(natuur) Kunst en onderhandelingstechnieken - Reisverslag uit Rome, Italië van Ellen Jongh - WaarBenJij.nu (natuur) Kunst en onderhandelingstechnieken - Reisverslag uit Rome, Italië van Ellen Jongh - WaarBenJij.nu

(natuur) Kunst en onderhandelingstechnieken

Blijf op de hoogte en volg Ellen

23 Augustus 2012 | Italië, Rome

Met blote voeten op de stenen even snel van het terras iets weggooien. Het zijn maar vier passen, de hitte ondraaglijk zoals zomers het zand op het strand. Onder de parasol bekijk ik mijn nieuwe aanwinst, 2 boekjes, een over het leven van Michelangelo, het andere over Da Vinci. Michelangelo intrigeert: zijn ingevallen en zorgelijke gezicht, een leven waarin hij perfectie najoeg, maar niet altijd geliefd in zijn tijd. Nu dan, de drommen mensen trekken door de vertrekken van het Vaticaan, op weg naar het plafon van de sixtijnse kapel van de St Pieter. Een meesterlijke schildering en ik kan het niet laten een foto te nemen op straffe van een boete. Ik koop een houten armbandje om het later in Nederland naar de rustplaats van opa en oma te brengen. De basiliek van het Vaticaan is hoog, de inrichting rijk aan beelden en schilderingen, zoals we dat kennen van de katholieke kerk. Ik bedenk hoe oorspronkelijk deze stad geweest moet zijn. De Romeinen zijn van origine heidenen, onwerkelijk gezien alle kerken. Misschien komt het gevoel als ik een stap zet in het Pantheon nog het meeste in de buurt. Dat wil zeggen, de lichtbundel dat door het gat in de koepel op de wanden schijnt, is iets wonderbaarlijks uit de natuur. Ik moet denken aan de titel van Mulisch boek “de ontdekking van de hemel”. Een musicus kondigt een concert aan en ik schuif in de bankjes naast een Roemeen met zijn moeder om niet veel later de uitgang te zoeken. Die Engelse blijheid waarmee dit koor “God” aanhaalt staat mij tegen, daarvoor ben ik uit ander NATUURhout gesneden.

Mijn voeten zijn kapot van het vele lopen, de pleisters glijden door de hitte van mijn voeten. Ik schuifel van wijk naar wijk en neem geregeld plaats bij een fontein (het water weerkaatst het licht) en beland ’s avonds op een terrasje in een nauw straatje in de buurt van de Trevi fontein en Plaza Verona. Deze fonteinen zijn weelderig uitgesneden, groots en enigszins protserig, zelfs moeilijk om in hun volledigheid te kunnen fotograferen.

Met de twee Claudia’s naast mij is het al gauw een dolle boel. Ze komen uit Brazilië, Sao Paulo (waar ik in 2002 was) en lopen tegen de 50, maar zien er uit als eind 30. Een verkoper (prachtig donkere man met rasta haar) komt langs met onder andere houten planken die ingenieus tot manden vervormen. Een van de Claudia’s kan haar ogen niet van het sierlijk uitgesneden houten beeldje houden. Ik ben getuige van een speelse onderhandeling, waarbij de levenslessen uit de hand worden gelezen (“so now you give me money, I gave you a consult ”). De avond vliegt voorbij; een hug en zoenen, we wisselen emails uit, voordat ik op zoek ga naar bus 64, terug naar St Pietersplein, vlakbij het hotelletje.

Ik begin de stad al aardig door te krijgen en aangezien de hitte aanhoudt besluit ik de volgende dag naar Villa Borghese te gaan. Het ligt aan een groot park, waar ook de romeinen zelf hun verkoeling vinden tussen die wonderlijke bomen. De hoteleigenaar attendeert me erop dat ik een reservering moet maken, opdat ik de galerij daadwerkelijk in kan. Een laatste volle dag voor mij voor de boeg, ik ben benieuwd.

  • 28 Augustus 2012 - 08:55

    Pap En Mam:

    Dit is echte proza met een vorm van cultuur snuiven zoals je hoopt dat je die kunt meemaken en later herinnert!!Dus echt genieten!!!
    Liefs Pap en Mam

  • 28 Augustus 2012 - 21:13

    Annelies:

    Blijft genieten die stad he. Altijd anders, altijd nieuw, altijd vertrouwd, altijd verrassend. xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Nieuwe culturen zien, andere omgevingen beleven: het maakt me geweldig nieuwsgierig. Vroeger met familie en ook met vrienden in Europa op vakantie, steeds vaker trek ik er in de vakantie alleen op uit. Wat ooit begon met een krappe portemonai naar Polen op wintersport, mondde de jaren erna uit in over grenzen kijken. Groot-Brittannië doorkruiste ik een paarmaal en eenmaal vrijwilligerswerk op Tenerife gedaan, wilde ik de andere continenten verkennen. Nu kost dat tijd en vaak toch ook wat geld ;-). Blij dat ik in 2002 Zuid-Amerika kon verkennen. Een echte reiservaring die 2 maanden duurde, waarvan 3 weken alleen in Argentinië en Brazilië). Helaas ging het vrijwilligerswerk met o.a. luipaarden niet door, doordat er stroperijen plaatsvonden. In Zuid-Afrika (Durban) had ik meer geluk met het werken in een rehabilitatiecentrum om vervet monkeys te verzorgen: CROW. Als je er in de buurt bent, moet je echt langsgaan, want ze doen heel goed werk! Nog voordat er rellen in Kirgizië plaatsvonden, hadden fotobeelden van dit land mijn hart gestolen. Door de nog steeds durende onrust daar,ben ik me op Mongolië gaan richten. En dat heeft mijn hart gestolen sinds mijn reis in 2006. Op deze site lees je de verhalen die ik er sindsdien beleef. Tussendoor in Nederland maak ik regelmatig uitstapjes; ook deze zijn er te lezen.

Actief sinds 08 Juni 2006
Verslag gelezen: 285
Totaal aantal bezoekers 111381

Voorgaande reizen:

04 Mei 2023 - 04 Mei 2023

Bericht van het thuisfront

20 Augustus 2012 - 25 Augustus 2012

Rome ontdekken

02 April 2012 - 21 April 2012

Fietsen voor Mongolië

17 September 2011 - 07 November 2011

Azië Mongolië tot Delhi

30 Juni 2006 - 24 Augustus 2006

Mijn eerste reis

18 Februari 2013 - 30 November -0001

balanseren en loslaten

Landen bezocht: