Kou, Everest, - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Ellen Jongh - WaarBenJij.nu Kou, Everest, - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Ellen Jongh - WaarBenJij.nu

Kou, Everest,

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen

23 Oktober 2011 | Nepal, Kathmandu

De bus stopt en rolt terug. Mappa probeert het opnieuw...Helaas. Het is koud buiten als we uitstappen. Ik houd een passerende truck staande voor een doek. We slepen het voor de wielen. Verderop vinden we een jute zak met hooi. Het is van een truck gevallen. Een yak volgt het spoor in sloommotion. We noemen haar yakkalampa, naar een zelfverzonnen sprookje in de trein nsar lhasa.:-) Er rest ons niets anders dan de bus te duwen...

Dit is echte expeditie en geen gewone vakantie meer. We houden een bus aan om het laatste stuk naar de tents bij het Basecamp van Mount Everest te overbruggen. Het wordt een zeer koude nacht, waarbij mijn voeten naast iemands anders hoofd liggen en de mijne op hun beurt naast die van iemand anders liggen.

Een allarmerende verkoudheid zorgt ervoor dat ik weinig slaap heb. Desalniettemin ga ik de volgende morgen op pad om de laaatste 4 km naar het Basecamp te lopen, rond 5000m. Op het vorige punt, de pas rond 5190 wissel ik met een lokale van zonnebril. De rest is vooruit gegaan. Na een nacht weinig slaap, loop ik voetje voor voetje omhoog. Een magnefiek landschap van besneeuwde bergen met de Mount Everest in de verte. Ieder stapje geniet ik, maar werkelijk trekken betekent ook verszntwoordelijkheid nemen. En dus keer ik om voor de laatste hobbel: het is genoeg, ik heb de Everest van dichtbij gezien. We hebben geluk: gisteren in de sneeuw konden we hem bij aankomst pss enigszinds zien, nu met strakblasuwe lucht is het een paatje. Tevreden en trots dat ik bijna een uur op meer dan 5000 heb gelopen keer ik om.

Omdat een band wisselen niet hielp en we met een andere bus met russisiche toeristen nar de tenten gekomen zijn, is het de vraag hoe we terugkomen. Onze chauffeur wacht in het dichtsbijzijnde plaatsje. Terwijl de rest terugkeert van het basecamp doe ik er alles aan om de bus aan te houden. Na bijna een half uur van slijmen, en poging tot overreden, vertrekt alsnog de bus. Onze baggage ligt alsnog op de grond in de kou. Wat een geluk echter als matthieu, net gterug de bus spot: de kou heeft de olie doen bevriezne. We vertrekken alsnog met hen later. Maar niet voordat er gekke springfoto's zijn genmomen.

In Old Tingri vinden we een hostel, de volgende morgen vertrwekken we naar de Nepalese border. Daar wordt ieders bagage gechekt. Laurent en Mathieu geven hun Lonely planet af: dze is verboden vanwege de zin over de Dalai Lama. Bij mijn controle wordt mijn paspoort apart genomen: er blijkt een programma te zijn waarin ze cheke hoeveel Nederlanders er naar Tibet gaan. No worries zegt de man en grijnst. Hij kent Nederland van de tulpen, klompen en windmolens. Even later loop ik alsnog met Lauernt over de brug op zoek naar Helene en Matthieu die nog een visa moeten regelen.

Dan volgen 5 uur in de lokale bus met overstap in Barabise naar Kathmandu. Een mooie tocht langs groene valleys en terrassen, watervallen in de verte. Een bus voor alleen toeristen rijdt ons voorbij. Wij zitten tussen de vriendelijke lokalen en wennen zo aan dit nieuwe land.

Liefs aan het thuisfront!

  • 23 Oktober 2011 - 19:00

    Annelies:

    Mt. Everest breath taking he..... Dat gaan wij nog eens bepraten!!!!

    Geniet van Nepal!!!
    xxx

  • 23 Oktober 2011 - 20:11

    Pap En Mam:

    Je hebt het weer gehaald!!Gefeliciteerd,echt koud wordt het niet meer!Old Tingri is erg apart en je voelt je een klein mensje vergeleken bij die hoge bergen!mooi he?
    Verder gaan met genieten en het wordt alleen maar warmer!!liefs pap en mam

  • 24 Oktober 2011 - 11:42

    Meris:

    Wow, Ell, wat een avonturen weer. Klinkt prachtig, in de buurt van Base Camp op de Everest lopen. Geen bevroren tenen opgelopen, hoop ik?!
    Succes nog met alle probleemsituaties en ENJOY al die bijzondere dingen! Meris

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Nieuwe culturen zien, andere omgevingen beleven: het maakt me geweldig nieuwsgierig. Vroeger met familie en ook met vrienden in Europa op vakantie, steeds vaker trek ik er in de vakantie alleen op uit. Wat ooit begon met een krappe portemonai naar Polen op wintersport, mondde de jaren erna uit in over grenzen kijken. Groot-Brittannië doorkruiste ik een paarmaal en eenmaal vrijwilligerswerk op Tenerife gedaan, wilde ik de andere continenten verkennen. Nu kost dat tijd en vaak toch ook wat geld ;-). Blij dat ik in 2002 Zuid-Amerika kon verkennen. Een echte reiservaring die 2 maanden duurde, waarvan 3 weken alleen in Argentinië en Brazilië). Helaas ging het vrijwilligerswerk met o.a. luipaarden niet door, doordat er stroperijen plaatsvonden. In Zuid-Afrika (Durban) had ik meer geluk met het werken in een rehabilitatiecentrum om vervet monkeys te verzorgen: CROW. Als je er in de buurt bent, moet je echt langsgaan, want ze doen heel goed werk! Nog voordat er rellen in Kirgizië plaatsvonden, hadden fotobeelden van dit land mijn hart gestolen. Door de nog steeds durende onrust daar,ben ik me op Mongolië gaan richten. En dat heeft mijn hart gestolen sinds mijn reis in 2006. Op deze site lees je de verhalen die ik er sindsdien beleef. Tussendoor in Nederland maak ik regelmatig uitstapjes; ook deze zijn er te lezen.

Actief sinds 08 Juni 2006
Verslag gelezen: 405
Totaal aantal bezoekers 111244

Voorgaande reizen:

04 Mei 2023 - 04 Mei 2023

Bericht van het thuisfront

20 Augustus 2012 - 25 Augustus 2012

Rome ontdekken

02 April 2012 - 21 April 2012

Fietsen voor Mongolië

17 September 2011 - 07 November 2011

Azië Mongolië tot Delhi

30 Juni 2006 - 24 Augustus 2006

Mijn eerste reis

18 Februari 2013 - 30 November -0001

balanseren en loslaten

Landen bezocht: