennen. Nu kost dat tijd en vaak toch ook wat geld ;-). Blij dat ik in 2002 Zuid-Amerika kon verkennen. Een echte reiservaring die 2 maanden duurde, waarvan 3 weken alleen in Argentinië en Brazilië). Helaas ging het vrijwilligerswerk met o.a. luipaarden niet door, doordat er stroperijen plaatsvonden. In Zuid-Afrika (Durban) had ik meer geluk met het werken in een rehabilitatiecentrum om vervet monkeys te verzorgen: CROW. Als je er in de buurt bent, moet je echt langsgaan, want ze doen heel goed werk! Nog voordat er rellen in Kirgizië plaatsvonden, hadden fotobeelden van dit land mijn hart gestolen. Door de nog steeds durende onrust daar,ben ik me op Mongolië gaan richten. En dat heeft mijn hart gestolen sinds mijn reis in 2006. Op deze site lees je de verhalen die ik er sindsdien beleef. Tussendoor in Nederland maak ik regelmatig uitstapjes; ook deze zijn er te lezen.

Actief sinds 08 Juni 2006
Verslag gelezen: 383
Totaal aantal bezoekers 111378

Voorgaande reizen:

04 Mei 2023 - 04 Mei 2023

Bericht van het thuisfront

20 Augustus 2012 - 25 Augustus 2012

Rome ontdekken

02 April 2012 - 21 April 2012

Fietsen voor Mongolië

17 September 2011 - 07 November 2011

Azië Mongolië tot Delhi

30 Juni 2006 - 24 Augustus 2006

Mijn eerste reis

18 Februari 2013 - 30 November -0001

balanseren en loslaten

Landen bezocht: